Gå til innhold

– Vet at Age of Conan har problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Erling stiller da overalt i intervjuer. Reagerer heller på at alle svar han gir er ganske "default", slik som "Ja, vi jobber hele tiden for å bli bedre". "Stabilitet og Gameplay er vår første prioritet".

Selvfølgelig er det riktige offentlige svar, men føler meg allikevel tom etter å ha lest eller sett intervju.

 

Får se hva han svarer her, men tipper det blir mye av det samme man kan lese rundt omkring på nettet.

Lenke til kommentar
Erling stiller da overalt i intervjuer. Reagerer heller på at alle svar han gir er ganske "default", slik som "Ja, vi jobber hele tiden for å bli bedre". "Stabilitet og Gameplay er vår første prioritet".

Selvfølgelig er det riktige offentlige svar, men føler meg allikevel tom etter å ha lest eller sett intervju.

 

Får se hva han svarer her, men tipper det blir mye av det samme man kan lese rundt omkring på nettet.

 

Vel, "Komiske Erling" [ref: http://e24.no/boers-og-finans/article2644644.ece#AF ] skrev jo tidligere spillanmeldelser for gamer.no, så de kommer nok ikke til å presse han for de mest ubehagelige spørsmålene. Samtidig er jo selskapet børsnotert, og derfor er de "generiske svarene" de beste å servere.

Lenke til kommentar
Det er leserne som stiller spørsmålene, ikke Gamer.no.

 

Det forstår jo jeg også, men siden det har vært tyst som graven fra deres side med artikler angående AoC og Funcom (i motsetning til mange andre medier), så antar jeg at dere ønsker å forbli nøytrale i denne diskusjonen. Jeg antok samtidig at da Ellingsen var en tidligere ansatt hos dere at dere ikke ville skrive om andre tema enn "WoW er kebab, AoC er Biff og Rødvin".

Lenke til kommentar
Det er leserne som stiller spørsmålene, ikke Gamer.no.

Det forstår jo jeg også, men siden det har vært tyst som graven fra deres side med artikler angående AoC og Funcom (i motsetning til mange andre medier), så antar jeg at dere ønsker å forbli nøytrale i denne diskusjonen. Jeg antok samtidig at da Ellingsen var en tidligere ansatt hos dere at dere ikke ville skrive om andre tema enn "WoW er kebab, AoC er Biff og Rødvin".

Jeg tar det som en selvfølge at dette ikke var et forsøk på insinuere at Gamer.no på noen som helst måte har bånd til Funcom som går utover vår integritet og uavhengighet. Det er sterke beskyldninger, som man skal være svært forsiktig med å slenge rundt seg.

 

Vi har skrevet veldig mye om Funcom-spill, inkludert Age of Conan, i lang, lang tid etter at Erling Ellingsen startet hos Funcom. Både kritiske artikler, nøytrale nyhetsartikler og rosende artikler. Vi har imidlertid ikke anmeldt Age of Conan, og for å svare på det kan jeg sitere meg selv fra nettmøtet på mandag:

 

"Et slikt spill krever så stor innsats at vi rett og slett ikke kan garantere for MMORPG-anmeldelser. Det forutsetter at en av skribentene faktisk føler at det er verdt å bruke hundrevis av timer av sin fritid på spillet (det var situasjonen med World of Warcraft). Det er ikke utenkelig at det vil dukke opp artikler, men vi vil ikke garantere for verken det ene eller det andre."

 

Jeg velger nok en gang å presisere at Ellingsens tidligere engasjement i Gamer.no på ingen måte påvirker vårt alltid profesjonelle og uavhengige forhold til Funcom.

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

 

Jeg tar det som en selvfølge at dette ikke var et forsøk på insinuere at Gamer.no på noen som helst måte har bånd til Funcom som går utover vår integritet og uavhengighet. Det er sterke beskyldninger, som man skal være svært forsiktig med å slenge rundt seg.

Det er ingen som har "slengt" sterke beskyldninger rundt seg, jeg vet ikke hvor du får det ifra. Jeg skrev om mine egne antagelser (intuisjon, om du vil), og det er jo ikke til å dytte under en stol at det ikke går helt veien for Funcom fortiden, mens den slags viten må en tilegne seg andre steder enn igjennom gamer.no.

 

Men det blir spennende å se hva som blir sagt på nettmøtet neste onsdag.

Lenke til kommentar
det er jo ikke til å dytte under en stol at det ikke går helt veien for Funcom fortiden, mens den slags viten må en tilegne seg andre steder enn igjennom gamer.no.

Ja, og slik skal det også være :)

 

Vi har ikke kapasitet til å følge børsutviklingen til ethvert spillselskap fra uke til uke, vi velger å fokusere på spillproduktene de lager. Den økonomiske utviklingen fra dag til dag får dedikerte finansnettsteder ta seg av.

 

Vi skriver imidlertid alltid en nyhet hvis et profilert eller viktig spillstudio går dukken, for det er alltid trist.

Lenke til kommentar

Ja dette blir nok spennende, tror nesten jeg må slenge inn et spørsmål.

 

 

"Et slikt spill krever så stor innsats at vi rett og slett ikke kan garantere for MMORPG-anmeldelser. Det forutsetter at en av skribentene faktisk føler at det er verdt å bruke hundrevis av timer av sin fritid på spillet (det var situasjonen med World of Warcraft). Det er ikke utenkelig at det vil dukke opp artikler, men vi vil ikke garantere for verken det ene eller det andre."

 

Jeg vet ikke om dere er klar over det, men AoC er langt ifra så tidkrevende som andre MMO spill(5 dager /played for å nå cap). Ellers så var spillet i starten "slutt" etter man nådde level cap så på det tidspunktet var det ikke akkurat en utfordring å lage en anmeldelse.

 

Om dere har som mål i gamer.no å ikke anmelde MMO spill så greit nok, men om dere har planer om det så vil en eventuell fremtidig anmeldelse ha mye mindre "verdi" enn en anmeldelse som blir sluppet nærmere launch. De fleste som har hatt en interesse for spillet har jo trolig uansett vært innom det. Å utsette anmeldelsen av slike spill er uansett lite praktisk iom at det som oftest hele tiden kommer nytt content som man må igjennom.

 

MMO sjangeren vil trolig bli en viktig sjanger for fremtiden, burde ikke gamer.no holde tritt med utviklingen?

Lenke til kommentar

Dette er mitt første innlegg her på forumet og grunnen er at jeg kunne ikke motstå fristelsen til å sende mr Funcom noe å tygge på :pJa, jeg hater Age of Conan hardt og grunnen kommer ganske tydelig frem i min "korte spørsmål/omtale". Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om å diskutere i all evighet og det er sikkert mange fans av spillet som vil sterkt mislike mange av mine meninger i dette skrivet, but here goes nothing :!:

 

 

At det går an å lansere et spill i en så ufullstendig forfatning, med så mange elendige upraktiske løsninger og alikavel få terningkast 5-6 i alle norske avis og medier, er for meg helt uforståelig. Jeg har vært en ihugga gamer i over 25 år(er 34 år gammel) og rollespill er min favorittsjanger. Jeg har spilt så å si "alt" som har vært viktig innenfor denne sjangeren ihvertfall de siste 20 år og AOC er klart en av de dårligste, mest amatørmessige produksjoner jeg har sett, hvis man ser bort i fra grafikk og musikkdelen i spillet.

 

Grunnen er at de som til slutt har avgjort hvordan skills, items, crafting, chatting/emotes og interface/menyer skulle være og implentert dette i spillet, skulle ha vært fratatt all pc virksomhet resten av livet(ja både privat og i jobbsammenheng),

 

Orker ikke høre mer den vanlige unnskyldningen om at MMORPG spill er konstant i utvikling og blir patchet/fixet på kontinuerlig. Saken er nemlig den at spillet skulle aldri ha vært lansert i en så uferdig innpakning sånn at folk må vente "6 mnd" bare for å få elementære gameplay ting til å fungere sånn som en auksjon/utsalgsted/trading, itemization og crafting. Bugs i MMORPG spill må man leve med, men ikke mangler på elementære rollespill elementer fra dag 1:(

 

Det eneste jeg virkelig kan gi topp karakter i AOC er musikken. Den er helt fantastisk bra:) Alle snakker om grafikken og hvor bra den er. Jeg synes den er bra(ja, jeg har en bra pc som burde kjøre spillet greit på reccomended hvis jeg skal stole på det bakpå coveret), men i forhold til hva spillet VIRKELIG krever for å kjøres smooth til enhver tid uansett hvor i spillverdenen du er og hvor mange spillere på skjermen samtidig, så er den egentlig ikke så imponerende alikavel. For den manskinvare som kreves, så burde man få nær foto-realisme og det er det vel under 0,01% av befolkningen som kan gjøre dette på sine pc'er.

 

Så hovedproblemet i spillet er at hele prosjektet bærer en stygg følelse av en dårlig kodet gameengine og elendig optimalisering.(out of memory, falle gjennom solide objekter, dårlig kollisjonssystem, ekstremt mye og lang loading mellom soner og stygge lagspikes osv.)

 

Spillet bærer ikke preg av å være testet i det hele tatt. Med det så mener jeg å ha spilt en karakter til lvl 80 og spilt en god stund med end-game content, noe som spillet ikke eier i det hele tatt(nå kan man ikke pushe folk inn i store guilder bare for å oppnå noe som helst etter lvl 80. Er helt feil tankegang å tvinge folk åssen de vil spille spillet. Så klart at alt det beste skal kun oppnås i guilder, men ikke sånn elitist tankegang at man ikke kan gjøre noe som helst betydelig solo eller i små grupper, med en gang man når max lvl:(

 

Jeg spilte AOC fra dagen det ble lansert og slutta for over 2 måneder siden pga at ingenting fenget meg eller gjorde meg addicted. En av hovedproblemene er også at pga manglende quester/content, så må man grinde fiender fra lvl 45-50, 55-60, 65-70, 75-80:(. Spillet mangler også totalt fokus og er en dårlig representant for Robert E. Howards originale conan lore. Skuffende med tanke på at det ble brukt nærmere 200 millioner kroner på dette prosjektet. Føler meg skikkelig snytt.

 

Tilbake til det med media over hele verden som skrøyt dette spillet opp i skyene. For mange av disse, spilte bare så vidt forbi startområde Tortage og fortet seg å være først med AOC omtale(ja..peker stygt på Rune Fjell Olsen i VG som jeg gjerne skulle hatt en fornuftig forklaring på hvorfor han ga terningkast 6 så tidlig, nå etter han faktisk har fullført og sett hele spillet) Det er blant annet dette som har gjort meg så forbannet på hele greia. Jeg føler meg lurt pga de testet enten spillet ikke ferdig(til max lvl og mer), eller så er systemet forhåndsbetalt pga reklame eller korrupsjon. Hmmm..jeg lurer på hvorfor gamer.no ikke har skrevet en omtale om AOC??...NOOOT. Grunnen er obvious. Dette spillet ville aldri ha fått mer en 5-6 av 10 med dem sitt karaktersystem uansett.

 

Terningkast 1-6 som de fleste norske mediaer bruker, holder for filmer og musikk som er underholdning som varer i 1-3 timer, men skulle aldri blitt brukt i forbindelse med spill som kan vare i 100vis av timer og kan ha enormt mye mere dybde. Der er det bare et system som gamer.no bruker bra nok (1-10), men aller best er systemene de store gamer sidene som blant annet gamespot og IGN bruker(0,0-10,0 eller min favoritt: 0-100/0-100%)

 

Her har dere hvertfall den eneste ekte omtalen jeg har funnet på internett og dette er sannheten. Jeg er enig med mesteparten av det som står her(untatt noen småting og at totalkarakteren er for høy) og legg spesielt merke til hva de har funnet ut er recomended hardware requirement for dette spillet(ca dobbelt av det som er bakpå spillboksen) Dette er markedsføringsløyn fra ende til annen, når man ikke kan levere hva som står på baksiden av spillboksen en gang sånn som directx 10 og guild sieges osv:(

 

Link til yougamers omtale av AOC:

http://www.yougamers.com/reviews/19142_age...ventures-page8/

 

Link til min omtale på gamespot av AOC:

http://www.gamespot.com/pc/rpg/ageofconanh....html?id=605404

 

Så endelig har vi kommet fram til mitt spørsmål;)

 

Hvorfor i huleste kommer dere ut med at dere jobber med en expansion allerede? Lærte dere ingenting med AOC lanseringa?? Å love for mye for tidlig, kommer bare tilbake å biter dere i rompa uansett og å konsentrere ressurser på dette nå når dere har et spill ute som har tonner av ting som trengs å fixes/forbedre/legge til...

Dette er jo det samme som å strø salt i såret for de få gjenværende spillerne i AOC....

Som jeg skrev i omtalen min på gamespot: Hva skal dere kalle den nye expansion da funcom?? Jeg har et forslag: Age of Conan, resten av spillet...

 

Ja jeg mener det seriøst..skal expansion komme med resten av de tinga som burde vært i AOC dag 1 dere lanserte spillet det da eller??

 

Nei off. Vanligvis i mitt liv, så har jeg aldri ofret et dårlig spill en tanke etter at jeg har lagt det i fra meg, men det var helt til AOC kom og de grusomt ufortjente kjempekritikkene spillet fikk i media. AOC er en flopp som et spill uansett hvor mye penger dere måtte tjene på det og jeg kommer aldri til å kjøpe et Funcom produkt mer så lenge jeg lever.

 

Tviler på at jeg får et svar på noe eller at dette blir lagt ut, men må man tømme seg, så må man. Du som er produktsjef vil jo aldri si noe negativt om ditt eget produkt uansett. Dere skal jo tjene penger og det er jo naturlig. Men ta å se på Blizzard hvordan de snakker med media når de prater om produktene sine. Der har du og dere myyye å lære. De snakker sjelden eller aldri om de nye spilla sine, expansions, features, eller release datoer før de er helt sikre på at ting har blitt ordentlig implementert og kommer noenlunde rundt den tia de har sagt.

 

Kommer nok heller aldri en unnskyldnings artikkel fra vg og dagbladet der de forandrer første inntrykks karakteren sin(Tortage) fra terningkast 6 til dyptgående gjennomspilt karakteren sin(lvl 80 og end-game content) til terningkast 4 heller, men gud bedre hvor fortjent, originalt og morsomt det ville ha vært:)

 

Sjakk Matt, Game Over, Elvis has left the building, The ship has sailed, Toget har gått and The fat lady has sung!!

Lenke til kommentar

Du dro ikke fram noe som helst negativt om spillet i lange teksten din her, hva er det som gjør AoC så dårlig ? Dårlige animasjoner, dårlig slåssesystem for lite innhold ?

Personlig syns jeg spillet knuser WoW men mangler innhold og er derfor den store massen uteblir i spillet. Spillet er flott å se på, herlige områder særlig Conall's Valley. Slåssesystem som er mer involverende enn WoW på alle måter og bedre quester.

Lenke til kommentar
Du dro ikke fram noe som helst negativt om spillet i lange teksten din her, hva er det som gjør AoC så dårlig ? Dårlige animasjoner, dårlig slåssesystem for lite innhold ?

Personlig syns jeg spillet knuser WoW men mangler innhold og er derfor den store massen uteblir i spillet. Spillet er flott å se på, herlige områder særlig Conall's Valley. Slåssesystem som er mer involverende enn WoW på alle måter og bedre quester.

 

Hvis du ikke så noe negativt om selve spillet i den lange teksten så får du lese den en gang til. :roll: Dette er ingen omtale av spillet. Følger du linken min til gamespot(midt i artikkelen min ca), så har jeg skrevet en kort omtale der hvor jeg blant annet er helt uenig med deg angående slåssesystemet osv. Jeg ser hvor denne diskusjonen er på veg. Du er tydeligvis forhekset av grafikken på din ubre pc. Grafikken er bra, men ikke kjempebra i forhold til hva slags hardware spillet krever for å kjøres smooth til enhver tid(igjen noe jeg skrev lenger oppe)Jeg klagde på dårlig optimalisering og full av mangler i spillet, men dette så ikke du.

 

Hva jeg ikke skrev derimot var at spillet har verdens dårligste tradepost(dem brukte jo 2 uker minst før han var satt inne i spillet og halvparten av funksjonene/itemene hans fungerte/vistes ikke. Craftinga er en stor vits og var bugget i de fulle 5 ukene jeg var inne i spillet før jeg la inn årene. Det har tatt Funcom aaaalt for lang tid til å fixe elementære gameplay elementer som burde vært der dag 1(igjen en negativ ting jeg skrev)Jeg blåser i hva de har lagt til nå 4 måneder etterpå. Poenget med artikkelen min var å illustrere i hvilken elendig forfatning spillet ble lansert i. Neste gang du kommenter noe så hvertfall les ordentlig :nei:

 

Feilene i spillet er bare alt for mange til å listes så jeg orker ikke å utdype:(

Men hvis du vil ha det mere detaljert så les yougamers sin omtale(står også midt i teksten min som link), for som jeg skrev i min forrige post, så er jeg veldig enig med den ;)

 

PS. En positiv ting med spillet er musikken som er noe av det beste jeg har hørt og den virkelige gamebreaking greia er at spillet har aaalt for lite content. Der er vi ihvertfall enig på det punktet. Men mangel på content ble også nevnt i min forrige post. Er ikke det negativt kanskje?

Endret av Gersjann
Lenke til kommentar

Haha. Må sei meg skummelt enig med Gersjann. Etter den fyrste "Whoah!" så var det rett og slett berre smerte å spele AoC. Negative punkter?

 

Crafting suger. Det er dritkjipt.

Gathering suger. Å stikke til områder dedikerte til farming er urkjipt.

Menyer/Font/Interface er så usaklig dårlig at det er vondt å tru.

Bugs osv. Bugs som har vore der i evigheter og er opplagte som pokker (kollisjons-sjekk, autorun avbrutt konstant!?) er der enda (spelt sia beta ein gong).

 

WoW i tidlig closed beta var eit meir ferdig produkt enn det AoC var (er). Dei opna område og la til ditt og datt etterkvart som ting vart klart og massive "free content" pakker kom etterkvart. Greitt nok at dei sikkert har ein større gjeng som dasser rundt i studioene sine, men pacingen deira slår Funcom i støvlene. Heller lansere halvparten av det dei lanserte i mykje høgare kvalitet, og så slenge ut ting så fort som mulig.

 

So much, yet so little.

 

Sitter å speler Warhammer Online: Age of Reckoning og eg må innrømme at eg har det skamgøy. Buggy veldig ofte, eg savner den sjuke grafikken frå AoC, og ikkje minst den fantastiske musikken, men skal eg fortsette å vere ærlig så har WAR noke AoC ikkje har: Gøy frå fyrste stund. Kor lenge det varer aner eg ikkje, men gøy... ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor kan folk få stille spørsmål en hel uke i forveien?!? Dette virker nytt for meg.

 

Kan tenke meg at dette vil være greit for intervjuobjekt som ikke har lyst til å svare på spørsmål de ikke liker. De kan jo bare velge du de spørsmål de synes er greie å gi tilbakemelding til, blant alle de spørsmål som kommer inn i løpet av en uke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...