Gå til innhold

Digitalt bakkenett i Nord-Norge, status


Anbefalte innlegg

Offisielle åpningsdatoer for det digitale bakkenettet i Nord-Norge er:

Nordland - 18. november

Troms - 21. november

Finnmark - 21. november.

(Dessuten åpner det i Agder-fylkene 11. november, og Nord-Trøndelag 14. november)

 

Men allerede nå er montørene godt i gang: http://www.itromso.no/article161429.ece

 

Dessuten ser jeg at dekodere, både Sagem og Grundig finnes i flere butikker i Nordland samt Harstad men ikke i Tromsø, Finnsnes, Alta .

 

At dekoderne allerede er tatt inn i butikkene, betyr det at senderne allerede er påskrudd i Harstad-Narvik-Vesterålen-området over fem måneder før offisiell startdato? Er det noen som vet, noen som har sett digitale sendinger der selv, eller har sett noe i lokalaviser eller annonser fra TV-forhandlere om at nå er digitalt bakkenett kommet i gang, løp og kjøp dekoder?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

 

Da skal jeg følge godt med på Blåmann-senderen ved Tromsø som jeg ser fra stuevinduet mitt. Riktignok vil det være vanskelig å se selv med kikkert om de reparerer lokal-TV/TVNorge-senderen som datt ut i mai eller om de monterer DTT-sender. Men jeg gleder meg til skikkelige forhold på NRK2, og å få inn NRK3. Så får vi se om jeg gidder å kjøpe en pakke full av såpe for å få Discovery og National Geographic...

Lenke til kommentar
De sender i Tromsø og de har de gjort siden påske. En venn av meg har dekoder og servicekort, han ser alle kanaler. Til det med Tv Norge som datt ut i Mai, det er bare å søke inn på nytt. De har byttet frekvens.

Analog Lokal-TV/TVNorge som falt ut var senderen Blåmannen (ved Håkøybotn) på kanal 40. Har denne byttet frekvens? Eller er den "nye" frekvensen kanal 43, hvor de hele tiden har sendt fra senderen Tromsø 2 (ved fjellheisen)?

 

Men mer on topic: Vet du om kameraten din får inn digitalt bakkenett fra Blåmannen eller Tromsø 2 eller fra begge?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jeg vet faktisk ikke med Tv Norge. Jeg mottar fra Fjellheisen og her datt Tv Norge ut i mai. Så gikk det flere dager, og jeg tenkte at det umulig kunne ta så lang tid å rette på dette problemet. Så jeg søkte og fant TV Norge på en annen frekvens.

 

Når det gjelder digitalt bakkenett tror jeg han mottar fra fjellheisen ettersom han bor i sentrum.

Lenke til kommentar

Da har jeg konstatert at Expert-butikkene i Tromsø har bakkenett-dekodere. Ikke noe de pusher aktivt, men da jeg spurte etter det i butikken på Langnes gikk ekspeditøren på bakrommet og hentet en Sagem basismottaker og en Grundig med digital tekst-TV og pausemulighet. Han ville ikke garantere at jeg fikk inn noe, men jo, det har vært prøvedrift på senderen ved fjellheisen og at uansett ville jeg være godt forberedt til høsten om jeg kjøpte en. Så dermed ble litt feriepenger omsatt i en svart Grundig.

 

Første forsøk på å installere med dekoderen koblet til takantenna som er rettet mot Blåmann-senderen: Ingen TV-kanaler og ingen radio-kanaler funnet.

Neste forsøk med bordantenne med innebygget forsterker rettet mot fjellheisen: Vellykket installasjon. Fant masse TV- og radio-kanaler. NRK sine funker fint, de andre gir melding på skjermen om å sette inn kort. NRKs digitale tekst-TV funker også fint. :)

Lenke til kommentar

Mere nytt:

 

http://www.itromso.no/nyheter/article161579.ece

enkelte har oppdaget at de digitale signalene allerede har ligget ute en stund.

– Men dette er testsignaler og de kan være ustabile. Det må folk ha i betraktning fram til november i år, presiserer Gjelseth.

 

http://www.rikstv.no/Om-RiksTV/Aktuelt/Apning-i-nord-og-sor/

Etter stor pågang fra tv-forhandlere og kunder, har RiksTV besluttet å åpne for salg av abonnement over hele landet fra den 16. juni, selv om det digitale bakkenettet ikke er ferdig utbygd i alle fylker.

 

Dermed skulle det være klart at nettet åpner gradvis etterhvert som det bygges ut, og at de er kommet så langt at de tilbyr abonnementer fra og med neste uke. Det blir spennende å se om de skal ta full pris for Rikspakken etc. fram til november, da sendingene nå er testsignaler som kan være ustabile.

Lenke til kommentar

Ah, stilig. Trodde de ikke hadde lov å selge enda, men du kjøpte uten abbonoment? Hvor mye kostet de forskjellige motakerne.

 

Får inn alle kanalene her med min LCD tv, bare synd det er mpeg2.

Er jo snakk om at det kommer cam's du kan sette i cam slotten på mpeg2 tver. Disse har egne mpeg4 processorer men hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Ah, stilig. Trodde de ikke hadde lov å selge enda, men du kjøpte uten abbonoment? Hvor mye kostet de forskjellige motakerne.

Ja, jeg kjøpte uten abonnement og kort. Om de egentlig var meningen at det skulle være sperrefrist på salget av boksene fram til førstkommende mandag 16.6. vet jeg ikke, men jeg fikk vel beskjed om at jeg godt kunne få kjøpe, uten at de garanterte at jeg ville få inn noe på den med det første.

 

Pris hos Expert var 1999 for den "dyre" med digital tekst-tv, som ser ut til å være gjengs pris alle steder jeg har sett priser på nettet og i landsdekkende reklame, mens den "billige" basismottakeren kostet 1499, et par hundrelapper mer enn Elkjøps pris. Med tolv måneders binding til Rikspakken koster den dyre typisk 499, og den billige en krone, og for de som er ute etter dette, må man sannsynligvis vente til mandag.

Lenke til kommentar

Sverige deler teknologi med mange flere land, da blir det større marked, mer konkurranse og flere kjøpere å fordele kostnadene på. De billigste dekoderne i Sverige har vel dessuten ingen kortlesermodul, de er kun for gratiskanaler?

 

I Norge er vi foreløpig aleine om mpeg4-DTT, det er kun tre dekodere + en CAM-modul som passer kun til enkelte Sony-TV-er på markedet => liten konkurranse. At RiksTV også har monopol som kommersiell leverandør av betaltjeneste i bakkenettet og har ansvaret for å godkjenne alle tunere fremmer heller ikke konkurransen. På toppen av det hele har kulturministeren krevet at basisdekoderen skal koste maks 1500 kr, da er det ikke rart at de legger prisen tett oppunder dette i stedet for på noen få hundrelapper. :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sendingene er oppe og går i Vesterålen. Installerte dekoder for tanten min i dag og fikk inn alt av kanaler. Det var også omtalt i lokalavisen om at sendingene var tilgjengelige allerede nå, men det var sannsynlig at de kunne forsvinne i korte periode p.g.a av testing osv.

Lenke til kommentar

I går kveld og i morges var signalene borte i Tromsø. (Sender: Tromsø 2)

Det vil si, signalstyrke og kvalitet var som før, men skjermen var svart, ingen lyd, og infofeltet sa noe sånn som "finner ikke bilde og lyd, eller venter på programoppdatering".

Sender Blåmannen sender ikke, og har ikke sendt DTT i to og en halv ukene jeg har hatt mottaker.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Handla meg en riks tv pakke i dag (1 juli.)

 

Bor i tromø, tromsdalen.

 

Koblet opp og fungerer ok de kanalene som jeg får inn, men jeg mangler en hel rekke kanaler.

Pratet med kundeservice og de sa att nettet i tromsø ikke var helt ferdig utbygd enda.

 

Noen andre i tromsø som ikke har alle kanalene?

Jeg har fortiden nrk, nrk2, nrk3, tv-norge, viasat4, kanal5, sportn, disney channel,national geographic, bbc world news og lokal tv.

 

Så jeg mangler alle tv2 kanalene, voice og discovery.

 

Har en sagem tuner handla på elkjøp.

 

 

 

(grunnen jeg valgte riks tv er pga att det ikke er mulighet for kabel tv akkurat hær. og parabol går heller ikke , eier ikke den veggen som dens måtte ha stått på :p)

 

 

ps! har ikke prøvd en manuell søk etter kanalene.

Noen som ver om en link med frekvenser? fant ikke på rikstv.no

Lenke til kommentar

hmm. fant plutselig alle kanalene etter å ha slått av tuneren og søkt på nytt. snodig.

 

Men er ikke positivt overrasket over tuneren. Etter att jeg hadde lagd min egen kanal liste, ble den treg og tendenser til og låse seg.

Håper den får en software oppgradering snart.

 

Men det e jo flott og kunne se stargate, st tng, simpson og raymond :)

viasat4 e jo en kjempe kanal.

Endret av alleibruk
Lenke til kommentar

I Tromsø sendes det på kanal 47 (bl.a. NRK1-2-3), 50 (bl.a. TV2) og 55. Antar at det var en av disse kanalene du ikke fikk inn på første forsøk.

 

Jeg har Grundig-tuner, den er veldig grei, bortsett fra når den skrus på - det tar opp til 12 sekunder med masse blinking på skjermen mens den automatisk velger hvilken oppløsning den skal sende til TV-en. Driftssikker og tilstrekkelig brukervennlig. Vurder å bruke Elkjøps 30 dagers angrefrist hvis du får mer problemer med Sagem-tuneren.

 

Bakkenettet i Tromsø er ikke helt oppe og går nei, i går var TV2 (og sikkert andre stasjoner som sender på kanal 50?) svart. En dag i forrige uke var alle borte. Helga for litt over en uke siden var det svake signaler og mye lagging - bilder som frøys. TVTromsø har ikke tatt i bruk lokal-TV-konsesjonen i det digitale nettet, de bare vises i kanallista. Eller får du den inn?

 

Ellers er jeg ikke enig i at Viasat4 er en kjempekanal - jeg har bare sett den en gang jeg var på ferie i Oslo, og da fikk jeg ikke se mer enn fem-seks minutter Stargate mellom hver reklamepause...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...