Gå til innhold

Horoskop: Vet stjernene om Internett?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt.

 

Hvis man leser et ukeblad som er noen tiår gammelt, sier horoskopene bare noe om hus og hjem og veien til å finne den rette mann å gifte seg med.

 

Nå har stjernene fått med seg kvinnefrigjøringen og spår om karriere, kjærlighetslivet (og det som verre er) helt uavhengig av ekteskapet.

 

Men mon tro om stjernene vil få med seg at vi lever deler av livene våre på nettet der også. Vil de spå om spam, at du kan få en spennende chat osv. osv.

 

Jeg tror uansett det finnes mer mellom himmel og jord enn wifi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit:

Velkommen til forumet, håper du ikke tar kommentarene ille opp, men her får du svar fra både fra den materialistiske siden og den ehh... "åndelige" for å si det slik, no offence fokens :) Det er verdt å merke seg at det er fint å linke til, eller komme med bevis på sine påstander. Et eksempel kan være utsagn av typen "A kan ikke forklare situasjon Z ergo må B være løsningen" som et eksempel en logisk feilslutning av typen på ad hoc, ergo propter hoc som ikke tar hensyn til hverken sannsynlighet, løsning C-Z++ eller annet.

 

Så til saken.

Astrologi har samme innvirkning på ens liv som homøopati har for helsen; ingen innvirkning i det heletatt ;)

 

Den eneste innvirkningen kan være at noen satser mer på jobben, tør å snakke med en som en har hatt ett eller to gode øyne til en stund. Det kan også være en finner på å slå opp, eller annet - en slags placeboeffekt for mentaltilstanden, hehe :D

 

Anbefaler å se hva en astronom - som faktisk vet litt mer enn "Kloke Olga" som setter sammen horoskopet om universet og det som befinner seg der sier om astrologi.

 

Og det er mer enn WiFi mellom hinmmel og jord, en har haugevis av elementærpartikler, elektomagnetisk stråling og mye annet snacks. Det er derimot ikke påvist noe annet og slettes ikke noe som "påvirker" oss mennesker annet en gjennom naturlige prosesser :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Må finne seg i litt når man skal diskutere da liksom... Så det går bra. Og takk.

 

Litt vanskelig å hente frem link til et ukeblad fra 50-tallet. Men er det et slags bevis for at astrologi er tull, når horoskopene endrer områdene de tar for seg, for å speile tiden de skrives i?

Lenke til kommentar

Vel, noe sier meg at stjernesamfunnet ikke har fått med seg siste nytt om mennskenes teknologiutvikling.

Jeg synes det også virker litt merkelig at solene i det hele tatt tar seg tid til å rapporte om fremtiden og kjærlighetslivet til Ola Dunk, igjennom utvalgte spåkoner, som forteller det videre til oss normale for en liten slant med penger...

 

Trodde virkelig at solene hadde viktigere saker å tenke på. :)

Lenke til kommentar

Vellkommen til forumet :)

 

Det har vel blitt spådd i mye rart gjennom tidene.. Er asterologi det eldste spå mediumet? ... jeg tenker da på.. spå i te, spå i knokkler, spå i innvoller og så videre. Skal man være nytenkende så kan man jo begynne å spå i data-chips ?

 

Eller så kan du bytte ut ord som telegramm i 50 talls med e-mail og interessant person med en kul profil... så... nå har du noe å sette fingrende i :) Du kan ha din egen internett spådoms side.. hehe

Lenke til kommentar

Det er vel som det sto i oppsigelses brevet til klare klok... "men du har vel allerede forutsett at du vil få sparken..."

 

:)

 

Horoskop er ikke noe annet enn at en tar felles nevneren for mange mennesker, som hus, bil, penger, kjæreste, lykke osv og koke i hop dette så det "gjelder" for flest mulig mennesker (er faktisk ikke så vanskelig som en tror...). Spå "kunsten", som det meste annet i samfunnet, evolverer tydeligvis, som trådstarter er inne på. Før var det hus og hjem, i dag er det kjærester og karriere....

 

En artig "ting" med oss mennesker er at vi "gjør" så dette passer oss, selv om det bare ytterst løselig passer oss. Vi finner mønster der det ikke er noe mønster.... Men jeg har faktisk lest horoskop som ikke stemte for meg i det hele tatt.... Jeg klarte ikke å lage et mønster...

 

:)

Lenke til kommentar

Astrologi og spådom generelt er noe av det værste jeg vet om. Jeg kan leve med at det står en side med svada i Se & Hør eller andre agurkpost-blader, men ikke som noe man betaler for. Spådom (over telefon) er enda værre, her kan du se priser fra en norsk tjeneste:

Samtalene har en fast pris kr. 29,90 pr. min. Fakturagebyr (kr. 45,-) samt en oppkoblingsavgift (kr. 59,-) kommer i tillegg pr. faktura.

 

Slike "spådommer" lurer usikre og kanskje redde personer til å betale en haug av penger til folk som burde kategoriseres som kjeltringer. Det er derfor helt utrolig når jeg ser annonser på dette i (nett og vanlig)aviser, jeg kan ikke fatte og begripe at de får lov.

 

Det er mer etisk riktig å reklamere for prostitusjon enn slike "spådom"-tjenester.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Det er bare å klage dem inn for forbrukerombudet og forbrukerrådet, har selv fått et ganske oppløftende svar fra førstnevnte angående "alternatv" medisin. Imidlertid mangler en press for å få tatt dette opp i FBI eller lignende "massemediafora" der en kan få belyst svindlerne. Vet du forresten at det er en akupnkturskole i Oslo? Tragisk og skammelig!

Lenke til kommentar
homøopati har for helsen; ingen innvirkning i det heletatt ;)

Nå ja.. har du prøvd denne behandlingsformen?

Du tror vel ikke på akupunktur og denslags heller?

 

Hvorfor prøve noe som beviselig ikke har noe for seg?

Det finnes ikke en eneste seriøs, peer reviewed undersøkelse med gjentatt suksessfulle eksperimenter som viser til at akupunktur, homøopati, osteopati og andre "alternative" behandligsformer har noe for seg.

Du kan jo lese det som står på Quackcast og høre litt på Quackcast, ellers har også SGU etpar episoder der de går grundig til verks og viser den totale mangelen på bevis for at dette er noe annet enn en måte å drenere folks lommebøker på.

 

Etpar kjappe ting:

- Anekdoter av typen "men jeg/h*n/de ble friske/bedre etter å ha prøvd SKAM (Suplementær, Komplementær og Alternativ Medisin) er ikke å regne som bevis da en ikke vet hva som utgjorde effekten, ofte har kroppen det med å fikse saken på egenhånd, og eller det er et utslag av placeboeffekten, det er en grunn til at vi har den vitenskapelige metode ;)

 

La meg gjenta:

Det finnes ikke en eneste peer reviewed rapport der gjentatte forsøk viser at SKAM har noe for seg. Om det kommer så er jeg selvfølgelig positivt innstilt, men det vil kreve bevis. Skikkelige bevis, ikke anekdoter og påstander uten substans.

 

For å ta homøopati spesielt er det bare å ta en titt her:

Se filmen hos Youtube

 

Det skal ikke mer enn videregåedekjemi til for å motbevise dette tullet, og bedre blir det ikke om en graver enda dypere i materien ;)

Lenke til kommentar

Ang horoskop i aviser/blader. Det er over 6000 milioner mennesker på jorden. For enkelhets skyld sier jeg at de er gjevnt fordelt utover året. Dvs at over 500 millioner mennesker deler horoskop. Mulig det bare er meg, men det at det samme skal skje for 500000000 mennesker med veldig forskjellig bakgrunn og liv virker noe rart.

 

(alle mennesker / 12 horoskop som det pleier å være = et horoskop per ca 500 millioner mennesker)

Lenke til kommentar
Det er bare å klage dem inn for forbrukerombudet og forbrukerrådet, har selv fått et ganske oppløftende svar fra førstnevnte angående "alternatv" medisin. Imidlertid mangler en press for å få tatt dette opp i FBI eller lignende "massemediafora" der en kan få belyst svindlerne. Vet du forresten at det er en akupnkturskole i Oslo? Tragisk og skammelig!

Er ikke helt enig med deg her jeg. . . . Har aldri vært noen stor fan av noen av delene, hverken skole medisin eller alternativ medisin, men må jo si at det for meg er knekkende like gyldig hva som får folk friske, så lenge de blir friske....

 

Har en mor som i år etter år har hørt på leger av skole medisin (40 år pluss...) og det imponerer meg IKKE når jeg ser alle de bivirkningene som hun har fått av den ville og uhemmede medisineringen som pilletrille foreningen som kaller seg for leger driver med her i landet.... Hun har klart å pådra seg, ene og alene på grunn av bivirkninger, 5 andre "sykdommer" i tillegg til de hun har og som hun med stor sannsynlighet ikke hadde hatt hvis hun hadde forsøkt noe alternativt. Et par bivirkninger er til og med bivirkninger av de første medisinene hun prøvde

.... Alt for ofte ser jeg leger som omtrent kaster pille glass etter folk uten annet enn en overfladisk undersøkelse og jeg vil ikke si disse imponerer meg mer enn "hekse" doktorene i de alternative medisinene, heller tvert i mot noen ganger! De fleste leger har enorm tro på piller tror jeg og gidder ofte ikke å sjekke folk en gang før de kaster pillene på folk i håp om at dette vil hjelpe.... Når vi er inne på å lure folk mener jeg....

 

Tror det er noe i alt jeg (Veeeel, kanskje ikke noe i de som rører ut en dråpe i en vann mengde som tilsvarer atlanterhavet, men.... :) ) og tror ola og kari nordmann hadde tjent på å la disse samabeide isteden for sånn det er nå, der vi har leger som er så til de grader fulle av seg selv og pille glassene sine og de mange "hekse" doktorene vi finner i det alternative. Det ER jo vitterligen knekkende likegyldig HVA folk blir friske av, ikke sant? Så lenge de blir friske? Det er ikke så forbannet lenge siden kiro praktorene ble sett på som hekse kunst heller, er det vel? Og hvor går folk med rygg problemer i dag? Ikke til legn ihvertfall.... piller hjelper dårlig mot sammenvokste knokler, det har jeg selv fått erfare da de to nederste rygg virvlene vokste sammen for noen år siden. Smerte stillende er fine greier det, men det knakk ikke opp ryggen.... Har også en kone som er utdannet fotsone terapaut OG sykepleier, noe de pasientene hun har i hjemme syke pleien der hun jobber nyter veldig godt av..... Jeg klarer ikke å si hvorfor det virker, men jeg har jo på en måte sett dette da, flere ganger.... Jeg har også sett at hun har satt i gang flere fødsler med fotsone terapi... (Nå skal jeg være ærlig og si at dette slettes ikke er helt sikkert da, det KAN være tilfeldigheter da alle de hun har satt i gang fødsler på var over terminen. At de er over terminen er kravet hennes for å gjøre dette, men i alle tilfellene har fødselen foregått under 24 timer etter.... Men som sagt, sikker kan man såklart ikke være..)

 

Jeg tror såklart ikke dette har noe med hokus pokus og guddommelige krefter å gjøre, men snarere elektriske og magnetiske baner i nerve systemet vårt. Dette er såvidt jeg har skjønt ikke forsket så veldig mye på, men det hadde vært gøy å forsket på hvorfor for eksempel fot sone terapi virker.... For NOE skjer, dette har jeg, om enn MEGET skeptisk, erfart selv.... :)

 

Og blir folk friske av det, ja da blir folk friske. (Ikke kreves det at du må tro på jesus for at det skal virke og ikke kommer min kone til å påstå at du ikke trodde nok hvis det ikke virker... For det er noen, et bitte lite mindre tall, det ikke virker på...) Det fine med natur medisin er jo at det har zip bi virkninger..... Noe de fleste leger ikke er så flinke til å opplyse om, dessverre..

 

:)

Lenke til kommentar

Angående akupunktur; er det ikke bevist at akupunktur får kroppen til å skille ut endorfiner, og dermed kan lindre smerter til en viss grad? Hvis det er tilfelle, kan man i hvert fall ikke si at akupunktur ikke har noe for seg. Jeg skal ikke være for bastant, mener bare at jeg leste det for en stund tilbake i et eller annet vitenskapsblad. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar

RWS, som den ellers gode kritiske tenker du er anbefaler jeg å se filmen "here be dragons" ;)

Selv om en har enkelte "pilletrillere" innen legefaget, har selv en "Pillepettersen" her, hehe, så betyur det ikke at vitenskapen bak er feil, men systemet bør forbedres.

Tipper du skjønner hva jeg mener :)

 

 

*snip*

Hvordan forklarer du det faktum at akupunktur har blitt brukt i tusenvis av år i Østen? Hvorfor har millioner av mennesker brukt denne metoden hvis det har absolutt de nada for seg?

 

Her foretar du det jeg fryktet, nemlig å kaste deg over alle mulig logiske feilslutninger.

Om så alle hominider opp gjennom hele historien hadde brukt akupuntur ville ikke det gjort det mer plausibelt som behandlingsform, argument fra antikvitet og av typen "men kan en milliard kinesere ta feil" er totalt på jordet. Det eneste du oppnår er å sette opp din egen stråmann og skyter den ned på egenhånd :)

 

Anbefaler å sjekke ut linkene jeg oppga og oppdatere bakgrunnskunskapene før du kommer med flere utsagn, jeg hadde også oppfatningene du har, før jeg satte meg ned og fant ut at jeg må ha kunnskap om noe før jeg uttaler meg og ikke bare et knippe historier og oppfatninger. Sjekk i alle tilfeller Artikkelen om tankefeil og logiske feilslutninger, denne er meget nyttig og er basisen alle debattanter bør ha i bunn før de fremlegger et argument, ellers kan en rett og slett bruke tid på noe som beviselig er logisk uholdbart. Slik er en også med på å heve sitt eget og andres nivå og tilslutt hele forumets nivå av argumentasjonsmetodikk, og det er noe en kan ha meget god nytte av i det "normale" livet en har ellers også :)

Lenke til kommentar
Angående akupunktur; er det ikke bevist at akupunktur får kroppen til å skille ut endorfiner, og dermed kan lindre smerter til en viss grad? Hvis det er tilfelle, kan man i hvert fall ikke si at akupunktur ikke har noe for seg. Jeg skal ikke være for bastant, mener bare at jeg leste det for en stund tilbake i et eller annet vitenskapsblad. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Joda, men endorfiner kommer som følge av smertereaksjon over tid og ustskilles uansett hvor en stikker seg og ikke som følge av at en stikker nåler inn for å balansere "chi" og får balanse mellom "ying & yang" som er det akupunktur baserer seg på.

 

Du kan slikke på en ostehøvel for å få samme effekt om du vil, men det betyr ikke at ostehøvelslikking har noe for seg rent medisinsk sett ;)

 

Altså er det ikke metoden som er avgjørende for effekten, en kan derfor ikke si at akupunktur spesifikt, har noe for seg, spesielt siden det er både kjappere og billigere å klype seg selv i armen.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Jeg vet for lite om temaet til å kunne fortsette diskusjonen, men det du sier høres logisk ut. Jeg bor for øyeblikket i Kina, og har vært på akupunkturkurs, men bevis eller grunnlag for å påstå at det virker, eventuelt ikke virker, det har jeg ikke. Kanskje vil jeg kunne uttale meg grundigere om det i fremtiden, siden jeg skal bli her en god stund og akter å finne mer ut om akupunktur, og chi/qi generelt.

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar
Jeg vet for lite om temaet til å kunne fortsette diskusjonen, men det du sier høres logisk ut. Jeg bor for øyeblikket i Kina, og har vært på akupunkturkurs, men bevis eller grunnlag for å påstå at det virker, eventuelt ikke virker, det har jeg ikke. Kanskje vil jeg kunne uttale meg grundigere om det i fremtiden, siden jeg skal bli her en god stund og akter å finne mer ut om akupunktur, og chi/qi generelt.

 

Er helt enig med deg, søk kunnskap, men forlang bevis for påstandene :)

-Om bare flere ville gjort dette hadde en sannsynligvis sluppet side opp og ned med horoskop, healer og engleskoleannonser, hehe ;)

 

Vil også for deg - og alle andre som ikke har gjort det - anbefale å se filmen Here be Dragons - garantert en øyeåpner og meget nyttig for hvordan en bør spørre og vurdere informasjon en får/søker.

Lenke til kommentar

Det virker som mange har en oppfattelse av at vitenskalplige medisiner og "urter, kjærringråd og annet vås" er to separerte ting. Omtrent alt som finnes av medisiner er basert på ting som forekommer i naturen. Mange medisiner er et produkt av å sjekke hva urtene faktisk gjør også lage medisiner som gjør det samme, bare mer effektivt.

Veldig mange gamle kurer har en effekt. Men sjelden en effekt som er bedre enn medisinene. Har noe i naturen en bedre effekt så tar det ikke lang tid før det er medisin :)

 

Der kommer også problemet med gamle kurer inn. Hvis man har en kur som funker bedre enn det nåværende medisiner gjør så tør jeg vedde store summer på at den vil bli testet, analysert, raffinert og presentert som medisin innen kort tid. Ikke nødvendigvis fordi man søker det beste, men fordi det er enorme penger å tjene på det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...