Gå til innhold

Depositum ved bilsalg


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å selge en bil, jeg kom i kontakt med en kjøper som bor et stykke unda, jeg forklarer over telefon det som jeg vet er galt me bilen med tanken på rust å teknisk. Så setter personen over et lite depositum og vil at jeg setter bilen som solgt og tar den vekk av finn.no.

Og vi avtaler at vedkommende kommer med fly uken etter. Når personen kommer trekker de seg fra kjøpe og påstår at bilen ikke hvar som jeg beskrev den og krever depositumet tilbake. Kan de kreve det eller har jeg lov til og beholde det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder på å selge en bil, jeg kom i kontakt med en kjøper som bor et stykke unda, jeg forklarer over telefon det som jeg vet er galt me bilen med tanken på rust å teknisk. Så setter personen over et lite depositum og vil at jeg setter bilen som solgt og tar den vekk av finn.no.

Og vi avtaler at vedkommende kommer med fly uken etter. Når personen kommer trekker de seg fra kjøpe og påstår at bilen ikke hvar som jeg beskrev den og krever depositumet tilbake. Kan de kreve det eller har jeg lov til og beholde det?

Det spørs hvem som brøt avtalen IMO, er bilen i verre tilstand som han påstår så betaler du tilbake. Er den ikke det har du oppfylt din del av avtalen og beholder pengene.

Lenke til kommentar

 

Jeg holder på å selge en bil, jeg kom i kontakt med en kjøper som bor et stykke unda, jeg forklarer over telefon det som jeg vet er galt me bilen med tanken på rust å teknisk. Så setter personen over et lite depositum og vil at jeg setter bilen som solgt og tar den vekk av finn.no.

Og vi avtaler at vedkommende kommer med fly uken etter. Når personen kommer trekker de seg fra kjøpe og påstår at bilen ikke hvar som jeg beskrev den og krever depositumet tilbake. Kan de kreve det eller har jeg lov til og beholde det?

Det spørs hvem som brøt avtalen IMO, er bilen i verre tilstand som han påstår så betaler du tilbake. Er den ikke det har du oppfylt din del av avtalen og beholder pengene.

Eg følte at eg beskrev det godtnok, sendte bilder de spurte om utenom annonse og svarte på alle spm de hadde rundt bilen.

Lenke til kommentar

 

 

Eg følte at eg beskrev det godtnok, sendte bilder de spurte om utenom annonse og svarte på alle spm de hadde rundt bilen.

Men hva er det som gjør at de mener den ikke var som forklart? Du må selv vurdere om de har saken på sin side eller ikke.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

jeg sa at det var en del rust spesielt på bagasjerom luken, å de mente at det var mye verre en jeg hadde forklart

Så det er mengden med rust som er problemet? Om du mener du har beskrevet det godt nok ville jeg sett på det som om du har holdt din del av avtalen og håndpengene er dine for de ikke holdt sin del av avtalen.

Lenke til kommentar

Hvilke rettigheter og plikter du har kommer an på hvorvidt det er inngått en bindende avtale og hva denne avtalen består av. 

 

Et depositum er i seg selv ikke noe annet enn en sikkerhet for oppfyllelse av en avtale. Selv om det ofte behandles slik av mange (særlig i husleieforhold) er det ikke slik at depositum lar deg bryte avtaler eller kreve oppfylt avtaler mer enn du ellers ville hatt krav på. Det er heller ikke slik at et depositum på noe tidspunkt magisk blir en gave fra kjøper til selger. "Håndpenger" er et særbegrep i kjøpsretten som vil si et depositum som tjener som forskudd på en kjøpesum. 

 

Depositum/håndpenger skal tjene to funksjoner: For det første skal det sikre en kjøper som ikke har besiktiget gjenstanden (men som er interessert) fra at selger rett og slett selger til noen andre, uten at kjøper betaler full kjøpesum for noe han ikke har forvisset seg er verdt det. For det andre skal det gi selger en viss sikkerhet mot at kjøperen ugrunnet forlater forhandlingene ved at han har et depositum han kan få dekning i for eventuelle merutgifter han har. 

 

Er det inngått en bindende avtale har du krav på hele kjøpesummen og kjøpers medvirkning til å overta bilen. Uavhengig av depositum. Depositumet tjener da som en delinnbetaling av kjøpesummen. Merk at hvis du som selger hever avtalen (typisk fordi kjøperen nekter å overta eller nekter å betale fullt oppgjør) kan du ikke beholde depositumet uten videre. Du kan bare bruke depositumet til eventuelt erstatningskrav du har mot kjøper etter reglene i kjøpsloven. Overstiger depositumet ditt erstatningskrav har kjøper krav på å få tilbakebetalt restbeløpet.  

 

Er det ikke inngått noen bindende avtale har du ikke krav på noe, heller ikke depositum. Dette gjelder også hvis det er en mangel ved bilen som gir grunnlag for å heve avtalen (i disse tilfellene følger det av kjøpsloven § 64). 

 

Når det er innbetalt depositum/håndpenger er man på forhandlingsstadiet. Det kan være inngått en bindende avtale om kjøp der prisen skal forhandles, eller det kan være inngått en avtale som er betinget av "tilfredsstillende besiktigelse". Hva som er avtalt kommer an på hva dere har sagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...