Gå til innhold

Vanntett kamera som tar bra bilder av dyr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leter etter et vanntett kamera som tar bra bilder av dyr, fugler, fisk, osv. Det er viktig at det kan ta bra macrobilder :)

Har blitt anbefalt casio exilim ex-zr100, men det er ikke vanntett? Det kan maks koste 4000

 

Hva tenker du på med "ta bra bilder av dyr"? Alle de vanntette modellene kan ta bra bilder av dyr og fugler bare du kommer nærme nok og de holder seg i ro. Nærme nok betyr ganske nærme, noen meters avstand hvis motivet er stort, maks et par meter for småfugler siden det ikke er noe vanntett kamera som har noe særlig tele. De fleste kompaktkameraer har en funksjon for nærbilder/makro så det er nok det minste problemet.

 

Hvis du ønsker deg utstyr som kan ta bilder av fugler som flyr på litt avstand, kombinert med værtettet utstyr må du opp på (halv)profesjonelle systemkameraer hvor huset koster 10000 og oppover og objektivene minst like mye. Selv da får du ikke vanntett slik at du kan bruke det under vann, men det vil tåle regn og snø ganske bra.

Lenke til kommentar

Det er ikke 'profesjonelle' bilder jeg skal ta da :p

Er ikke helt krise om det ikke er vanntett, men hadde jo vært gøy.. Det må kunne ta bilde av ting som er litt i bevegelse, da dyr aldri sitter stille når du vil at de skal det. Men er det jeg nevnte i førsteposten greit om det ikke skal være vanntett?

Lenke til kommentar

Det er ikke 'profesjonelle' bilder jeg skal ta da :p

Er ikke helt krise om det ikke er vanntett, men hadde jo vært gøy.. Det må kunne ta bilde av ting som er litt i bevegelse, da dyr aldri sitter stille når du vil at de skal det. Men er det jeg nevnte i førsteposten greit om det ikke skal være vanntett?

 

Caisoen du nevnte i første innlegg har fått OK kritikker av det jeg har sett (har ikke prøvd det selv). Det har mye mer rekkevidde enn de vanntette, men du må fortsatt ganske nærme for å få OK bilder av for eksempel småfugler. De litt større superzoomkameraene har ennå mer rekkevidde, men de blir også en del større (tenker på modeler som Canon SX30 IS, Fuji HS20, Panasonic FZ45, Nikon P300 osv).

 

En fordel med litt større modeller som nevnt over er innebygd søker som gjør det enklere å holde kameraet rolig med mye tele (du får ekstra støtte fordi armene kommer litt nærmere kroppen og kameraet hviler mot hodet).

Lenke til kommentar

Har et speilrefleks, men ønsker et som er litt enklere å ta med over alt. Jeg går nesten aldri ut av huset uten kameraet for hver gang jeg gjør det ser jeg noe som er verdt å ta bilde av.. :dontgetit:

Kan liksom ikke bare putte det jeg har i lomma, og når jeg går tur f.eks så vil jeg slippe å dra det med meg bare fordi det kan hende jeg ser noe å ta bilde av. :D

Lenke til kommentar

Har et speilrefleks, men ønsker et som er litt enklere å ta med over alt.

 

Har du speilrefleks selv vet du jo fordelene med søker og hva som trengs av tele. Er det kun virkelig kompakte modeller du vurderer er nok Casiokameraet et bra alternativ. Det finnes mange modeller i denne klassen, sjekk for eksempel Panasonic TZ20 også, det har litt mer tele enn Casiomodellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...