Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å kjøpe meg en 4K monitor, grunnet fordi jeg i tillegg til spilling driver en del med musikkproduksjon, bildebehandling og videoredigering.

 

Spørmålet mitt er da om jeg feks vil kunne klare å drive 4K gaming i 60 hz på en 4k monitor med displayport og gjerne forslag til hvilke skjerm jeg bør gå for , eller kanskje jeg bør vente en stund til?

 

PC Specs som skal brukes til 4k gaming er:

 

PSU:
Corsair AX1200i
------------------------
CPU:
Intel Core i7-5820K @ 4.0 GHz 1.110V
------------------------
Motherbaord:
Asus Rampage V Extreme, Socket-2011-3 (X99)
------------------------
GPU:
Gigabyte Geforce G1 Gaming GTX 970 4GB
------------------------
RAM:
Corsair Dominator DDR4 2666MHz 16GB
------------------------
SSD:
Samsung 840 EVO 250GB
------------------------
HDD:
WD Desktop Green 1TB
WD NAS 3TB

 

tror dere dette vil funke fint, takker for svar og kom gjerne med forslag av monitor, har så langt sett på samsung sin til underkant av 4000 kr.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4k gaming med dagens skjermkort er elendig. Altså glem 4k gaming om du vil ha en bra gamingopplevelse ;)

 

har du et budsjett, så venter du på "Titan 2" som er ventes å bli det nye toppkortet til nVidia. Dette kommer sikkert til å koste minst 8000kr om dagens krone holder seg slik den er i dag, og med 2 av disse så er du nok sikret en god 4k gaming opplevelse.

 

I dag er det 1440p som passer til dagens hardware. Slik er det med den saken mener jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 32" 4K skjerm + 2 stk 970 i SLI - og kan si deg at dette er inngangsbilletten. 4K krever som Nizzen sier sinnsykt mye av skjermkortet. For deg vil nok en 27" skjerm med 1440p være bedre per i dag, men selv her vil ett 970 kort slite i nyere spill.

 

En annen ting er hvor liten tekst blir i Windows på en 4K skjerm uten PPI skalering. På min 32" så føler jeg at 125% PPI skalering blir passe. Skal du ha en 28" 4K skjerm, så blir dette problemet større og du må sannsynligvis bruke 150% PPI skalering i Windows. Da mister du litt av poenget med en 4K skjerm (utenom den økte skarpheten da på tekst) og kan like gjerne gå for en 1440p skjerm uansett.

 

Dell U2715 f.eks. Eller en av de IPS skjermene med nVidia Gsync som kommer mot våren og sommeren.

Lenke til kommentar

Tror du kan glemme 3840*2160 spilling de første par årene. Det fungerer, men tregt selv på lave innstillinger. Det kommer seg, men i det nærmeste vil det være dyrt, støyete og varmt. Vent heller til det blir mer modent.

 

Sett heller ned oppløsningen akkurat når du skal spille. 1920*1080 matcher nøyaktig så du ikke får kvalitetstap sammenlignet med en 1920*1080 skjerm.

Lenke til kommentar

Theoverturn: Det er ikke skjermene det er noe galt med. Det er GPU-ytelsen. Kjøp gjerne 3840*2160 skjerm nå så du får glede av oppløsningen i både foto, videoredigering, musikkproduksjon og mye annet desktoparbeid. IPS og IGZO paneler egner seg generelt godt til foto, men sjekk farger, kontrast etc i tester før du velger. Personlig foretrekker jeg litt størrelse på skjermen fremfor knøttsmå piksler. Konkret synes jeg 30 tommer er et minimum for den oppløsninga.

 

Vær obs på at mange 3840*2160-skjermer gir hele 120 Hz i 1920*1080 oppløsning.

 

Du kan jo beholde 144Hz skjermen fordi den har 10% mer vertikal oppløsning og 20% høyere oppdateringsfrekvens hvis du vil. Eller selge den unna for å delfinansiere 3840*2160-skjermen og heller godta 10% og 20% lavere på noen ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...