Gå til innhold

Spm om eks som skylder meg penger


Anbefalte innlegg

Hei! 

håper noen har noen forslag til hva jeg kan gjøre ang. dette.

 

Jeg har en ekskjæresten som totalt skylder meg godt over 20 000 kr. Jeg er ikke 100% sikker på hvor mye, fordi det var vært veldig mye 500 kr her, og 500 kr der, men han lånte 7000 kr til et depositum og 3000 kr til barnebidrag, de to sistnevne summene hadde i det minste vært greit å få tilbake.

 

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få disse tilbake? å snakke med han er utelukket, da han vet han skylder meg så mye penger at han har kuttet kontakt overalt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kontrakt på dette kan du enkelt ta det til et inkassoselskap som kan kreve inn pengene for deg.

Dersom du ikke har kontrakt på dette er beste håp å ta det opp med ham som en voksen, og håpe at han er like voksen tilbake. Dersom han er av typen "næhææ, de pengene FIKK jeg av deg! Jeg LÅNTE dem ikke!" eller liknende har jeg vært borti samme situasjon selv med gammel romkamera, hvor jeg tilsynelatende aldri får disse pengene...

 

Prøv å ta det opp med ham i først omgang og håp på det beste :)

Lenke til kommentar

Hvis dere ikke har skrevet kontrakt på at pengene er overført av den og den grunnen kan du nok se langt etter pengene. Du kan selvfølgelig gå rettens vei for å få pengene tilbake, men du kommer neppe til å bli trodd. Hvem som helst kan overføre 3 000 kun for å være "grei", for så å ombestemme seg dagen etter og påstå at det bare er penger som skal lånes og at du skal ha de tilbake.

Lenke til kommentar

Generelt sett skal det mye til for at rettsvesenet skal akseptere at betaling av løpende utgifter i et forhold skal betraktes som et lån, dette gjelder både fellesutgifter og til en viss grad betaling av den andre partens særutgifter.

 

Overføringer for å dekke uvanlige særutgifter som barnebidrag eller depositum man ventelig kan få tilbakebetalt vil man imidlertid lettere få aksept for at kan fremstå som lån.

 

Første skritt i prosessen er å skrive et såkalt påkrav. Dette er et dokument der du skriver hva du krever (i kroner og øre), når du krever det tilbakebetalt (dato) og hvordan det skal betales (kontant eller ved bankoverføring). Det er vanlig kutyme å spesifisere at forsinkelsesrente (for tiden 9 % per år) vil bli krevd fra 30 dager etter brevets dato.

 

I saker av denne typen vil det sjelden lønne seg å bruke inkassoselskaper. Kravet er ikke veldig stort, og siden det ikke foreligger noen låneavtale er det ikke usannsynlig at skyldner vil bli fritatt fra å betale inkassokostnader etter inkassoloven § 17. Neste skritt vil derfor bli namsmannen (hvis skyldner ikke protesterer) eller forliksrådet (hvis skyldner protesterer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...