Gå til innhold

Effektgjerrig Athlon i november


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne tenkt meg en Athlon X2 3250e sammen med et 780G hovedkort :)

 

Dog ser det ut til at de blir vanskelige å få tak i:

 

The Athlon 2650e will have a core frequency of 1.6GHz and TDP f 15W, while the Athlon X2 3250e will have a core frequency of 1.5GHz and TDP of 22W. The two CPUs will be fabbed on a 65nm process and will only be provided to OEM customers (initially), mainly for use in 2-3 liter desktop PCs.
Lenke til kommentar
Begge prosessorene annonseres i november.

I følge digitimes lanseres begge prosessorene i november.

 

Målgruppen er først og fremst de litt mindre skrivebordsystemene..

I følge digitimes små stasjonære PCer på 2-3 liter. Til sammenligning:

Asus EEE EP20 desktop er ca 1 liter

Apple Mac mini er ca 1,4 liter

Shuttles SFF-PCer er ca 10-15 liter

Et normalt miditower er ca 35-40 liter

 

Egentlig ser jeg ikke noe i veien med å bruke de i bærbare PCer heller. De fleste AMD-prosessorer til bærbare har jo en TDP på 25-35 watt. Med 15 og 22 watt passer de fint til relativt lette bærbare i klassen rundt 1,5 - 2 kg.

Lenke til kommentar
Begge prosessorene annonseres i november.

I følge digitimes lanseres begge prosessorene i november.

 

Målgruppen er først og fremst de litt mindre skrivebordsystemene..

I følge digitimes små stasjonære PCer på 2-3 liter. Til sammenligning:

Asus EEE EP20 desktop er ca 1 liter

Apple Mac mini er ca 1,4 liter

Shuttles SFF-PCer er ca 10-15 liter

Et normalt miditower er ca 35-40 liter

 

Egentlig ser jeg ikke noe i veien med å bruke de i bærbare PCer heller. De fleste AMD-prosessorer til bærbare har jo en TDP på 25-35 watt. Med 15 og 22 watt passer de fint til relativt lette bærbare i klassen rundt 1,5 - 2 kg.

 

 

Simen...

 

Kan ikke dere virkelig bare si, ATOM er bare noe tull.. gjør som tomshardware og virkelig bevis hva VIA og AMD kan gjøre med noe de allerede hadde FØR atom.

 

2000+ A64 1 GHZ 8 W stock undervolt = 6 W og stabilt ;)

Amd 780G (ikke optimalisert for lav effekts cpu'r.)

Bruker mindre strøm enn atom.. og yter mye bedre.

 

en 22 W dualcore som amd kommer ut med, 1.5 ghz eller noe. (x2) klarer vell HD filmer, siden en singlecore 2ghz sempron klarer det.

 

Vi snakker da litt høyere effektforbruk enn atom, men rundt 3.5 ganger raskere i cpu, 20 ganger med skjermkortet.

Mindre effekt idle, høyere load.

 

MAAANGE muligheter, bare 780G var i pico itx, osv, hadde mange vært i himmelen.

780G er noe av mest effekt gjerrige chipsetettet jeg VET om, helt latterlig for den ytelsen det gir.

 

780G i laptop kom igjen ! :D meeen, litt mer seriøs her.

 

Atom er ikke noe dårlig i seg selv, underperforming for laptops, seriøst, ingen har så stor tolmodighet til å vente så lenge på at ting skal skje, jeg blir gal av en 1.9 ghz amd turion x2, og alle på skolen og...

 

Men, kommer amd med bedre cpu'r for laptops trur jeg amd slakter intel med puma, amd begynner å rulle ut 45 wattere i hytt og pine, og viser virkelig at de kan gi god ytelse per watt.

Atom er parret med 945G som jah.. 22.5 W, 780G 0.95 W idle, og noe watt load, som er de beste specsa for chipsets så vidt jeg veit, og har UVD dx10, kraftig IGP, og de kunne pressa igp'n lengre, det gjør amd platformer bedre for HTPC mener jeg, en full intel platform funker ikke.

veit ikke om 780A fra nv ( mener å si det het 780A) om de har UVD, anywayz, amd gir mye bra, spesielt for HTPC!

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar

AMD og VIA har mange muligheter ja, men er særdeles dårlig til å utnytte de. AMD leverer ikke platformer som er små nok til å passe inn i netbooks. VIA leverer praktisk talt kun C7 på platformen sin, som er teknologisk underlegen. Nano'en til VIA er meget god, men resten av brikkesettet er ikke noe særlig. Spesielt driverene til Linux er et rot uten like.

Lenke til kommentar

Jeg har testa 780G (790GX har jeg ikek fått testa)

Anywayz, linux, no issues. så enkelt... :D

 

hmm, strømforbruket er lavt, ytelsen er bra. så hva mangler vi? faktisk ett mindre hk.

 

Via sine hk's som har socket man kan bytte cpu med, kan man stappe en nano inn i;) siden nano er socket kompatibel med de gamle C7 =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...