Gå til innhold

Verdens første projektortelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EGP-PP01 "China King" kan vise et bilde på 30 tommer i VGA-oppløsning.

Ja, eller 300 tommer. Størrelsen avhenger bare av hvor langt prjektoren står fra lerretet/veggen.

 

Batteriet skal klare mellom to og tre timers visning

Med høyeste lysstyrke? Jeg tviler.

 

Jeg er svært spent på hvilke avstander og "skjermstørrelser" som er praktisk i vanlig innebelysning.

Lenke til kommentar

For å kverulere litt kan jeg si at den kan vise et bilde på 300 tommer selv om man får store problemer med å se bildet. ;)

 

Men for å være litt mer seriøs: Lysstyrken bestemmer størrelsen og jeg er spent på under hvilke lysforhold de mener bildet er brukbart på 30 tommers størrelse. I bekmørket går det sikkert fint. I vanlig innebelysning tipper jeg man må redusere størrelsen betraktelig for at man skal se noe. Kanskje til rundt 10 tommer.

Lenke til kommentar
For å kverulere litt kan jeg si at den kan vise et bilde på 300 tommer selv om man får store problemer med å se bildet. ;)

 

pek den mot månen, så har du en stk "månens diameter" skjerm..

 

forstår ikke hvorfor flere er skeptisk til batteri levetiden. La oss si at det sitter en 1watt LED inni der (det er ekstremt kraftig, "vanlige" led en kjøper til feks nøkkelknipper o.l er på ca 0.07watt..), og mobilen har ett 3.6volt 1000mA batteri, og på ett eller annet vis settes mobilen i "prosjektor modus" (altså alt annet av ting som antenner osv som ikke er i bruk, skrus av), da vil jo denne lyse i TRE OG EN HALV TIME!! (med tanke på at den faktis har en så pass kraftig LED, men også sett bort ifra at andre ting trekker strøm, som lcd panelet til projektoren).

 

Så syns at 2-3 timer bruk høres ganske fornuftig ut (passer bra til en film også :D)

Lenke til kommentar

1 watt LED er ganske kraftige, men prøv en lommelykt med 1 watt led og prøv å lys opp et område tilsvarende en 30-tommer skjerm uten å skru av normal innebelysning. Imponerer lysstyrken noen? neppe!

 

Ellers så synes jeg det er ganske søkt om man må miste mobildekning, ikke ha noen prosessor til å lese filmen fra minnebrikken, dekode og skalere videostrømmen. Samt ikke ha mobilskjermen på, ikke noen andre programmer i bakgrunnen osv.

 

Som sagt: Jeg er veldig spent på erfaringene med denne i vanlig innebelysning. Hvor stort bilde som er mest praktisk å se på osv.

Lenke til kommentar

 

Tjaaa, hjemme i kinoen min har jeg en prosjektor med 700 Lumen, og ett lerret på 3m²

Dette vil gi 233 Lux (lumen per m²)

 

1 Watt LED klarer > 100 Lumen (ref:Cree XLamp Q4 bin)

En 30" har ett areal på 0.25m² (tar 16:9 widescreen bare for å gi meg litt fordeler :p)

Litt enkel matte vil gi 400 Lux på 30 tommeren.

 

Jupp, hehe, kinoen er 100% mørklagt, men så har jeg også en "presentation" modus på prosjektoren, den øker ANSI lumen fra 700 til 900, og vil da få en lux på 300.

300lux er jo egentlig "brukbart" i ett kontor rom (ligger vel på ca 200lux??), pluss kontor lys er ofte litt mer varmt, mens prosjektor lyset er litt mer kaldt, det gir jo også litt mer kontrast (klemmer til med alle desperate argumenter jeg kommer på :p)

 

I tillegg har jo lerret gain faktor som også minsker effekten av rom belysningen (Nå får du mobil med projektor, men husk å ta med deg eget lerret)

 

Til sammenligning har LCD pc skjermer en lumen på ca 200cd/m² til hjemme brukt og ca 300cd/m² til kontor bruk, men igjen har den jo meget høyere kontrast nivå (siden svart = svart bakgrunn + rom belysing, mens projektoren har svart = hvit bakgrunn + rom belysning)

 

Og under møte så skal du jo ha mobilen skrudd av, spesielt hvis det er du som skal holde presentasjonen og mobilen i seg selv blir brukt som fremviser :)

 

At LYSTYRKEN ikke imponerer noen ved i ett fullt belyst kontor rom på en liten 30" skjerm er jo helt klart, men hvis du en dag skal holde en presentasjon hvor det ikke finnes fremviser, går å dimmer lyset noen få hakk, drar frem mobilen, legger den på bordet rettet mot veggen og det plutselig er et svært 30 tommer opplyst bilde på veggen, DA tror jeg nok at blir mer intressert i mobilen din enn hva du har å fortelle :D

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
Tjaaa, hjemme i kinoen min har jeg en prosjektor med 700 Lumen, og ett lerret på 3m²

Dette vil gi 233 Lux (lumen per m²)

Da har du en ekstremt svak prosjektør. Prosjektører har som regel svært kraftige glødetrådspærer på 150-250 watt, og luminøs effektivitet ligger på omtrent 14-17 lumen per watt på slike pærer. Dvs. fra ca 2100 til ca 4200 lumen.

 

Den billigste jeg fant i prisguiden har 2000 lumen til ~2700 kr

Den svakeste jeg fant i prisguiden har 1500 lumen til ~3100 kr

For bare ~3500 kr får man hele 3000 lumen.

Den kraftigste jeg fant har 12000 lumen, men til en ukjent (veldig høy) pris.

 

Etter det jeg finner ut av denne guiden anbefales minst 2500 lumen for et bilde på 3 kvadratmeter i noe bortimot normal rombelysning. Hvis du har en prosjektør med bare 700 lumen så bør du i følge den samme guiden under 1 kvadratmeter for å få ok lysstyrke i vanlig rombelysning.

 

Med 100 lumen (som er blant de mest ekstreme LED-ene man får tak i) bør man nok under 0,15 kvadratmeter i vanlig rombelysning. Altså under ca 22 tommer i følge mine beregninger.

 

Jeg skal innrømme at det er større enn jeg hadde forestilt meg før jeg begynte å regne. Egentlig ganske imponerende om de får det til. Videre så betyr dette at 40 tommer er innen rekkevidde hvis det er bekmørkt i rommet. Ikke galt i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Tjaaa, hjemme i kinoen min har jeg en prosjektor med 700 Lumen, og ett lerret på 3m²

Dette vil gi 233 Lux (lumen per m²)

Da har du en ekstremt svak prosjektør. Prosjektører har som regel svært kraftige glødetrådspærer på 150-250 watt, og luminøs effektivitet ligger på omtrent 14-17 lumen per watt på slike pærer. Dvs. fra ca 2100 til ca 4200 lumen.

 

Hvis du har en prosjektør med bare 700 lumen så bør du i følge den samme guiden under 1 kvadratmeter for å få ok lysstyrke i vanlig rombelysning.

 

Ja, stemmer dette, min projektor er jo beregnet til kino bruk, hvor rommet normalt er helt mørklagt, derfor den lave/svake lumenen.

 

Er litt usikker på den guiden, men den forteller hva som er minimum for å få ett bra bilde, eller om det er minimum for å i det heile tatt klare å skille svart fra hvit.

Men det jeg vet, er at ved 900 lumen modus på min projektor, på ett 3m² lerret, i en rom belysning hvor det så vidt går an å lese en avis, er bildet meget lys sterkt og presentasjons matriell har ingen problemer å bli sett.

 

Hvis jeg skrur lyset på max (en gulv lampe med en 300watt pære som lyser rett opp i taket), så blir det straks litt mer problematisk å se f.eks mørke youtube film klipp, men å lese vg (altså online med hvit bakgrunn og svart tekst) går heilt greit

 

Jeg er klar over at jeg ikke stiller med de sterkeste kortene når jeg prøver å forsvare denne mobil projektoren, men syns det er litt galt å gjøre den til latter bare fordi den ikke har sjangs mot en skikkelig prosjektor..

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...