Gå til innhold

Xeon får seks kjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som tør tippe på pris?

 

Er vel tvilsomt de vil fungere i 2006-mac proen min, men er jo artig å fantasere...

10.000 til 30.000 per CPU vil jeg tro og med mindre Macen din har sokkel S604 så er det nok lite håp. :)

 

fra artikkelen:

Med dette innfører Intel dermed det AMD ville ha referert til som ekte sekskjerne – noe som også vil bli videreført med Nehalem (uvisst om dette omfatter både fire- og åttekjerne).

Både fire-kjerne og åtte-kjerne designene er på en enkelt brikke så det er vel hva de kaller ekte. Skulle likt å se en falsk en. Bildet under illustrerer det hele ganske bra. Det er imidlertid ikke informasjon lagt ut av Intel selv. Ser f.eks at det står 8 tråder, men realiteten er vel at Nehalem-EX tar 16 kontekster pga. 2-way SMT.

kaigai394_01l.gif

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Noen som tør tippe på pris?

 

Er vel tvilsomt de vil fungere i 2006-mac proen min, men er jo artig å fantasere...

10.000 til 30.000 per CPU vil jeg tro og med mindre Macen din har sokkel S604 så er det nok lite håp. :)

 

Ah, så den kommer ikke til LGA771?

 

2x 2.66ghz 5100 Xeons får holde til et par år til tror jeg nok. Er jo snakk om 10k (minst) hvis jeg skal oppgradere til dual quad-core (med samme eller bedre klokkefrekvens).

 

Tilbake til topic: Disse blir vel uansett "erstattet" når Nehalem kommer?

Lenke til kommentar

Overgangen fra Xeon LGA771 (2 sokler * 4 kjerner) til Nehalem "Gainestown" LGA1366 (2 sokler * 4 kjerner) starter trolig nå i høst.

 

Overgangen fra Xeon S604 (4 sokler * 4 kjerner) til Xeon S604 (4 sokler * 6 kjerner) starter trolig 15. september.

 

Overgangen fra Xeon S604 (4 sokler * 6 kjerner) til Nehalem "Beckton" (4 sokler * 8 kjerner) starter trolig mellom april og juni 2009.

Lenke til kommentar
Noen som tør tippe på pris?

 

Er vel tvilsomt de vil fungere i 2006-mac proen min, men er jo artig å fantasere...

10.000 til 30.000 per CPU vil jeg tro og med mindre Macen din har sokkel S604 så er det nok lite håp. :)

 

fra artikkelen:

Med dette innfører Intel dermed det AMD ville ha referert til som ekte sekskjerne – noe som også vil bli videreført med Nehalem (uvisst om dette omfatter både fire- og åttekjerne).

Både fire-kjerne og åtte-kjerne designene er på en enkelt brikke så det er vel hva de kaller ekte. Skulle likt å se en falsk en. Bildet under illustrerer det hele ganske bra. Det er imidlertid ikke informasjon lagt ut av Intel selv. Ser f.eks at det står 8 tråder, men realiteten er vel at Nehalem-EX tar 16 kontekster pga. 2-way SMT.

 

 

Edit: my bad

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar

Denne sparker nok unna, ja! Kan vi please få den med LGA775-sokkel også? :) Nei, det er vel liten sjanse for det, men det skal bli moro å lese CPU-tester på nettet nå fremover høsten uansett!

 

Ellers fikk jeg et rart bilde i hodet når jeg leste at prosessoren var "hamret ut". Jeg så for meg en diger svett smed med bar overkropp og lærforkle, ildtang i den ene hånda og slegge i den andre, som hamret løs på den stakkars prosessoren...

Lenke til kommentar

"hamre ut" og "stanse ut" og lignende voldsverk skurrer veldig når jeg leser det. Enkelte kan jo få det for seg at det er sånn de lages og det er er veldig veldig feil bilde.

 

Det er neppe noen teknisk vanskelighet å lage de til LGA771/LGA775, men de har nok markedsmessige grunner for å la være. (Kostnadsmessig kunne den sikkert passet bra sammen med Extreme-serien)

Lenke til kommentar
Det er neppe noen teknisk vanskelighet å lage de til LGA771/LGA775, men de har nok markedsmessige grunner for å la være. (Kostnadsmessig kunne den sikkert passet bra sammen med Extreme-serien)

Det har vel hendt før at Xeon MP enheter har blitt solgt som extreme edition, men bare i svært desperate tider. Dessuten er Nehalem snart klar for Extreme desktop så timingen blir helt feil denne gangen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...