Gå til innhold

Hjelp til forbrukerkjøpsloven


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte en helt ny Stiga plen traktor for min mormor for akkurat 2 måneder siden, på 3. turen begynte å gå dårlig også døde den ut akkurat som når den er tom for bensin men alt var som det skulle. Og etter ett par dager med krangling mellom meg og Jula(hvor vi kjøpte den). Blei vi enige om at de skulle sende en repratør. Han fant ingen feil og skifta bare en tennplugg, men akkurat det samme skjedde de neste 2 gangene så vi ringte og klaga igjen. Samme reparatør kom og henta den og hadde den på verksted i ca en uke, uten å finne en feil. Og nå har vi fått den tilbake og samme feil skjedde når jeg klipte idag. Holdt vel på snakke med Jula i 2-3 timer, + t jeg snakket med en annen reparatør som heller ikke skjønte hva det kunne være..

 

Har jeg da krav på å heve kjøpet? Den hr jo vært "reparert" 2 ganger og samme feil kom igjen, den 3. gangen? Selvom de ikke har funnet en fysisk feil?

 

Meget dårlig service av Jula Tønsberg, fraråder alle å bruke denne butikken...

Elias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom feilen ikke kan gjenskapes av en teknikker gjeldes ikke dette som "forsøk" på å reparere klipperen, selv om man skal i prinsippet kunne heve kjøpet dersom samme feil skjer 3 ganger, eller 4 ganger dersom ulike feil oppstår. Er det snakk om at den stopper, og du får ikke liv i den igjen før en teknikker legger hendene sine på den og tilsynelatende ikke finner feil, eller er det bare det at motorikken stopper, og du må starte klipperen igjen?

Det kan være en fordel å dokumentere sporadiske feil selv med f eks videobevis slik at dersom Jula skal prøve å finne feilen så vet de hva de skal se etter, samt de ser at feilen oppstår hos deg.

Lenke til kommentar

Det er slik at jeg må starte klipperen igjen, men da går den på veldig ujevnt turtall, men vis venter helt til motoren blir kald så går den bra i kanskje maks 10 min før den blir "dårlig" igjen. Så hvis jeg kjører den rett den har stoppet stopper den mange ganger til.

Lenke til kommentar

 

 

Dersom feilen ikke kan gjenskapes av en teknikker gjeldes ikke dette som "forsøk" på å reparere klipperen,

Vedde?

Jeg mener også selv at disse gangene telles som reparasjoner, for vi har levert inn en klipper, med en feil, og fått den tilbake, og da burde den feilen være fikset. Men han Jula-duden(som forøvrig ikke er helt god) mener også at det ikke telles som reparasjoner, siden feilen ikke funnet...

Lenke til kommentar

 

Dersom feilen ikke kan gjenskapes av en teknikker gjeldes ikke dette som "forsøk" på å reparere klipperen, 

Vedde?

 

"Vedde?" Var noe vi sa i 7. klasse når man trodde man visste bedre.

Man kan ikke ta et fungerende produkt tilbake til butikken og si det er feil på det som ikke kan gjenskapes, og repetere denne prosessen 3 ganger for å kvalifisere seg til å få penger tilbake.

 

Dersom feilen påvises av teknikeren, utbedres ved å bytte defekte deler og gis ut igjen til eieren; da har du brukt et av repareringsforsøkene

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne ønske alle butikker var som Clas Ohlson, det er ekte service det. Der kan man bytte alle varer, selvom de er åpnet og brukt, bare man har kvitering.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil er vel Jula en forhandler av Stiga. Er det ikke slik da at de kan ta inn gressklipperen, gi oss tilbake pengene og sende den tilbake til Stiga med produksjonsfeil? Uten å tape et øre. Kan ikke fatte og begripe at et så stort firma ikke bare legger seg flate og gir oss ny/penge tilbake, men bare krangler og holder på i flere måneder. Jobber selv i butikk, og jeg syns Jula opptrer helt motbydelig mot oss.

 

 

Edit: nei jeg jobber ikke på Clas Ohlson, men syns de fortjener allverdens med skryt.

Endret av Elias1234
Lenke til kommentar

De taper ikke et øre på det, men igjen de tjener heller ikke et øre på det. Strengt talt vil de tape penger i form av tid brukt på å håndtere returen til produsenten. Forutsetningen er selvfølgelig også at produktet faktisk er defekt og ikke kan repareres, eller er det snakk om at de får produktet tilbake, gjerne synlig brukt, og ferdig reparert. Da sitter de med et demoprodukt som er verd betraktelig mindre enn orginalproduktet, og butikken sitter igjen med tapet. Derfor håndteres ting slik lovene er formulert; Feilen må kunne påvises for at det skal være grunn til å sende denne til produsent for reperasjon.

 

Om du velger å slutte å bruke Jula som konsekvens av "dårlig kundebehandling" får være opp til deg, og en vurderingssak for Jula om de syns kranglingen om en gressklipper er verd de fremtidige pengene kunden legger igjen i butikken :)

Lenke til kommentar

Kunne ønske alle butikker var som Clas Ohlson, det er ekte service det. Der kan man bytte alle varer, selvom de er åpnet og brukt, bare man har kvitering.

 

Edit: nei jeg jobber ikke på Clas Ohlson, men syns de fortjener allverdens med skryt.

 

OT, men: Clas Ohlson er jo enda bedre, du trenger ikke engang kvittering hvis varen ser fin ut. (Men du får tilgodelapp fremfor penger tilbake). 

Lenke til kommentar

Selger har rett til (maksimalt) to avhjelpsforsøk for samme mangel etter forbrukerkjøpsloven § 30. Merk at selger har rett til to forsøk. Gir selger opp fordi han ikke finner mangelen regnes dette likevel som et forsøk hvis det senere påvises en mangel som har vært der hele tiden.

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selger har rett til (maksimalt) to avhjelpsforsøk for samme mangel etter forbrukerkjøpsloven § 30. Merk at selger har rett til to forsøk. Gir selger opp fordi han ikke finner mangelen regnes dette likevel som et forsøk hvis det senere påvises en mangel som har vært der hele tiden.

Og i praksis: Hvis kjøper har meldt om samme "symptomer" flere ganger, og selger etter flere forsøk finner mangelen, så har det jo formodningen for seg at mangelen eksisterte første gang kjøper reklamerte (med samme symptomer). Noe annet ville være ganske usannsynlig (at kjøper gjetter på hvilken mangel som kommer til å dukke opp i fremtiden, og treffer blink). 

Lenke til kommentar

Hehe, jobbet litt med service på gressklippere engang.. Fikk inn en som det var ett under at ikke hele greia hadde sprengt, den fjusket hver gang den gikk varm.. Første jeg sjekket var å skru av toppa på oljepåfyllingen og det fosset olje ut, luring hadde satt gressklipperen på siden fordi det var så vanskelig å komme til ellers, og fylt den til det var HELT fult, og ignorert "EMTPY-FULL" markeringen som satt fast på skrutoppen.. Nesten rart at han fikk start på den i heletatt, hele sylinderen gikk jo rett ned olja..

 

Men ellers, om du får en bekreftet feil den 3gangen og du har fått kostnadsfritt forsøkt utbedring de to første gangene vil jeg tro du har en god sak på å heve kjøpet.. Men det er veldig avhengig av hvilke ansatte og personer du snakker med.. Vi er alle mennesker..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

nå har vi holdt på med denne saken siden slutten av juni og vi er ganske lei. Men vi gir ikke opp. Når har vi endelig fått tak i sjefen for Jula Tbg og Han sender oss videre til ett nytt verksted.

 

 

Vil bare høre deres meninger, så hva syns dere om det?

Selv syns jeg dette er elendig service...

Endret av Elias1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...