Gå til innhold

Mulig å "låse" dekoder til 720p?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Grundig DTR8740 bakkenettmottaker og en Tatung V32MCAK TV koblet sammen med HDMI-kabel. Når jeg skrur dem på står TV-skjermen og blinker mens de tester ut forskjellige oppløsninger med både P og I, før de til slutt blir enige om 1080i. Som er det høyeste TV-en kan motta, men rimeligvis må nedskalere for å passe inn på sitt 1366*768-pikslers display.

 

Jeg kan trykke på DISP-knappen på Grundigens forside for å manuelt velge andre oppløsninger, jeg synes bildet ser ørlite bedre ut når jeg velger 720p enn ved 1080i.

 

Da er spørsmålet: Kan jeg kun velge format som Grundigen sender fra seg ved å velge det med knappen på fronten på dekoderboksen? Jeg finner ingen DISP-knapp på fjernkontrollen, og jeg finner ingen valg for dette på skjermen når jeg trykker på MENU. Pussig. Dette burde vært like naturlig å kunne velge som at man kan stille inn om man har 4:3 eller 16:9-skjerm. Er det noe jeg har oversett?

 

Om dette kan velges via fjernkontroll og menyer, kan jeg velge 720p permanent som en foretrukket oppløsning for HDMI?

I såfall får jeg også med meg det første halvminuttet av Dagsrevyen i stedet for å se skjermen blinke mens TV-en og bakkenettmottakeren forhandler om hvilken oppløsning de skal bruke...

 

 

[26.6: Emnetittel redigert fra "Mulig å "låse" Grundig bakkenettdekoder til 720p?" til noe litt mer generelt]

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det ikke er kommet noen svar på denne, prøver jeg ved et litt mer generelt spørsmål:

 

Hvordan oppfører din dekoder (uansett merke, og og uansett parabol, kabel, bakkenett, fiber etc.) koblet med HDMI til TV-en seg når du skrur den på? Bruker mange sekunder på å finne en passende oppløsning TV-en kan bruke, eller går den rett på og viser bilde med en gang?

 

Kan du velge hvilket utgangssignal dekoderen (1080i, 720p etc) skal bruke i menyene på dekoderen, eller er det en del av HDMI-spesifikasjonen at dekoderen og TV-en skal forhandle om dette og velge høyest mulig oppløsning selv?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har også Grundig DTR8740 (to stykker faktisk). Disse er koblet mot en 50" Pioneer plasma og en 32" Philips LCD via HDMI.

 

Dette er en velkjent bug/feil. Av en eller annen grunn lar Grundigen TV'en få bestemme oppløsningen uavhengig av hva man velger manuellt.

 

Og akkurat som du skriver er bildet vesenlig(!) dårligere i 1080i enn f.eks 720p. Dette skyldes sannsynligvis enda en bug, ifm. oppskaleringen av bildet i Grundigen. Pixelfeilene er massive!

 

Jeg har sendt en mail til Grundig Norge vedr. dette problemet, men der var det ikke mye hjelp å hente. Fikk en standardmail tilbake som bare inneholdt masse vissvass om timeshift, og ikke en eneste linje om det jeg faktisk spurte om. Så kundeservicen hos Grundig er definitivt ikke blant de mest oppegående.

 

Så det eneste vi kan gjøre er å vente på ny firmware til boksen (firmware som aktiverer timeshift skulle vært sluppet for flere mnd siden).

 

Eller kaste ut hele Grundigen som jeg begynner å bli Grundig(!) lei :p

Lenke til kommentar

Jeg har sendt Grundig en ny mail vedr. dette problemet i dag.

 

Om ikke dette løser seg, reklamerer jeg på begge mottakere hos RiksTV, og ber om å få Sagem isteden.

 

Og for å svare på det andre spørsmålet ditt, så er det meg bekjent INGEN andre mottakere som har tilsvarende problem. Jeg hadde Canal Digital HD (Sagem) på de samme tv'ene, og de fungerte perfekt i 720p.

 

Mange småfeil/bugs ble løst hos lillebroren DTR8720 i form av ny software november i fjor. Det virker imidlertid ikke som om Grundig bryr seg om oss som kjøpte "toppmodellen". Sannsynligvis er vi ikke prioritert, fordi det finnes langt færre 8740 bokser enn 8720 i markedet.

 

Moral er derfor; inntil dette eventuellt blir fikset: IKKE kjøp DTR8740 om du skal bruke den med HDMI!

Lenke til kommentar

Har en 8720 og den gjør ca det samme med min panasonic px80.

Vist jeg bytter fex mellom pc/hdmi1 (dvd) til hdmi2 (8420 boksn),står den å blinker i ca 3-5 sek før den blir ok.

Men har ingen problemer med bilde ellers, så jeg bryr meg ikke så mye om det.

Anbefaler IKKE og bytte til sagem boks. større drit tuner skal du lete lenge etter. Hadde en sagem først. Veldig dårlig sak. Låste seg, fjernkontroll fungerte ikke over 1m og dårligere mottak av kanaler.

Lenke til kommentar
Siden det ikke er kommet noen svar på denne, prøver jeg ved et litt mer generelt spørsmål:

 

Hvordan oppfører din dekoder (uansett merke, og og uansett parabol, kabel, bakkenett, fiber etc.) koblet med HDMI til TV-en seg når du skrur den på? Bruker mange sekunder på å finne en passende oppløsning TV-en kan bruke, eller går den rett på og viser bilde med en gang?

 

Kan du velge hvilket utgangssignal dekoderen (1080i, 720p etc) skal bruke i menyene på dekoderen, eller er det en del av HDMI-spesifikasjonen at dekoderen og TV-en skal forhandle om dette og velge høyest mulig oppløsning selv?

 

Via HDMI skal det utveksles informasjon om bla. skjermens oppløsning og hvilken formater den støtter. Det er toveis kommunikasjon. Jeg tror egentlig det er TV'n som er "master".

 

På noen dekodere så er det mulig å lese ut HDMI info som viser

hvilken oppløsninger,framerates,aspect ratio osv. den tilkoblede skjermen støtter. Denne infoen skal dekoderen trolig benytte for å sørge for at det dekoderen ikke tillater formater TV'n ikke støtter.

Lenke til kommentar
Via HDMI skal det utveksles informasjon om bla. skjermens oppløsning og hvilken formater den støtter. Det er toveis kommunikasjon. Jeg tror egentlig det er TV'n som er "master".

 

På noen dekodere så er det mulig å lese ut HDMI info som viser

hvilken oppløsninger,framerates,aspect ratio osv. den tilkoblede skjermen støtter. Denne infoen skal dekoderen trolig benytte for å sørge for at det dekoderen ikke tillater formater TV'n ikke støtter.

Hvorvidt det er tv'en som er master, er jo opp til produsenten av det utstyret du kobler til tv'en. Det er jo nettopp det som er problemet her. Jeg har heller aldri opplevd at dette ikke kan overstyres av brukereren.

 

Kjenner godt til toveis kommunikasjonen du beskriver. Den er der primært for å forhindre at man velger en oppløsning på utstyret, som tv'en ikke støtter. Dvs. du får bare opp de oppløsningene som vil vil fungere. Akkrurat som du er inne på.

 

Problemet vårt er at disse valgene i våre "dekodere" nullstilles hver gang tv'en slåes på igjen. Og da velges høyeste tilgjengelige oppløsning (1080i). Hva skal man med 1080i fra en bakkennett dekoder??? Hjelper ikke at tv'ene mine støtter dette, fordi bildet er fullt av pixelfeil etter oppskaleringen i "dekoderen" samt at bildet er interlaced.

 

Kortversjonen: jeg vil f.eks. ha 720p og må velge dette manuellt hver eneste gang jeg skal bruke dekoderen. Og dette kan ikke engang styres fra fjernkontrollen eller i menyene. Man må trykke på en knapp foran på "dekoderen".

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vedr. oppløsning til Tv

– mottakeren måler alltid Tv for å finne den høyeste oppløsning Tv kan bruke og stiller seg avtomatisk inn på dette. (HD flatskjerm med HDMI kabel 1080i)

 

Endrer man oppløsningen ved å bruke ”DISP” knappen på fjernkontroll eller foran på mottaker, lagres den kun til tv slås av eller er man bytter HDMI kilde på Tv. Dette er situasjonen for alle HD mottakere.

Men dette kan og vil bli endret ved senere SoftWare oppdatering.

 

I praksis vil vanlig sending som er 576i oppskaleres i mottakeren som da oppskalerer og sender et 1080i signal til Tv, som bruker dette direkte til skjermen med et bra resultat.

 

Dette er normalt ikke noe problem forutsatt at ikke Tv (noen tv og spesielt IDTV) kan være innstilt i menyen for igjen å nedskalere bildet til 576i.

Da blir det 2 ganger skalering som kan gå ut over bilde resultatet.

Men dette er også igjen avhengig av billedbehandlingskretsene i Tv.

Hilsen Pål - Grundig

Lenke til kommentar
Endrer man oppløsningen ved å bruke ”DISP” knappen på fjernkontroll eller foran på mottaker, lagres den kun til tv slås av eller er man bytter HDMI kilde på Tv. Dette er situasjonen for alle HD mottakere.

Men dette kan og vil bli endret ved senere SoftWare oppdatering.

Det finnes ingen DISP knapp på fjernkontrollen! Dette er definitivt ikke situasjonen for alle HD mottakere, men et isolert Grundig problem. SAGEM og andre lar (selvfølgelig) brukeren velge permanent oppløsning selv. Når det gjelder software oppdatering har disse mildt sagt latt vente på seg (ref. tomme løfter fra Grundig vedr. time shift).

I praksis vil vanlig sending som er 576i oppskaleres i mottakeren som da oppskalerer og sender et 1080i signal til Tv, som bruker dette direkte til skjermen med et bra resultat.

 

Dette er normalt ikke noe problem forutsatt at ikke Tv (noen tv og spesielt IDTV) kan være innstilt i menyen for igjen å nedskalere bildet til 576i.

Da blir det 2 ganger skalering som kan gå ut over bilde resultatet.

Men dette er også igjen avhengig av billedbehandlingskretsene i Tv.

Hilsen Pål - Grundig

Dette er helt feil. I hvert fall fos meg. Problemet ligger absolutt ikke i TV'en, men i selve oppskaleringen i Grundig sin mottaker. Hva med kvaliteten på billedskaleringskretsene i mottakeren? Oppskaleringen til 1080i er som sagt elendig. I mitt tilfelle blir bildet ikke neskalert til 576i på TV'en (Pioneer plasma). Som jeg også nevner, har samme TV'en overhodet ingen problemer med andre kilder som leverer 1080i. Om din teori stemmer, burde alle 1080i kilder på samme inngang blitt like dårlige.

 

Kan du for øvrig gi oss en eneste logisk grunn til hvorfor denne mottakeren overhodet skal levere 1080i som default/standard, så lenge beste kilde er 576p og vil være det i all overskuelig fremtid grunnet begrenset båndbredde i bakkenettet? Og hvorfor finnes det en funksjon som heter "Auto" når man trykker på DISP? Mottakeren står jo alltid i Auto uansett hva man velger?! Dette er jo utvilsomt en feil/mangel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette blei ikke fiksa i oppdateringa som kom onsdag.

 

Har skjønt det slik at DTR 8860 har en knapp på fjernkontrollen for DISP. Har tenkt å sende en mail til Grundig om det er mulig å få kodene for denne knappen slik at jeg kan legge den inn på min Logitech Harmony One i det minste. Denne knappen finnes ikke i Harmony One softwaren for DTR 8860 i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Noe er endret. Boksen og 1366*768-TV-en min velger fortsatt 1080i når jeg skrur på, men det går mye fortere, man ser ikke at skjermen blinker og at de går gjennom alle oppløsningene før de bestemmer seg. Når man har valgt 720p med DISP-knappen på dekoderen, holder den seg til det formatet når jeg bytter kilde, også mellom dekoderen og en DVD-spiller som sender 720*570 på HDMI og tilbake. Før hadde jeg den ¤&¤()/@£! blinkinga også når jeg bytta fra en annen kilde til dekoderen.

 

Helt klart et framskritt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...