Gå til innhold

Worklog - Preamp DIY


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lyst på en knallgod forsterker/forforsterker/gitarforster eller lignende men har ikke så mye penger? Da er løsningen å mekke elektroen selv! I dag er det ikke noe stress å fikse opp en forsterke selv uten å ha peiling på elektro. Ferdige sett kan kjøpes, men det er enda mer gøy å kjøpe deler i løs vekt. Dessuten blir det billigere.

 

Dette blir en worklog fordi jeg regner med det er et par til der ute som syntes lyd er gøy. Jeg skal ta for meg en mikrofon preamp av typen Gyraf G9, men fremgangsmåten til en hvilken som helst annen type forsterker er slående lik. G9 er en to kanals rør-forsterker for forsterkning av mikrofonsignaler. Disse fåes i prisklasser fra et par tusen til uendelig. Med litt trening kan du bygge forsterkere til et par tusen som låter som en til tyve eller mer.

På sidene til gyraf (www.gyraf.dk) ligger tegninger og delelister klare. For mer hjelp gå til forumet: www.prodigy-pro.com/forum

På sidene til forumet finner du også en link til "The Black Marked" som er en god gammeldags markedsplass. Der finner du ferdige kretskort, kabinetter og andre ting som man måtte trenge. Øvrige elektronikk bør kjøpes fra www.mouser.com eller www.elfa.se (farnell kun selger til bedrifter for tiden).

 

Her er tegningene til forsterkeren som skal under bolten. Dette kan se veldig greskt ut, men er i virkeligheten meget enkelt. Google opp electronic symbols og man tar det fort.

http://gyraf.dk/gy_pd/g9/g9_sch.gif

 

Disse kortene ble kjøpt for 324,- NOK inklusive frakt fra Russland! Meget trivelig fyr som krevde forskuddsbetaling. Trodde strengt tatt jeg verken skulle se penger eller kortene ;)

post-74843-1231363025_thumb.jpg

 

Etter en del timer på mouser.com og prodigy-pro.com/forum kunne endelig delebestillingen sendes. Den kom 7. januar og det var julaften omigjen :D

post-74843-1231363243_thumb.jpg

 

 

Da det er gjort er det bare til å begynne å montere og lodde. Søk rundt på nett etter "hvordan lodde" hvis du ikke har gjort det før og kjøp et treningsett fra clas ohlson eller lignende. Oppgrader også utstyret ditt. Kjøp en loddestajon på rundt 40W slik at du kan regulere temperaturen (for eksempel noe slikt: http://www.mouser.com/Search/ProductDetail...5W%2fzUNg%3d%3d ). Husk på å kjøpe med en rund spiss. Jepps, den koster litt spenn, men det er en engangs invistering. Får du til er den inspart etter en forsterker.

Da er det bare til å knekke i gang. Pass på å ikke puste inn røyken/gassen fra loddingen, det er giftig. Jeg har tatt en 120 vifte på 7V for å trekke unda røyken. Funker helt greit.

 

Kretskortet, tegninger, loddepinnen fra stasjonen, vifte(!) og ymse tenger.

post-74843-1231363215_thumb.jpg

 

 

Ps finn en god stol, ting tar tid! ;)

 

Nå skal jeg lodde litt. Kommer tilbake med fremgang og evt problemer (eller garantert problemer).

 

Andre gode nettsteder med prosjekter og tegninger:

www.drtube.com

http://diyaudioprojects.com

www.pmillett.com

Endret av proaudio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en del lodding går det sakte frem over. alle pakkene med motstander er pakket i en pose à 25stk. Hver motstand blir tatt ut å målt slik at de er parvis like. Dette fordi det ikke skal være foskjell på kanal 1 og 2. Det er også lurt å kun lodde på alle motstandene og diodene først da de er minst. Det er enklere enn å montere store kondensatorer først.

 

Største kortet er hoved kortet. Nå kun med motstander til strømforskyningen da jeg akter å teste den før jeg går videre på kretsen. De små kortene er henholdsvis gain, switch og output kortene til hver kanal. Her er det viktig at motstandene på hver kanal er like. Denne typen preamp bruker ikke lineære portmeter, men 12 posisjons brytere som sender signale til forskjellige motstander for å redusere/øke signalet. Dette gir økt nøyaktighet.post-74843-1231445774_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ved montering av kretskort til et chassis må det bores. Kretskortene som jeg kjøpte fulgte med hull på 2.5mm. Dette er hull for en egen type monteringsskruer som koster det lille ekstra. Selv er jeg fan av billig masse produsert dritt fra biltema og finner det fornuftig å ta turen innom. På biltema har de 25 pk med skruer. Skruene er 4mm og nedsenkbart hode slik at hodet kan senkes ned i chassis og ikke stikke ut under/siden etc. Får å få hevet kretskorten festes en mutter på undersiden (det er også fornuftig å bruke pvc skiver i mellom).

 

post-74843-1231597580_thumb.jpg

 

Ved utvidelse av hullene på kretskortet er det viktig med nøyaktighet så man ikke ødelegger noe. Det kan lønne seg med en god søyleborrmaskin. Disse kjøpes på clas ohlson for ca700,-, men igjen biltema drit fungerer fint. Selv har jeg en bormaskin fra clas ohlson til 199,- festet i et stativ fra biltema til kr 129,-. Funker fett nok.

 

post-74843-1231597711_thumb.jpg

 

Jeg avventer med å bore hull i chassis til alle delene er klare slik at ingen deler kommer i veien. Så mer boring senere.

 

På den elektriske siden er jeg halvveis ferdig med bruker panelene. Bryterne er gode gamle switch brytere. Her er det viktig å ha tunga rett i munnen og måle flittig med multimeteret.

 

Legg merke til tegningen. Sirkelen med motstandene rundt er en god gammeldags signal kontroll. Disse er i dag byttet ut med lineære potensiometer. potensiometer er billigere og tar mindre plass, men den gamle metoden er mer nøyaktig ved flere kanaler.

post-74843-1231597920_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Til strømforskyningen trenger man 2 stk litt fysisk større kondensatorer som ikke får plass på kretskortet. Det er flere gode løsninger her. Blandt annet kan man kjøpe store litt dyre oljekondensatorer som det følger med festeutstyr til. Personlig skal jeg nok engang gå for clas ohlson løsningen. Alt som trengs er et eksprimentkort fra clas ohlson.

Kortet skal ha 3 innganger, 2 stk +245V og en jord.

Plasserte kondensatorene på best mulig måte med tanke på feste til chassis. Tegnet rundt. Kortet er lett delig med en god hobby-kniv. Borret så 2 stk 4mm hull for montering. Kondensatorene ble loddet på. Sidene "skinnene" på eksprimentkortet er ledende kan det også her lønne seg med pvc-skiver, men det er ikke nødvendig da ingen av de brukte "skinnene" kommer i kontakt med skruene. Da er det bare å begynne på neste del.

Jepps, dette blir goodie jalla-mekk!! :thumbup:

 

 

post-74843-1231603548_thumb.jpg

 

 

Ikke at jeg kan et fnugg om dette men virker absolutt spennende :)

 

Takker! Håper det! Første av disse jeg bygger :)

Lenke til kommentar
Hva har du for tanker om utseende på denne boksen eller er det litt i tidligste laget? :)

 

Ikke for tidlig. Siden dette er en standard studio enhet skal den inn i 19" rack 2 unit. Jeg hadde tenkt til å lage det selv, men siden hybelen jeg bor på ikke egner seg noe særlig til metallsløyd så blir det å kjøpe ferdig boks denne gangen. For 600,- får man ferdig boks, med de fleste av huller samt indikatorer ferdig malt. (se bildet). Boksen er kjøpt på www.prodigy-pro/forum 'black market'..

 

Sånn ser det nå ut. begynner å se korrekturen av hvordan det vil bli. Nå sitter jeg å venter på en pakke med rør (ECC82) samt den siste kondensatoren.. hehe

 

 

De ytterste hullene er borret selv. Henholdsvis til bryter og en "power on" lampe. Her er det også lettere å se hvordan de to små kretskortene fungerer. :D

post-74843-1231705953_thumb.jpg

 

De to ringtransformatorene skal opp på veggen til venstre i boksen. Tenkte meg en tur på skrue jakt på clas ohlson i morgen.

post-74843-1231705968_thumb.jpg

 

OG! Takka for at man kjøper billig bore utstyr på biltema er at det går i stykker! Mekanismen som man stiller høyden på boret gikk i stykker da jeg strammet en vingmutter for hardt med hånda. Skulle kanskje ha gått for den maskinen på clas ohlson isteden..

post-74843-1231706499_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kult prosjekt Jens!

 

Hva slags kondensator manglet du? Har noen liggendes som passer fint til stømforsyninger..

 

Eirik

 

Takker Eirik,

 

470uF/16V 5mm polavstand, men den kommer om ikke så lenge. har forresten fått sende bekreftelse på rør/sokkler og litt sånt fra angela.com. Morro for barna:) Dessuten har jeg litt borring/fresing på planen. Gjør vel ikke noe å gjøre litt annet heller :p

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

da fikk jeg endelig litt fritid til å prøve å montere transformatorene. Jeg hadde egentlig tenkt til å skru de opp på hverandre som et smulteringtår men plassen var dårlig. Fikk hengt de pent opp på baksiden. Det ble også vurdert utenpå montasje for å minske støy, men slik de er montert nå går det ann å sette opp en plate for å lage et skjold.

 

Først bore opp festeplatene til trafoene da disse var 4mm og jeg har 6mm bolter liggende. Til dere som er observange så er det helt korrekt: jeg er ikke eier av et speilreflex kamera.... ikke lenge til jul ;)

post-74843-1231958080_thumb.jpg

 

En liten prøve. Legg merke til kjøleribben som skal ta seg av en 12V spenningsregulator (78S12), går for ekstra stor siden det ikke er noe lufting og kabinettet skal ha 4 radiorør(ECC82)

post-74843-1231958089_thumb.jpg

 

Diameteren måles for å få nøyaktig tegning på platen.

post-74843-1231958099_thumb.jpg

 

Litt dårlig, men det er tegnet opp kryss til bor

post-74843-1231958118_thumb.jpg

 

Slik, boltene er litt lange og skal kappes, men det er ikke før jeg bestemmer om det skal bli et skjold der eller ei. Mutterne er med lås slik at man slipper sprengskiver e.l.

post-74843-1231958146_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Cred til den som vil begynne med noe slik. Ser ut som et virkelig fett prosjekt.

 

Birger :)

 

 

Kult! :) Har lenge hatt lyst til å lage noe selv, mest for å lære mer om elektronikk og sånt. Så kanskje jeg kan gjøre det samme... når jeg har mer tid og penger.

 

Skal prøve å følge med her. Lykke til!

 

Takker! Håper det kan være til hjelp. Skal lage en audioforsterker etter denne. Den blir enda mer fra scratch. Håper det kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

I dag dro de jeg leier hos vekk for noen timer. Da kunne jeg kutte boltene og frese opp hullene til boltene som fester trafoene slik at de går gjevnt med chassis. Bråker godt med dårlig utstyr...

 

Ble nesten fint!

post-74843-1232036089_thumb.jpg

 

De to gule ledningene som stikker til venstre skal koples til nettspenningen. Resten av gjengen skal koples i en terminal på høyreside. Må vente å se til terminalen ankommer...

post-74843-1232036100_thumb.jpg

 

 

Batman says: Be cool, stay in school :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...