Gå til innhold

Integrerer webapplikasjoner bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette fjæra som ble til 10 høns (eller i dette tilfelle antilopeharer)? Kilden sier:

On Web application integration, Shuttleworth wrote: "Is it a deer? Is it a bunny? Or is it a weblication: a desktop application that seamlessly integrates the Web? This hare has legs, and horns, and we'll be exploring it in much more detail for Jaunty."

og artikelen sier:

Ubuntu-versjonen som slippes i april neste år skal blant annet ha en langt bedre integrasjon av webapplikasjoner.

:hmm:

Lenke til kommentar

Wee.. nei.

 

Dette er vel hva man får når man setter en programerer til å lage

noe brukervenlig :p

 

Kanskje prioritert noe annet en dette først?

 

edit:

 

Slik som støtte forskjellige skjermmoduser i "sikkerhets modus"

Gjøre det enkelt å installere skjermdrivere.

Gjør terminal til en poweruser mode (ved install?)

og la admin få være root i det grafiske gresesnittet på en

enkel måte. Bare å lage en easymode for oss n00bs.

Det er det som vil gjøre det mulig å bruke.

 

Dette var isåfall umulig å greie på den helgen jeg skulle teste

ut Ubuntu 8.04.

 

Basicly stjel fra windows, de har gjort ganske bra sålangt, så

hvorfor bare ikke ta det ekstra steget?

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Wee.. nei.

 

Dette er vel hva man får når man setter en programerer til å lage

noe brukervenlig :p

 

Kanskje prioritert noe annet en dette først?

 

edit:

 

Slik som støtte forskjellige skjermmoduser i "sikkerhets modus"

Gjøre det enkelt å installere skjermdrivere.

Gjør terminal til en poweruser mode (ved install?)

og la admin få være root i det grafiske gresesnittet på en

enkel måte. Bare å lage en easymode for oss n00bs.

Det er det som vil gjøre det mulig å bruke.

 

Dette var isåfall umulig å greie på den helgen jeg skulle teste

ut Ubuntu 8.04.

 

Basicly stjel fra windows, de har gjort ganske bra sålangt, så

hvorfor bare ikke ta det ekstra steget?

 

Tror ikke Ubuntu prøver eller vil bli en kopi av Windows med Linux kjerne. Men et alternativ til Windows, Mac. Selv om du og de fleste av oss er best kjent med windows å finner lettest fram der betyr ikke det at det er den beste måten å gjøre ting på. Derfor synst jeg det er fint at noen prøver å gjøre ting anderledes.

 

Det er ikke alltid det lykkes, men siden dette er fritt, så vil det sikkert dukke opp andre distroer som tar vare på det som er bra i Ubuntu og gjør det som er dårlig på enda en ny måte kanskje med bedre hell.

 

Personlig håper jeg den nye versjonen vil fungere bedre med lappisen min, så jeg kan ta steget over på den..

Lenke til kommentar

Ehm, det er ikke noe behov for å være root i det grafiske brukergrensesnittet, men hvis du har ett ønske om å gjøre det, så er det fullt mulig.

 

Men, det er en grunn for at det er "stengt av" er ikke værre enn at du tar en passwd root, endrer root passordet og logger på som root bruker.

 

Hvorfor skal terminalen være poweruser mode? Den fungerer jo ypperlig til å fortelle folk som ikke har all verden med peiling hvordan man skal trykke inn en enkel kommando istedenfor å guide dem igjennom fjorten pek dit og klikk der kommandoer.

 

Har aldri brukt "sikkerhetsmodus" (ikke det at jeg engang vet hva det er du referer til når du snakker om sikkerhetsmodus heller)

 

Det er enkelt å installere skjermdrivere (iallefall på de 7 maskinene jeg la inn ubuntu på) hak av for at du vil installere "restricted drivers" så er det jo bare å klikke på at du vil installere skjermdriveren til enten ATi, Nvidia (jeg husker ikke om jeg måtte hake av for restricted drivers på intel sine drivere) i mine øyne, så er dette lettere enn å sitte og lete på ATi eller Nvidia sine sider etter riktig driver for å laste den ned og installere den. Men, jeg tror det kommer litt ned til at jeg er "vant" med å gjøre det på begge måter.

 

Jeg tror at du forventer deg windows med linuxinnpakning. Det kommer du nok "desverre" ikke til å få. Du må venne deg til å gjøre ting litt annerledes, da det ikke legges opp til at du skal klikke på en fil for å installere ett program, men å søke det opp i pakkebrønnen og installere det derfra.

Lenke til kommentar

Slik som støtte forskjellige skjermmoduser i "sikkerhets modus"

Tja, man skal jo helst ikke bruke det.

 

Gjøre det enkelt å installere skjermdrivere.

Hvordan gjøre det enklere enn å trykke ikon i systray, huke av for at du vil installere og deretter lastes det ned og installeres. Hvis du tenker på installasjonsfilen fra hjemmesiden, må de lage en .deb-fil. Det er tilrettelagt allerede, og opp til

produsentene av skjermkortene.

Gjør terminal til en poweruser mode (ved install?)

Hæ?

 

og la admin få være root i det grafiske gresesnittet på en

enkel måte.

Det er noe jeg også savner. Ikke for min egen del, men for nybegynnere. Altså å få en "lås opp"-knapp, slik man har med annet administrativt man gjør i Ubuntu.

 

Basicly stjel fra windows, de har gjort ganske bra sålangt, så

hvorfor bare ikke ta det ekstra steget?

Alt er ikke lett i Windows. Ta codec-installasjon eller elendig driverstøtte fra OS'et side.

Lenke til kommentar
Håper denne versonen av Ubuntu har støtte for Creative sine X-Fi kort. Slik at man slipper å måtte fikle med OSS selv.

At alsa ikke støtter x-fi er ikke Ubuntus problem. De kunne eventuelt laget en slags "switcher" som byttet mellom alsa og oss, men den tiden de hadde brukt på det kan de likegodt bruke på andre ting siden alsa skal komme med støtte for x-fi.

 

Håper denne versonen av Ubuntu har støtte for Creative sine X-Fi kort. Slik at man slipper å måtte fikle med OSS selv.

Tror du må henvende deg til Creative, siden det er de som lager driverne og ikke åpner API'et.

Creative har faktisk levert dokumentasjon til alsa-utviklerene. Støtte skal være under utvilking, men det er ikke godt å si når/om det kommer :p

Lenke til kommentar
Wee.. nei.

 

Dette er vel hva man får når man setter en programerer til å lage

noe brukervenlig :p

 

Kanskje prioritert noe annet en dette først?

 

edit:

 

Slik som støtte forskjellige skjermmoduser i "sikkerhets modus"'

 

Gjøre det enkelt å installere skjermdrivere.

 

Har du grafikkort med Frie drivere (Intel og eldre ATI-kort foreløpig) kommer de ferdig-installert out-of-the-box, viss ikke bruker du programmet for "Håndtering av ufrie drivere" (eller noe sånt) som ligger i Administrasjon-menyen og trykker OK for den nødvendige driveren.

Fullt mulig det kunne hvert enklere, men "Windows-modellen" blir vertfall blåst av banen.

 

Gjør terminal til en poweruser mode (ved install?)

Mener du at terminalen ikke allerede er et "poweruser mode"? Det eneste synlige tegnet av den er programmet "Terminal" under Programmer -> Tilbehør

og la admin få være root i det grafiske gresesnittet på en

enkel måte. Bare å lage en easymode for oss n00bs.

Det er det som vil gjøre det mulig å bruke.

 

"easymodet" er at du blir spurt om å skrive inn passordet når du trenger root-rettigheter for programmet, sånn har det "alltid" vært.

Unntaket er i filbehandleren, hvor det riktignok er litt "bortgjemt" hvordan du får root-rettigheter, men dette er delvis med vilje for å hindre folk i å rote i system-mapper - en farlig, dårlig og ikke minst unødvendig uvane mange har fått etter langvarig Windows-bruk.

 

Dette var isåfall umulig å greie på den helgen jeg skulle teste

ut Ubuntu 8.04.

Basicly stjel fra windows, de har gjort ganske bra sålangt, så

hvorfor bare ikke ta det ekstra steget?

 

Du virker å ha gått i den vanlige Windows-fella. Ubuntu er ikke Windows, og vil heller aldri bli det. Selv om det meste er veldig likt, er det noen områder (spesielt innen system-administrasjon) som er fullstendig annerledes.

Er man ny med Ubuntu er det ingen dum ide og slå opp hjelpesystemet, særlig "Legg til og fjern programvare"-seksjonen er viktig for Windows-powerusers nye i Ubuntu, ellers blir resultatet fort at man prøver å gjøre ting på Windows-måten til tross for at Ubuntu-måten er helt annerledes (og ofte langt bedre/enklere).

 

Og hvem som stjelt fra hvem er langt mer komplisert enn at du burde slenge ut sånne påstander.

Lenke til kommentar
Gjøre det enkelt å installere skjermdrivere.

Hvordan gjøre det enklere enn å trykke ikon i systray, huke av for at du vil installere og deretter lastes det ned og installeres. Hvis du tenker på installasjonsfilen fra hjemmesiden, må de lage en .deb-fil. Det er tilrettelagt allerede, og opp til

produsentene av skjermkortene.

akurat den delen med skjermkort drivere er fantastisk dårlig i ubuntu syns jeg i vertfall.

Jeg har testa 3hp bærbare, to av disse gikk bare i svart etter installasjon av ati drivere.

den andre vil ikke gi meg riktige oppløsninger på skjermen da jeg installerte driveren.

Jeg har også prøvd flere ganger på stasjonære pcer, og ting har endt opp med noe av det samme resultatet :S

jeg har også brukt ubuntuforumet, flere av disse svartskjerm sakene dukker opp uten noe gode løsninger...

Å følge guider på ubuntuforumet er ikke alltid lurt, den ene bærbare installerte jeg faktisk 15ganger i løpe av ei uke. Tilslutt endte jeg opp med å plukke fram windows XP.

 

Batteristyring til bærbare maskiner er også elendig, og ender som regel opp en en ekstremt varm bærbarpc som batteriet sier vips på...

 

ellers har jeg vært fornøyd med ubuntu, men på bærbar siden er det langt å gå før jeg velger ubuntu igjen... da må det gjøres en drastisk endring spesielt på skjermkort siden...

Lenke til kommentar
Wee.. nei.

 

Dette er vel hva man får når man setter en programerer til å lage

noe brukervenlig :p

 

Kanskje prioritert noe annet en dette først?

 

edit:

 

Slik som støtte forskjellige skjermmoduser i "sikkerhets modus"

Gjøre det enkelt å installere skjermdrivere.

Gjør terminal til en poweruser mode (ved install?)

og la admin få være root i det grafiske gresesnittet på en

enkel måte. Bare å lage en easymode for oss n00bs.

Det er det som vil gjøre det mulig å bruke.

 

Dette var isåfall umulig å greie på den helgen jeg skulle teste

ut Ubuntu 8.04.

 

Basicly stjel fra windows, de har gjort ganske bra sålangt, så

hvorfor bare ikke ta det ekstra steget?

 

Sikkerhetsmodus har jeg aldri hatt bruk for, så det skal jeg ikke legge meg borti. Det er uansett ikke noe som benyttes hver dag, så om oppløsningen er litt klumpete når man først må innom anses nok som et svært lite problem.

 

Hva i alle dager kan være enklere å installere enn nettopp måten ubuntu gjør det på? Systemet kjører på en åpen driver ut-av-boksen, men ubuntu varsler om at proprietære drivere er tilgjengelig. Alt du trenger å gjøre er å åpne dialogboksen, huke av for at du vil bruke driveren og trykke "Bruk", så må du vel restarte maskina når det er unnagjort. Du kan selvfølgelig også laste ned binærdriverne fra nvidia, ati eller intel om du ønsker det, men jeg ser ikke poenget når systemet gjør det for deg. Intels drivere er jo åpen kildekode, så de leveres komplett på systemet så du ikke trenger å gjøre noe med det.

 

Gjøre terminal til poweruser? Har du hørt om sudo? Dersom du vil ha det grafisk, kan du f.eks. kjøre gksudo nautilus i en terminal, så får du opp filbehandleren med admin-rettigheter. Du har muligheter til å gjøre alt som sudo i det grafiske grensesnittet.

 

Hele posten din er jo bare "buhu, dette er jo ikke sånn windows gjør det, hyl, vræl"

Lenke til kommentar
Er dette fjæra som ble til 10 høns (eller i dette tilfelle antilopeharer)? Kilden sier:
On Web application integration, Shuttleworth wrote: "Is it a deer? Is it a bunny? Or is it a weblication: a desktop application that seamlessly integrates the Web? This hare has legs, and horns, and we'll be exploring it in much more detail for Jaunty."

og artikelen sier:

Ubuntu-versjonen som slippes i april neste år skal blant annet ha en langt bedre integrasjon av webapplikasjoner.

:hmm:

Det opprinnelige innlegget til Mark Shuttleworth på postlisten ubuntu-devel-announce har denne setningen like foran ditt sitat:

 

Another goal is the the blurring of web services and desktop applications.

 

Sett i sammenheng med det du siterte, er artikkeloversettelsen en riktig tolkning av hva som skal skje på dette området, mener jeg. Men Mark Shuttleworth er kjent for litt høytflyvende og upresis ranting og derfor må man ofte lese mellom linjene også for å forstå hva han egentlig mener. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Når Shuttleworth uttaler seg kan man få inntrykk av at det er Ubuntu som står for innovasjonen innenfor Gnu/Linux, men det er etter min oppfatning i overkant overdrevet. De bidragene som utmerker seg fra Ubuntu's side er i all hovedsak masse oppmerksomhet og at de har har pushet de andre store distroene på installasjonsprossessen.

Det er viktig nok det, men utover dette burde kanskje kudos'en i større grad gis til f.eks Debian/Gnome/KDE og alle de andre prosjektene som i sum utgjør en distro. Ubuntu skummer vel fløten slik også endel andre distroer gjør.

For all del, Ubuntu bidrar i svært liten grad med kode. Får håpe Mark åpner opp launchpad med det første. På den annen side har Mark aldri lagt skjul på hvilket mål Ubuntu har, og det er å få linux ut til folk. Jeg mener den oppgaven ikke kan undervurderes, og at de leverer på den på en imponerende måte. Det er et bidrag som er minst like viktig som faktisk koding, og bør verdsettes på like fot.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...