Gå til innhold

Spotify til halv pris via utenlandsk abonnement?


Anbefalte innlegg

På ferie i Polen fikk jeg en reklame for Spotify i nettleseren. Siden jeg hadde Google Translate fikk jeg lest betingelsene : 20 zloty (under 50 kr) pr mnd. Mot 99 kr i Norge.

 

"Jeg slår til" tenkte jeg. Bestillingen gikk bra helt frem til jeg skulle betale. Da fikk jeg beskjed om at systemet fanget opp at bankkortet mitt var utstedt i Norge. Og jeg ble styrt over til en norsk bestilling. Med norske priser.

 

Først litt om betalingskort.

Når jeg bestiller VG+-abonnement, Viaplay, elle for den saks skyld utenlanske bysykkelavtaler, foretrekker jeg å bruke et Spendon-kort (forhåndsbetalt VISA) fra Narvesen. Ikke fordi det er billigere. Men fordi kortet har begrenset sum å bruke. Så om en oppsigelse av abonnement av en eller annen grunn ikke blir registrert, eller leverandøren er useriøs, kan kortet bare tømmes til det blir tomt. I motsetning til Visa-debetkort knyttet opp mot bankkonto.

 

Her er utfordringen

Hva om jeg tegnet abonnement til 20 zloty (og i tillegg familieabonnement, som også der betyr at de neste ab koster 50% av det første. F.eks 4 ab til 20+10+10+10=50zl = ca 216 kr) med et forhåndsbetalt Visa-kort fra Polen. En polsk variant av Spendon-kortet.med andre ord. Da er kortet registrert i Polen.

 

Hvilke hindringer kan da Spotify lage?

-nekte å bruke et polsk abonnement i Norge?

-er musikkdatabasen anderledes? (er utvalget av norsk musikk det samme som her?)

-andre hindringer??

 

Når det kommer til å diskriminere på pris mellom markeder i EU/EØS er jeg ganske sikker på at det ikke er lov. Det blir lagt ut hindringer av praktisk art. Men det er i prinsippet ikke lov til å hindre fri handel av varer og tjenester. Har jeg forstått det riktig?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kjøpe Spotify på polske betingelser må du være bosatt i Polen, jfr. brukerbetingelsenes punkt 1. Tilfredsstiller du ikke disse vilkårene vil det være avtalebrudd, og Spotify har da rett til å nekte deg å bruke tjenesten. De har også rett til å kreve erstatning for eventuelt tap (f.eks. hvis de får åndsverkskrav mot deg som følge av at du har brukt musikk kun lisensiert til polsk bruk i Norge).

 

Handelshindringsbegrensningene i EØS-avtalen gjelder stater. Spotify er ikke en stat.

Lenke til kommentar

Jeg var bosatt i USA en periode, og hadde amerikansk betalingskort og spotify. Dette kun kostet 9.99 $ (60 kr på den tiden), så jeg beholdt det en stund da jeg kom hjem til Norge. Musikkdatabasen ble endret, og det var f.eks. mye norsk musikk jeg ikke hadde tilgang til.

 

Hvilke hindringer kan spotify lage? Ingen. Skal man ha muligheten til å bruke spotify på utenlandsferie f.eks. så må de åpne for at man kan høre musikk i andre land enn abonnementet er registrert i.

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Hvilke hindringer kan spotify lage? Ingen. Skal man ha muligheten til å bruke spotify på utenlandsferie f.eks. så må de åpne for at man kan høre musikk i andre land enn abonnementet er registrert i.

 

Jo, men hvis de oppdager at "utenlandsferien" er på 2. året vil det jo kanskje begynne å kime noen varselklokker og da står de i sin fulle rett til å terminere avtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvilke hindringer kan spotify lage? Ingen. Skal man ha muligheten til å bruke spotify på utenlandsferie f.eks. så må de åpne for at man kan høre musikk i andre land enn abonnementet er registrert i.

Jo, men hvis de oppdager at "utenlandsferien" er på 2. året vil det jo kanskje begynne å kime noen varselklokker og da står de i sin fulle rett til å terminere avtalen.

Ja, det er sant. Men det er bare å registrere seg på nytt med et nytt polsk spendon-kort og nyte to nye år med billig polsk musikk.

 

Erstatningskrav kan vel i teorien komme, men hvis du bruker forhåndsbetalte kort, så har de ingen mulighet til å identifisere deg annet enn det man selv fyller inn av email og navn.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Budda i Canada for nåken år siden, før Spotify kom til Canada. Kunne bruka appen fint, men måtte betala med ein Norsk konto då Canada endo ikkje hadde tilgang på appen. Kjøpte meg ein ny telefon og fekk ikkje lasta ned appen. (Juksa og brukte VPN  :p )

Trur Spotify er veldig spesifikke på kva land du hører til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...