Gå til innhold

Test: Sandisk Sansa Fuze


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Proprietær kabel er da absolutt ikke noe minus. begynner å bli noen sandisk docks der ute og annet utstyr, og hvis de ikke hadde hatt sansa-tilkobling på denne så hadde den vært inkompitabel med disse og annet tidligere utstyr.

 

Forøvrig er det SDHC, ikke SDHD. Ser det står SDHD overalt i artikkelen så tydeligvis ikke bare en typo. Secure Digital High Capacity, ikke noe som heter Secure Digital High Definition.

 

Anpenge dårlige propper er det noen få spillere som kommer med brukbare propper, men er enig - det er ikke noe minus at det er dårlige. Det er en god ting på de spillerne som det er med gode propper på, men siden 95% av spillerne kommer med sugne propper er dette vanlig og ikke et minus. Da må du i tillegg gi minus for manglende medfølgende veske f.eks, som noen spillere kommer med.

Lenke til kommentar
Proprietær kabel er da absolutt ikke noe minus. begynner å bli noen sandisk docks der ute og annet utstyr, og hvis de ikke hadde hatt sansa-tilkobling på denne så hadde den vært inkompitabel med disse og annet tidligere utstyr.

 

Minuset er at du alltid må ha med deg den fordømte kabelen, og ikke kan skaffe ny hvor som helst, slik som mini-usb. Dockene kunne de heller laget med usb-tilkobling til å begynne med, evt. et adapter.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dere absolutt vise tykkelse med en kameravinkel som ikke viser tykkelsen skikkelig?

Man bruker ikke en skråvinkel når man skal vise tykkelse, alle skjønner dette. Og man sammenligner ikke tykkelse på to forskjellige produkter ved å ha det ene produktet lenger unna enn det andre.

 

Skal dere leke artist, så får dere ta dette i en egen artikkel. Lukter ItAvisen og ItPro av hele greia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Proprietær kabel er da absolutt ikke noe minus. begynner å bli noen sandisk docks der ute og annet utstyr, og hvis de ikke hadde hatt sansa-tilkobling på denne så hadde den vært inkompitabel med disse og annet tidligere utstyr.

 

Minuset er at du alltid må ha med deg den fordømte kabelen, og ikke kan skaffe ny hvor som helst, slik som mini-usb. Dockene kunne de heller laget med usb-tilkobling til å begynne med, evt. et adapter.

 

 

Det er ikke mulig, finnes ikke miniUSb med nok tilkoblinger... ahr faktisk skrevet en artikkel om akkurat det her, les den: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...tandard-usb.php

 

har selv en sony spiller med proprietær ledning. Ja, det er irriterende, men samtidig har jeg utstyr til den som ikke funker uten. Sef hadde en kombinasjon av både proprietær og vanlig vært best, ala cowon D2

Lenke til kommentar
Proprietær kabel er da absolutt ikke noe minus. begynner å bli noen sandisk docks der ute og annet utstyr, og hvis de ikke hadde hatt sansa-tilkobling på denne så hadde den vært inkompitabel med disse og annet tidligere utstyr.

 

Minuset er at du alltid må ha med deg den fordømte kabelen, og ikke kan skaffe ny hvor som helst, slik som mini-usb. Dockene kunne de heller laget med usb-tilkobling til å begynne med, evt. et adapter.

 

 

Det er ikke mulig, finnes ikke miniUSb med nok tilkoblinger... ahr faktisk skrevet en artikkel om akkurat det her, les den: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...tandard-usb.php

 

har selv en sony spiller med proprietær ledning. Ja, det er irriterende, men samtidig har jeg utstyr til den som ikke funker uten. Sef hadde en kombinasjon av både proprietær og vanlig vært best, ala cowon D2

 

Interessant artikkel, men jeg står på mitt. :) Så lenge du sender digitale signaler fra spilleren, bør jo alt være mulig med mini-usb, også?

 

Docket jeg har, til Creative Zen V, på mini-usb, har faktisk ekstrafunksjoner utover at de er høyttalere, slik som fjernkontroll.

 

Sony er veldig gode på lyd og batteritid, men den gangen jeg hadde minidisc fikk jeg føle hva proprietære løsninger fører til : SonicStage (de som har forsøkt det, vet hva jeg snakker om). Bare det har gjort at jeg ikke har sett på Sonys produkter siden.

 

Heldigvis er det mye MTP og MSC blant spillerne i dag.

Lenke til kommentar
Proprietær kabel er da absolutt ikke noe minus. begynner å bli noen sandisk docks der ute og annet utstyr, og hvis de ikke hadde hatt sansa-tilkobling på denne så hadde den vært inkompitabel med disse og annet tidligere utstyr.

 

Minuset er at du alltid må ha med deg den fordømte kabelen, og ikke kan skaffe ny hvor som helst, slik som mini-usb. Dockene kunne de heller laget med usb-tilkobling til å begynne med, evt. et adapter.

 

 

Det er ikke mulig, finnes ikke miniUSb med nok tilkoblinger... ahr faktisk skrevet en artikkel om akkurat det her, les den: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...tandard-usb.php

 

har selv en sony spiller med proprietær ledning. Ja, det er irriterende, men samtidig har jeg utstyr til den som ikke funker uten. Sef hadde en kombinasjon av både proprietær og vanlig vært best, ala cowon D2

 

Sony NWZ-A82x?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Proprietær kabel er da absolutt ikke noe minus. begynner å bli noen sandisk docks der ute og annet utstyr, og hvis de ikke hadde hatt sansa-tilkobling på denne så hadde den vært inkompitabel med disse og annet tidligere utstyr.

 

Minuset er at du alltid må ha med deg den fordømte kabelen, og ikke kan skaffe ny hvor som helst, slik som mini-usb. Dockene kunne de heller laget med usb-tilkobling til å begynne med, evt. et adapter.

 

 

Det er ikke mulig, finnes ikke miniUSb med nok tilkoblinger... ahr faktisk skrevet en artikkel om akkurat det her, les den: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...tandard-usb.php

 

har selv en sony spiller med proprietær ledning. Ja, det er irriterende, men samtidig har jeg utstyr til den som ikke funker uten. Sef hadde en kombinasjon av både proprietær og vanlig vært best, ala cowon D2

 

Interessant artikkel, men jeg står på mitt. :) Så lenge du sender digitale signaler fra spilleren, bør jo alt være mulig med mini-usb, også?

 

Docket jeg har, til Creative Zen V, på mini-usb, har faktisk ekstrafunksjoner utover at de er høyttalere, slik som fjernkontroll.

 

 

ja og nei. Ting som fjernklontroll er greit for det krever ikke mange tilkoblinger til spilleren. Men ta for eksempel video og audio ut. Audio ut trenegr 3 pins alene, med video blir det 4. Så kommer fjernontroll i tillegg. Strøm INN. Strøm UT i mange tilfeller, Sonyen min bruker jeg en liten høyttaler på som er drevet av strømmen til spilelren. Selvsagt er det ikke alle spillere som har dette, og proprietær kabel kan være irriterende, men det er faktisk ikke mulig å få til alle dockingmuligheter uten en hel del pins å gå på.

 

 

 

Det er ikke mulig, finnes ikke miniUSb med nok tilkoblinger... ahr faktisk skrevet en artikkel om akkurat det her, les den: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...tandard-usb.php

 

har selv en sony spiller med proprietær ledning. Ja, det er irriterende, men samtidig har jeg utstyr til den som ikke funker uten. Sef hadde en kombinasjon av både proprietær og vanlig vært best, ala cowon D2

 

Sony NWZ-A82x?

 

Nei, S718. Får A828 i dag, samme dock port så den funker fint på den og. Sony har faktisk litt utstyr til disse i use, minihøyttaler, bluetooth sender (for de spillerne uten BT), diverse docks og høyttalersystem med fjernkontroll. Jeg bruker minihøyttaleren for å se på video i senga: http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores...552921665371447

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Hadde i sin tid en Qtek 8300. Med den koplet til pc via mini-usb kunne jeg streame video/lyd fra den, samtidig som jeg sendte sms eller brukte bluetooth til et eller annet. Og den ble også samtidig ladet.

 

Hvorfor er ikke det samme mulig med en mediaspiller? Eller kanskje jeg har misforstått noe her..

 

 

Du streamet ikke lyd og bilde da. Når den er koblet til pc og du trykker på en lydfil, så spiller PCen av datafila fra telefonen akkurat som den ville gjort med en fil som lå på maskina sin harddisk. Det trenger du ikke masse tilkoblinger for. Når du plugger hodetelefoner i spilleren, så spilleren SPILLEREN av fila, og sender analogt lydsignal ut. uansett hvordan du vrir og vender på det kan ikke USB erstatte multipinkabler om du vil ha full dockingmulighet. Bare se på alt ipod tilbehøret som finnes, det er en grunn til at ipod tilkoblingen har 20 pins.

Sandisk sine spillere bruekr dog ikke alle pinsene, og kunne godt ha klart seg med miniUSB, men det er en del grunner til at de ikke gjør det:

-penger. orginalt tilbehør er dyrt, og de tjener på det

-stabilitiet. en 20 pin connector er mye mer fysisk stabil når man planter en spiller i en dock enn en miniusb

-framoverkompatabilitet: hvis fremtidige spilelre skal blir kompitable med både nye funksjoner som krever dock OG gammelt ekstrautstyr, må de bruke et system som egentlig er overflødig fra starten av

 

Som sagt...ingen av de to er perfekte, det beste hadde vært en cowon D2 style blanding. Der har du en standard miniUSB for data og en 7 pin microUSB som har blitt omkobla til å brukes til TV ut, line in og AC lading. By far den beste løsningen i min mening, men gitt valget vil jeg heller ha en proprietær spiller med god støtte for ekstrautstyr enn en med kun miniUSb. Det forutsetter dog at de faktisk lager ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Ah, da tror jeg jeg er med.. :) Takk for svar.

 

Men bare for å krangle litt :p Du skrev i artikkelen at micro-usb var 7pin. Er ikke det nok til analog video m/lyd ut, pluss digital signalering av de andre funksjonene? Mulig at f.eks Sony også bruker analoge signaler for å benytte støyreduksjon, men dette er da strengt tatt ganske unødvendig i en dock..

 

edit: leste innlegget ditt litt nøyere. En perfekt standard kunne jo da vært en mikro pluss en mini-usb. Neppe dyrere å produsere enn proprietære løsninger, men selvfølgelig mindre lønnsomt når folk mister kabelen sin..

 

edit: og enda nøyere.. Det er jo omtrent akkurat det du sier.. :roll:

Endret av db_glitch
Lenke til kommentar

Stort pluss for OS-uavhengig synkronisering!

 

Som mange andre her har sagt allerede, er det et minus med proprietær overførings- og ladekabel.

 

Men jeg synes det er verre med dårlig formatstøtte. Og da tenker jeg ikke først og fremst for video, men på lydsiden. Her kan Sandisk og andre lære mye av f.eks. Cowon/iAudio, som bl.a. har støtte for FLAC og Ogg Vorbis på mange av sine spillere (ikke på U5 dessverre!). Det kunne vært ønskelig med bedre formatstøtte på video også, som nevnt i artikkelen, men på en så liten skjerm gir det lite glede uansett.

 

I parentes bemerket er det er litt pussig at journalister som tester ikke er mer opptatt av bredden i formatstøtten. Dette gjelder over hele fjøla og er ikke spesielt hos HW.no. Hvorfor er ikke pressen mer opptatt av formatstøtte?

 

Disse to ankepunktene (kabel og formatstøtte) gjør at jeg styrer unna denne MP3-spilleren for egen del, men kan muligens vurdere den til kjæresten eller noen andre som fortjener en dyr presang.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Stort pluss for OS-uavhengig synkronisering!

 

Men jeg synes det er verre med dårlig formatstøtte. Og da tenker jeg ikke først og fremst for video, men på lydsiden. Her kan Sandisk og andre lære mye av f.eks. Cowon/iAudio, som bl.a. har støtte for FLAC og Ogg Vorbis på mange av sine spillere [...]

 

Ikke helt relevant for dette produktet (?), men Sandisks Sansa Clip fikk i hvert fall ogg-støtte i en firmwareoppdatering.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...