Gå til innhold

Billig-SSD fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott. Her slipper man all unødvendig plastikk og annet som fordyrer vanlige SSD-er. Bør ikke koste mange hundrelappene. Tipper rundt 500 kr. for 32 GB-versjonen hvis den kommer for vanlig salg. Er vel hovedsaklig ment for Eee PC og lignende mini-PC-er, PDA-er etc.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er tydelig at de benytter en slags "raid0" lignende sammenkobling av brikkene internt som gjør at de får bedre skriveytelse etter jo større SSD enheten er. Blir vel en 32GB slik om jeg går for en slik type PC.

 

Men har ikke Eee et propritært grensesnitt for SSD som kobles rett på bussen og ikke via SATA300?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er tydelig at de benytter en slags "raid0" lignende sammenkobling av brikkene internt som gjør at de får bedre skriveytelse etter jo større SSD enheten er. Blir vel en 32GB slik om jeg går for en slik type PC.

 

Men har ikke Eee et propritært grensesnitt for SSD som kobles rett på bussen og ikke via SATA300?

Det er vel trolig mer likt dual data rate for minne en Raid0, flere brikker evt brikker som er delt opp i blokker så du kan skrive mer samtidig. Er i prinsippet likt raid0, men dette er minnebrikker, du kan øke hastigheten ved bredere minnebuss, eller ved å adresere data til brikke 1, mens den skriver sender du data til 2, så 3 og 4. Nå er brikke 1 ferdig og du gjentar dette.

 

Er tydlelig her at kontrolleren begrenser. Lesehastigheten er uendret og økningen er ikke lineær.

Nå er jo disse lansert som billige og ikke som top ytelse selv om 32gb yter rimelig godt. Men hvis du kunne skalere 8GB brikkene lineært til 128GB ville du teoretisk fått 1440MB/s lese og 400MB/s skrive, virker som sata vil bli for tregt snart.

 

Vil gjette at Eee bruker sata, men det er godt mulig de ikke bruker standard kontakter evt setter brikkene rett på hovedkortet.

Endret av magnemoe
Lenke til kommentar
Det er tydelig at de benytter en slags "raid0" lignende sammenkobling av brikkene internt som gjør at de får bedre skriveytelse etter jo større SSD enheten er. Blir vel en 32GB slik om jeg går for en slik type PC.

 

Men har ikke Eee et propritært grensesnitt for SSD som kobles rett på bussen og ikke via SATA300?

Det er vel trolig mer likt dual data rate for minne en Raid0, flere brikker evt brikker som er delt opp i blokker så du kan skrive mer samtidig. Er i prinsippet likt raid0, men dette er minnebrikker, du kan øke hastigheten ved bredere minnebuss, eller ved å adresere data til brikke 1, mens den skriver sender du data til 2, så 3 og 4. Nå er brikke 1 ferdig og du gjentar dette.

 

Er tydlelig her at kontrolleren begrenser. Lesehastigheten er uendret og økningen er ikke lineær.

Nå er jo disse lansert som billige og ikke som top ytelse selv om 32gb yter rimelig godt. Men hvis du kunne skalere 8GB brikkene lineært til 128GB ville du teoretisk fått 1440MB/s lese og 400MB/s skrive, virker som sata vil bli for tregt snart.

 

Vil gjette at Eee bruker sata, men det er godt mulig de ikke bruker standard kontakter evt setter brikkene rett på hovedkortet.

Korrekt :) Da falt de brikkene på plass hehe.
Lenke til kommentar

Hvordan kan man vite at dette er billig-SSD, når prisene ikke er kjent ennå?

 

Men Ok, de sikter seg kanskje inn på å konkurrere mot Intels "minnepinne-SSD" som blir en del av Centrino 2-platformen.

 

Personlig tror jeg Intels SSD-initiativ vil gjøre at SSD blir standardvalg på bærbare allerede i løpet av neste år. Samtidig vil det bli omtrent umulig å få omstatt SLC-type SSD-er til syv-åtte ganger normalpris. Mens MLC og Intels "minnepinne-flash" vil bestå.

Lenke til kommentar

Hittil i hvertfall finnes det MANGE GANGER fler SSD i industri og servere enn det gjør på privatmarkedet, og det er dette som har hjulpet til å gjøre SSD mainstream, ettersom desktop/laptop markedet ikke ennå er stort nok til alene å kunne ha startet en SSD revolusjon. Men det kommer fort nå etterhvert som SSD blir store nok til å kunne brukes som eneste lagring på bærbare.

For stasjonære er det ikke størrelsen som er relevant, der ønsker man 16gb-32gb for å kjøre i raid-0 for ytelse. Selv 4x16/4x32 = 64-128GB er som regel nok for det du trenger SSD til, nemmelig OS, programmer, og mest brukte spill.

Det som viser seg pris/ytelse å være best for stasjonære er faktisk 2 SSD i raid 0, der ser man mest forskjell i praksis. Over 2 i raid-0 så vil overføringshastigheten øke, men virkelig ytelse i OS, oppstart og bruk av programmer, og loading av spill vil ikke skalere linjært. Grunnen til dette er at det hovedsaklig er accesstime som gir disse ekstreme resultatene, og når man kommer over en viss båndbredde er det accesstime som stopper videre økning. Overføringshastigheten derimot VIL skalere linjært.

MLC SSD som coreV2 er greie nok hvis du skal ha 1 av disse til bruken nevnt over, men du vil ikke få noe videre resultat for ønsket formål av å raide disse siden accesstime er 3-5 ganger høyere enn SLC, og det er denne som holder igjenn. Skal du bruke SSD for de mest ekstreme resultatene trenger du 2++ i raid-0 avhengig av hva du skal gjøre. Jo fler du har i raid jo fler ting kan du laste samtidig uten at det sinker ned noen av dem i det hele tatt.

Eksempel, hvis du streamer 2 HD videoer fra SSDen samtidig mens du åpner f.eks Age of Conan vil spillet åpne seinere på 2x ssd enn 4x ssd, men hvis du ikke streamer HD videoer eller tilsvarende så vil det gå like fort. Dette betyr at for å utnytte mer enn 2 SSD'ers hastighet i praksis til annet enn kopiering trenger du en massivt overklokket maskin og multitaske som gal.

 

Håper de av dere som gadd å lese dette synes det var interresant, det er et kort sammendrag av alt jeg lærte mens jeg gjorde research for hvilke SSD jeg skulle ha til min nye gaming-pc, jeg endte opp med 2x Mtron Pro 32GB SSD for å ha i raid-0, da dette er nok plass til det jeg trenger å ha på de.

 

EDIT: PS. Annet interface som er perfekt for SSD er PCI-e, google FusionIO IOdrive, det er et PCI-e x4 kort som har 700mb/s les 600mb/s skriv. Det finnes i 80-640GB, og har vært i salg i litt over et halvt år.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
PS. Annet interface som er perfekt for SSD er PCI-e, google FusionIO IOdrive, det er et PCI-e x4 kort som har 700mb/s les 600mb/s skriv. Det finnes i 80-640GB, og har vært i salg i litt over et halvt år.

 

Leste litt om det.. De billigste ligger på 2 400 dollar? (16 000 kr) Vet ikke om det var den billigste modellen, men det er vel langt utenfor gamere og databrukere flest. Noen norske nettbutikker som selger den?

http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=118327 Dette er en 2 GB til 8000

 

Har alle MTRON produktene samme specsa? Så det var en 16GB MTRON 2,5" til 1700 og

16GB MTRON 3,5" til 2500.. Kan du gi en link til den du tenkte på i den billigste butikken?

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...