Gå til innhold

Ny Lightroom-bok ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I den forbindelse: Er Lightroom noe som er lurt å kjøpe på Ebay? Er det lett å bruke? Har Photoshop 7.0, og den burde kanskje greie seg. Raw-filene får jeg bearbeidet i DPP ( Digital Photo Professional). Men har man Lightroom, kan man vel gjøre alle operasjonene i samme program?

RandiA

Lightroom er for organisering av bilder og bearbeiding i raw.

Photoshop-funksjonalitet har den ikke.

Lenke til kommentar

Det tytes jo ut bøker i hopetall for samtlige av de mer populære programmene til Adobe, så jeg ser ikke helt nytteverdien av at Akam skal promotere et lite utvalg bøker med en kort artikkel når artiklene i seg selv ikke er mer enn et kort fornorsket sammendrag av pressemeldingen fra forlaget som ga ut boken.

 

Hva om Akam istedet tok for seg anbefalinger av bøker innen foto med solide begrunnelser for valgene akkompagnert med utfyllende og beksrivende tekst?

Lenke til kommentar

shakudu er ikke helt korrekt her. Ljosstoga har mange funksjoner fra PS som spot healing og cropping i samme program som du konverterer filene i. Nå må du først konvertere i DPP, og så foreta crop, spot healing og retting av bilder i PS7.

 

Du som ikke kloner så mye, og ikke bruker lag noe særlig, tror jeg Ljosstoga er et veldig godt alternativ. Jeg selv har klart meg med stoga til så og si alt utenom kloning og retting av perspektiv. Da har jeg eksportert til CS2 i .psd-format.

 

Nå som jeg endelig har fått meg PS CS3 har jeg mest lyst til å lage tiff-er ut av de bildene i ljosstoga som er ferdig redigert, og slutte å bruke det. PS CS3 har en fantastisk ACR, og den er integrert i det kraftigste redigeringverktøyet som lages for Win og Mac. Jeg er frelst. Men jeg var ganske fornøyd med å kombinere Ljosstoga med CS2 tidligere, til jeg begynte å jobbe med bilder for redaksjonen.

 

Jeg tror helt klart at ljosstoga er noe for deg, Randi. Du får ikke bare et arbeidsflyprogram og rawkonverter, som en annen skriver. Du får også de ekstra egenskapene du bruker mest i PS, nemlig crop og spot healing. Sistnevnte har vel ikke din PS7 i det hele tatt. Ljosstoga er rett og slett det riktige programmet for fotografer som ønsker alt på en plass, og som ikke trenger clone stamp tool eller lag for ofte.

 

shakudu glemte også å nevne at jpg kan redigeres i ljosstoga.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Lightroom er for organisering av bilder og bearbeiding i raw.

Photoshop-funksjonalitet har den ikke.

Man kan gjøre ganske mye i Lightroom. Etter at jeg fikk ut finger'n og begynte å bruke Lightroom litt systematisk så har jeg fått en mye bedre / effektiv arbeidsflyt og gjør nok opp mot 90% av alle justeringer på de fleste bildene mine i Lightroom. En del bilder gjør jeg faktisk helt ferdig i Lightroom uten å være innom Photoshop i det hele tatt.

 

For meg så er Photoshop nå redusert til hovedsaklig finpuss/kloning og hvis jeg skal gjøre større inngrep/manipulering i bildet (noe jeg sjelden gjør).

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Ser fordelene med Lightroom da ja...synes det blir litt mange program og operasjoner nå når jeg fotograferer i Raw. (EOS Utility/Zoombrowser først, så DPP, og deretter PS 7.0)...men hvis jeg går over til å fotografere bare med jpg format, sparer jeg en del operasjoner da. Går ut ifra Lightroom koster en del også...

RandiA

Lenke til kommentar

Heisann alle sammen, har brukt lightroom 2 en stund nå, og må si meg veldig veldig fornøyd.

 

Kan forøvrig anbefale å kjøpe video tutorialen fra Luminous Landscape om dere takler at det er på engelsk.

 

Michael Reichmann og Jeff Schewe kjenner lightroom inn og ut, og jeff har vert med på å utvikle enkelte deler av programmet. (skarpingen bla.. )

 

Tipper man får _minst_ like mye ut av dette som man får av den boken (uten at jeg har lest boken)

 

http://store.luminous-landscape.com/zencar...products_id=203

Lenke til kommentar

Jeg merker at etter at 2.0 ble sluppet er aversjonen mot å ende opp i PS blitt enda større enn før, og det til tross for at jeg elsker å bit-fikle med bilder. Det er ikke så utrolig mye som skal til for å gjøre PS rimelig overflødig for de aller fleste.

 

Lokale justeringer var et savn jeg viste jeg hadde, men det overrasket meg at jeg faktisk også endte opp med å bli veldig glad i gradient filteret også, tross i at jeg så på det som noe totalt unyttig før jeg prøvde det.

 

Selv har jeg arbeidet mye med Bridge tidligere, men arbeidsflyten/flaten synes jeg er så dårlig at jeg tok 3-4 dager med studering av Ljosstoga under en ferie i Kina. P.g.a. dårlig fart på nettet der nede endte jeg opp med å lese manualen og leke meg, og det gjorde meg til fan! Senere har jeg bare blitt mer og mer glad i programmet, mye p.g.a. tiden som spares i de fleste ledd hvor programmet er involvert.

 

Tilbake til boka...

 

Jeg har forøvrig boka her, om noen lurer på noe spesifikt om innholdet. Jeg låner den for å plukke opp de små detaljene jeg ikke har fått med meg, samt enkelte ting meg muligens ikke har forstått fullstendig, samtidig lar jeg marker-pennen løpe løpsk så eieren av boka får maksimalt ut av den.

 

Så langt har jeg lest tilleggene bak, introduksjonen og bladd litt i andre kapitler, og synes det ligger an til å være en veldig god og grundig bok hvor forfatteren deler gode og reflekterte erfaringer og meninger. Den er skrevet litt i ånd med basisen for programmet - av fotografer, for fotografer. Den forklarer enkle prinsipper, som mange sikkert kan litt om, men for å sørge for at ingen føler boka skyter totalt over hodet på dem.

 

En del bilder i boka er tatt med den hensikt å brukes i boka, hvor man følger forfatterens arbeidsflyt. Den er også rikelig illustrert med skjermbilder og tilhørende forklaringer. Hver eneste sider er forøvrig i farger, og det er rikelig med inspirerende bilder å se på..

Lenke til kommentar

Ja, det fungerer for meg - det fungerer bra. Hvis man/du klarer å definere hva man har av behov, så kan nok jeg og andre avklare om det dekker disse behovene på en god måte, eller om man kan klare seg med andre løsninger. Legg merke til at jeg skriver flertall, for det er en av styrkene til Ljosstoga, at man får dekket flere behov i samme program - og det som regel på en meget god måte.

 

Man har f.eks. AcDsee Pro som også er i versjon 2 og som er betydelig rimeligere. Selv har jeg tatt meg to oppriktige runder med det for å nærmest få det til å være godt nok, men jeg fikk det bare ikke til - hverken i første eller andre versjon. Det var bare for mye småpiss som irriterte meg og som ikke fungerte tilfredstillende.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...