Gå til innhold

Superraske SDHC-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra! Kunne produsentene bare sanerere alle de forskjellige typene av kort og bli enige om én fremtidig type, f.eks. SDHC i normal, mini og micro, så hadde verden blitt litt enklere.

 

Men dette kortet har Class 6 ser jeg (6-20 MB/s), så det er vel snart på tide de reviderer klassene for SDHC og legger til noen høyere klasser kanskje. Dette kortet ville vel klart en Class 20 uten problemer?

Lenke til kommentar
Bra! Kunne produsentene bare sanerere alle de forskjellige typene av kort og bli enige om én fremtidig type, f.eks. SDHC i normal, mini og micro, så hadde verden blitt litt enklere.
Det ser ut som det er i ferd med å skje. Pr. i dag er det kun Sony som tviholder på sin lite anvendelige og erfaringsmessig kortlivede Memorystick-standard (de forandrer jo på standarden med jevne mellomrom så det ikke blir mulig å kjøpe nye kort til eldre kamera).

 

Olympus ser ut til å være i ferd med å tenke på å begrave XD, ettersom mange av deres nyere kamera kommer med adapter så man kan bruke micro-SD (eller var det mini-SD?). Fuji kvittet seg jo med XD for et års tid siden.

 

Så ser vi bort fra Sony, så ser det ut til å at SD blir eneste standard fremover. Større og mer profesjonelle speilrefleks bruker fortsatt CF, men det er gjort av hensyn til at de som kjøper et dyrt speilrefleks, gjerne har speilrefleks fra før. En som kjøper D300 har mye mulig hatt D70-serien før (som også brukte CF). De som kjøper D700 har mye mulig hatt D300. Men det er en stor mulighet for at D400 vil ha SD, for da skal man kapre de kundene som vil oppgradere fra D80 og D90 (som også har SD). Senere vil da en D800 komme med SD, ettersom D400 har hatt det... og senere en D4 eller D5 med SD (mindre trolig, men mulig).

Lenke til kommentar

Minnekort er så billig og så store for tida at jeg ikke tror det tas noe som helst hensyn til oppgradererne. Dvs. de taper jo høyst noen hundrelapper likevel. Inntil ca 2007 var CF foretrukket for de dyreste speilrefleksene fordi CF har fysisk mer plass til mer kapasitet. Nå er kapasiteten så stor at det begynner å bli meningsløst å ta vare på CF-formatet på grunn av kapasitet. Selv SD kommer jo i 32GB-utgaver nå og hvem trenger mer? Neppe særlig mange, selv i proffsegmentet.

 

SD kommer nok til å bli enerådende i fotoverden om få år.

(Sonyverden er ikke nødvendigvis en del av fotoverden ;) )

Lenke til kommentar

CF har vel fremdeles ledelsen på ytelse? Sandisk Extreme IV har 45 MB/s les/skriv og jeg mener jeg har sett andre som slår dette nå.

 

Og SDHC er jo kunstig begrenset til 32GB max*. SD er en fin standard og et praktisk kort, men en standardiseringsorganisasjon som greier å øke max kapasitet fra 2 GB til 32 GB når de kunne gått til "enormt" gjør meg litt tvilende.

 

Det samme gjelder klasse-greiene på SDHC. Hadde det hadd noen verdi, så kunne de i det minste hatt en skala som var noe å strekke seg etter. 6 MB/s som toppklasse er latterlig og var det da HC ble innført.

 

* Fra Wikipedia:

However the SD Card association have artificially defined the maximum limit of SDHC capacity to 32 GB

Så får vi se hva som skjer når de erkjenner blemma, vil ting funke kompatibilitetsmessig når de lager en SDHC+ eller folk begynner å ta seg til rette:

However, while not strictly adhering to that standard, it is possible to create SDHC cards of up to 2048 GB capacity. SDHC cards have fixed sector size of 512 bytes.

 

Gleder meg til jeg får et 2 TiB SDXC. Det bør greie temmelig mye FLAC og rippa musikkDVD'er :yes:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...