Gå til innhold

Sandisk har flere friere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ville i hvert fall ha spart Samsung for en god stabel royaltiespenger, ettersom Samsung betaler Sandisk rundt 2 milliarder kroner i året for å bruke NAND-brikkene til Sandisk i SSD-enhetene sine.

Er det ikke omvendt? Samsung produserer jo flash selv. Kilde. Samsung er jo en av de største innovatørene på dette området.

 

Kanskje det er snakk om royalties for bruk av patenter? I så fall så tror jeg også at Sandisk må betale Samsung mer enn andre veien for bruk av flash-relaterte patenter.

Lenke til kommentar

Tror nok vi snakker om økt produksjonskapasitet her, mye tyder på at dette blir et sammarbeid hvor man øker effektiviteten og yields på minne samt deler teknologi for å øke ytelsen på det.

 

Sannsynlig at dette blir for å gå over til flash baserte harddisker etter vært tipper jeg.

 

 

Simen : Finnes det egentlig noe bedre alternativ til flash disker i den nære fremtiden med tanke på ytelse, effektivitet og kapastitet?

Lenke til kommentar

Tja, det må i så fall være rent elektriske systemer. Vanlig ram med batteribackup slik som Gigabyte iRAM er fortsatt en svært rask løsning selv om den har gått litt i glemmeboka. Ram er mye dyrere enn flash men også mye raskere.

 

Begge deler kan ha en fordel av å bruke et annet grensesnitt enn SATA. F.eks PCI-e.

 

Økonomisk sett priser ram seg ut i de aller fleste tilfeller.

 

Om et par år kan derimot ram bli en bedre løsning. F.eks ved bruk av 4-6 minnespor i PC-en, kombinert med 4-8 GB per spor. Smarte hovedkort med batteribackup og logisk oppdeling av minnet vil være en vanvittig rask løsning sammenlignet med SSD, og i hvert fall sammenlignet med harddisk.

Lenke til kommentar
Tja, det må i så fall være rent elektriske systemer. Vanlig ram med batteribackup slik som Gigabyte iRAM er fortsatt en svært rask løsning selv om den har gått litt i glemmeboka. Ram er mye dyrere enn flash men også mye raskere.

 

Begge deler kan ha en fordel av å bruke et annet grensesnitt enn SATA. F.eks PCI-e.

 

Økonomisk sett priser ram seg ut i de aller fleste tilfeller.

 

Om et par år kan derimot ram bli en bedre løsning. F.eks ved bruk av 4-6 minnespor i PC-en, kombinert med 4-8 GB per spor. Smarte hovedkort med batteribackup og logisk oppdeling av minnet vil være en vanvittig rask løsning sammenlignet med SSD, og i hvert fall sammenlignet med harddisk.

Det er et godt alternativ ja.

Men det jeg kan tenke meg egentlig er det beste, blir en kombinasjon av masse system-ram i 4-6 spor som nevnt, batteri backup på hovedkortet burde det egentlig være på alle hovedkort uansett for å forhindre datatap vet strømbrudd.

Men som lagring ser jeg helst for meg at vi går over fra IDE prinsippet helt til direkte på bus basert lagring, som PCI-e. Ta fusionIO's IOdrive som eksempel. Hadde det ikke vært for prisen i dag er dette ideell lagring: 700/600 MB/s les/skriv. 100k IOPS ved 4k random (både les og skriv). og opp til 640GB (1,2TB kommer i høst). Og å kombinere en eller fler slike med et tilsvarende kort med RAM (eller integrere ram på selve kortet) for såkalte hot-files. Eller eventuellt ha et slikt kort med RAM som man automatisk laster OS og valgte programmer/filer til med en gang strømmen blir slått på. (se texas memory's instant on fra ram-san)

Lenke til kommentar

Var det ikke Seagate som bare for noen måneder siden var uinteressert i å lage SSD-disker - "Markedet er ikke modent" osv.? Nå avslører de seg litt ved å prøve å kjøpe opp teknologi som de mangler selv. Akkurat hva jeg har ment hele tiden er den egentlige grunnen til at de sitter på gjerdet.

 

Hvis Samsung vil ha Sandisk tror jeg ikke Seagate har noe å stille opp med i en anbudskonkurranse. Samsung er også et svært spennende og fremadstormende selskap. De er innovative og hviler ikke på laubærene. Helt motsatt av hvordan jeg oppfatter Seagate.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Var det ikke Seagate som bare for noen måneder siden var uinteressert i å lage SSD-disker - "Markedet er ikke modent" osv.? Nå avslører de seg litt ved å prøve å kjøpe opp teknologi som de mangler selv. Akkurat hva jeg har ment hele tiden er den egentlige grunnen til at de sitter på gjerdet.

 

Hvis Samsung vil ha Sandisk tror jeg ikke Seagate har noe å stille opp med i en anbudskonkurranse. Samsung er også et svært spennende og fremadstormende selskap. De er innovative og hviler ikke på laubærene. Helt motsatt av hvordan jeg oppfatter Seagate.

Tror du tenker på Corsair jeg; Kilde. Såvidt meg bekjent har vel allerede Seagate en SSD disk ute. Om derimot WD har lansert enda er jeg usikker på.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

For den ultimate OS-disken ser jeg for meg et hovedkort som har plass til 36GB minne (eller mer), samt plass til en egen MLC-basert lagringsmodul på 32GB. Chipset og BIOS er laget for å eksponere 32GB av minnet som en fysisk disk, og et batteri sørger for at denne "disken" automatisk kan overføres til MLC-lageret i tilfelle strømbrudd. Ved oppstart etter et strømbrudd må en da regne med et minutt eller to med gjenoppretting av os-disken, men under normal drift har OS'et nær ubegrenset hastighet. Med prisutviklingen på minne og MLC-brikker så bør en slik løsning være en realitet for vanlige forbrukere i løpet av et år eller to.

Lenke til kommentar

Vi kan fort få SSD direkte på hovedkortet, med preinstallert operativsystem o.a., og også for oppgaver som du beskriver. Men da må jo prisen på SSD ned en del først, ellers blir hovedkortene veldig dyre.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Var det ikke Seagate som bare for noen måneder siden var uinteressert i å lage SSD-disker - "Markedet er ikke modent" osv.? Nå avslører de seg litt ved å prøve å kjøpe opp teknologi som de mangler selv. Akkurat hva jeg har ment hele tiden er den egentlige grunnen til at de sitter på gjerdet.

Tror du tenker på Corsair jeg; Kilde.

Jeg tenkte på Seagate og denne artikkelen, samt kildeartikkelen til den.

 

Såvidt meg bekjent har vel allerede Seagate en SSD disk ute.

Det var nytt for meg. Her tror jeg du forsveksler med en annen produsent. Seagate har jo selv sagt at de ikke kommer med det før neste år.

Lenke til kommentar
Vi kan fort få SSD direkte på hovedkortet, med preinstallert operativsystem o.a., og også for oppgaver som du beskriver. Men da må jo prisen på SSD ned en del først, ellers blir hovedkortene veldig dyre.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Var det ikke Seagate som bare for noen måneder siden var uinteressert i å lage SSD-disker - "Markedet er ikke modent" osv.? Nå avslører de seg litt ved å prøve å kjøpe opp teknologi som de mangler selv. Akkurat hva jeg har ment hele tiden er den egentlige grunnen til at de sitter på gjerdet.

Tror du tenker på Corsair jeg; Kilde.

Jeg tenkte på Seagate og denne artikkelen, samt kildeartikkelen til den.

 

Såvidt meg bekjent har vel allerede Seagate en SSD disk ute.

Det var nytt for meg. Her tror jeg du forsveksler med en annen produsent. Seagate har jo selv sagt at de ikke kommer med det før neste år.

Woop, tok du meg.. Auda :blush: Tenkte faktisk på den samme artikkelen til og med :p Men ser jo at det står lanserer 09 så.. ^^

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...