Gå til innhold

Endring av hybel i forhold til kontrakt.


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Fant ikke noe bedre sted å poste denne, så spør her. 

 

Fant meg en hybel i Trondheim, deretter fikk jeg kapret meg et rom til en billig penge, og tenkte at jeg var heldig. Får tilsendt en kontrakt som jeg skriver ut og signerer, tar bilde av kontrakten og sender den over mail.

 

Får beskjed noen dager etterpå av megler at utleier skal få satt opp et rom til i hybelen, han skal da bruke halve stuen på dette rommet. Nå vil jeg trekke meg fra kontrakten, ettersom boforholdene er helt forandret. Skriver mail om at jeg velger å trekke meg etter alt som har skjedd i etterkant og vil ha pengene for første måned tilbakebetalt. Jeg hadde da ikke bodd i hyblene, men fikk beskjed om å betale på forskudd.

 

For så svar i fra megler at hun først må spørre utleier om han vil la meg løse ut i fra kontrakten eller ikke. Er dette helt i samsvar med loven, med tanke på kontrakt og slikt? Ettersom kontrakten ble underskrevet før endringene?

 

Mvh

 

Wrath of The Duck

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

På hvordan måte er boforholdene forandret? Mindre areal?

 

Han valgte å sette opp det ekstra rommet på stuen som vi hadde til rådighet i hybelen, dermed er nå stuen blitt halvert.

 

Mvh

 

Wrath of The Duck

 

 

Gjelder kontrakten bare rommet du leier eller står det noe om stuen og omgivelsene der og din bruksrett i så måte?

Lenke til kommentar

 

 

På hvordan måte er boforholdene forandret? Mindre areal?

 

Han valgte å sette opp det ekstra rommet på stuen som vi hadde til rådighet i hybelen, dermed er nå stuen blitt halvert.

 

Mvh

 

Wrath of The Duck

 

 

Gjelder kontrakten bare rommet du leier eller står det noe om stuen og omgivelsene der og din bruksrett i så måte?

 

 

Det står under "Eiendommen innholder": Boligen innholder gang/entre, 2 bad, 2 innvendige boder, vaskerom, 6 soverom, stue og kjøkken i andre etasje. 

 

Så det står jo poengtert i kontrakten at det er seks soverom. 

 

Har heller ikke skrevet under noen kontrakt med megler og utleier. Har som sagt bare tatt bilde av min signatur alene, uten utleiers, og sendt per epost.

 

Mvh

 

Wrath of The Duck

Lenke til kommentar

 

 

 

På hvordan måte er boforholdene forandret? Mindre areal?

 

Han valgte å sette opp det ekstra rommet på stuen som vi hadde til rådighet i hybelen, dermed er nå stuen blitt halvert.

 

Mvh

 

Wrath of The Duck

 

 

Gjelder kontrakten bare rommet du leier eller står det noe om stuen og omgivelsene der og din bruksrett i så måte?

 

 

Det står under "Eiendommen innholder": Boligen innholder gang/entre, 2 bad, 2 innvendige boder, vaskerom, 6 soverom, stue og kjøkken i andre etasje. 

 

Så det står jo poengtert i kontrakten at det er seks soverom. 

 

Har heller ikke skrevet under noen kontrakt med megler og utleier. Har som sagt bare tatt bilde av min signatur alene, uten utleiers, og sendt per epost.

 

Mvh

 

Wrath of The Duck

 

 

Jeg er ikke jurist men har litt erfaring som leieboer fra studietiden :) Litt usikker på hva "Eiendommen inneholder" betyr egentlig siden det er bare det ene rommet du leier. Videre har eiendommen fortsatt en stue, bare at den er blitt mindre, og ja du kan si at nå er det blitt plutselig 7 soverom, men det spørs hvilke rettigheter du har i forhold til dette. En annen sak er at det virker som motparten oppfatter at dere har en bindende avtale og du sier selv at du vil nå trekke deg ut så det må være en avtale på plass ikke sant?

 

Jeg prøvde å bidra med noen innfallsvinkler her men jeg tror at jeg overlater de glupe rådene til de innvidde. Sorry. Men lykke til - håper det løser seg greit dette her (i hvert fall er fornuften på din side).

Lenke til kommentar

Du har heilt klart inngått ein bindande avtale om å leige hybel, det er begge partane einige om. At leigeavtalen ikkje er signert direkte har då mindre betydning sidan ein uansett har ein muntlig avtale.

Spørsmålet her er om denne endringa gjer avtalen ugyldig.

Det gjer den i utgangspunktet ikkje (sjølv om ei heving kan være aktuelt), men det er heilt klart at utleiger ikkje stiller boligen til disposisjon i henhold til avtalen. Uavhengig av om sjølve soverrommet er uberørt så vil denne endringa få følger for leigetakaren. Fyrst og fremst i form av at bruksretten til felles stove blir begrensa når denne blir mindre. Men kanskje viktigast at ei endring frå seks til sju beboera medfører at det blir trangare på fellesromma, og at det gir praktiske utfordringar i forhold til blant anna lenger morgonkø ved badet.

 

Trådstarter kan ikkje utan vidare gå frå leigeavtalen, men han kan pårope dette som ein mangel etter husleigelova § 2-2 med begrunnelsen om at boligen ikkje er i samsvar med spesifiseringane i leigeavtalen. Alternativt §§ 2-3 eller 2-4 om henholdsvis uriktige opplysnignar og manglande opplysningar om husrommet.

Utleiger må då utbetre mangelen, dersom dette ikkje blir gjort har leigetakaren fleire reaksjonsmiddlar tilgjengelige deriblant heving av leigeavtalen samt erstattning for eventuelle ekstrautgifter som dette fører til.

 

Den kanskje mest realistiske løysninga er nok avslag i husleiga slik at du kun betalar husleige for boligens faktiske utleigeverdi og ikkje den leigeprisen som forutsatte at boligen ikkje hadde ein mangel.

Reint konkret så innebærer dette at du bør betale 1/7-del av husleiga for heile boligen i staden for 1/6-del av husleiga. Antageligvis blir nok den faktiske utleigeverdien også lavare dersom du tar med faktorer som at du har tilgang på mindre fellesareal enn kva som var forespeila.

Lenke til kommentar

Du har heilt klart inngått ein bindande avtale om å leige hybel, det er begge partane einige om. At leigeavtalen ikkje er signert direkte har då mindre betydning sidan ein uansett har ein muntlig avtale.

Spørsmålet her er om denne endringa gjer avtalen ugyldig.

Det gjer den i utgangspunktet ikkje (sjølv om ei heving kan være aktuelt), men det er heilt klart at utleiger ikkje stiller boligen til disposisjon i henhold til avtalen. Uavhengig av om sjølve soverrommet er uberørt så vil denne endringa få følger for leigetakaren. Fyrst og fremst i form av at bruksretten til felles stove blir begrensa når denne blir mindre. Men kanskje viktigast at ei endring frå seks til sju beboera medfører at det blir trangare på fellesromma, og at det gir praktiske utfordringar i forhold til blant anna lenger morgonkø ved badet.

 

Trådstarter kan ikkje utan vidare gå frå leigeavtalen, men han kan pårope dette som ein mangel etter husleigelova § 2-2 med begrunnelsen om at boligen ikkje er i samsvar med spesifiseringane i leigeavtalen. Alternativt §§ 2-3 eller 2-4 om henholdsvis uriktige opplysnignar og manglande opplysningar om husrommet.

Utleiger må då utbetre mangelen, dersom dette ikkje blir gjort har leigetakaren fleire reaksjonsmiddlar tilgjengelige deriblant heving av leigeavtalen samt erstattning for eventuelle ekstrautgifter som dette fører til.

 

Den kanskje mest realistiske løysninga er nok avslag i husleiga slik at du kun betalar husleige for boligens faktiske utleigeverdi og ikkje den leigeprisen som forutsatte at boligen ikkje hadde ein mangel.

Reint konkret så innebærer dette at du bør betale 1/7-del av husleiga for heile boligen i staden for 1/6-del av husleiga. Antageligvis blir nok den faktiske utleigeverdien også lavare dersom du tar med faktorer som at du har tilgang på mindre fellesareal enn kva som var forespeila.

 

Tusen takk for et utfyllende svar! :) Er helt klart at dynamikken i huset blir annerledes nå. Før hadde vi en grei stue med plass til seks stykker, nå har stuen blitt redusert betraktelig, slik at nå er det bare plass til en liten sofa til rundt fire. Dette har mye å si for samholdet og trivsel i huset.

 

Men nå er det også slik at megler, som er den personen jeg har pratet hele veien med, sa til meg at jeg måtte få inn leie og depositum på forskudd, hvis ikke ville jeg miste plassen. Har bare innbetalt leie i forskudd, så skal ikke dette óg ha noe å si? Ettersom hun ga meg et ultimatum på hybelen? 

 

Mvh

 

Wrath of The Duck

Endret av The_Viper
Lenke til kommentar

Men nå er det også slik at megler, som er den personen jeg har pratet hele veien med, sa til meg at jeg måtte få inn leie og depositum på forskudd, hvis ikke ville jeg miste plassen. Har bare innbetalt leie i forskudd, så skal ikke dette óg ha noe å si? Ettersom hun ga meg et ultimatum på hybelen? 

 

Ikkje nødvendigvis. Det vil være avhengig av korleis kravet er formulert. Det er også lite fornuftig av utleiger å bruke manglande depositumsbetaling som mål på om dere har inngått avtale eller ikkje. Det vil jo få ein rekke praktiske konsekvenser som f.eks. at folk unnlater å betale i staden for å takke nei til hybelen direkte til utleigaren.

 

Uansett må vell poenget være at du kjem deg ut av dette utan at du går på eit tap? Det er langt enklare å flytte inn på hybelen der du påroper deg ein mangel og derfor held tilbake delar av husleiga fram til mangelen er utbetra, enn å ikkje flytte inn på hybelen og deretter skulle tvangsinndrive det du har betalt til utleigaren i forskuddsbetaling dersom utleigaren ikkje frivillig vil tilbakebetale beløpet til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...