Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Med denne raske akselerasjonen i størrelser, kan dette presse ned prisen litt?

 

Prisene vil nok ned ja, det er helt naturlig. Hvor lang tid det tar er ikke godt å si.

 

Husker ikke hvor mye jeg gav for mine 80 GB Intel X25-M i 2009 elns, men det var noen lapper.

Nå får man jo 250 GB for godt under 1000-lappen. Bare det er jo tredobling av kapasitet og over halvering av pris. I tillegg til å være mye raskere også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, Toshiba har rett i at det finnes 16 TB SSDer i dag, men de koster en formue (Ars technica gjettet minst 5000 £). Hvis 1500-2000 kr er ditt budsjett i dag får du ca 500GB, eller 1/32 av kapasiteten til en slik superdyr SSD. Det forholdstallet vil nok bli ganske likt i framtida også. Med andre ord kan du tolke Toshibas plansje slik: 128 TB SSD blir tilgjengelig i 2018, men budsjettet ditt strekker seg bare til en på 4 TB.

 

Så kan du sammenligne med HDD. De skriver 10 TB i år og det kan godt hende de treffer på. 8 TB ble vel lansert i fjor om jeg ikke husker feil og en av de koster ca 2500 kr. Det må altså sees i sammenheng med dagens SSDer på 500GB til 1 TB som koster omtrent det samme (grovt regnet). Hvis de har rett i at HDD skalerer til ca 16 TB i 2018 og den legger seg på samme nivå som dagens 8 TB HDDer så kan vi regne med at man får ca 4 TB SSD for samme pris som en 16 TB HDD. Med andre ord et forholdstall på 4, ned fra dagens forholdstall på rundt 8. Gi det ytterligere 3 år, fram til 2021 så synker kanskje forholdstallet til 2. Deretter ned til like priser i 2024 (igjen veldig grovt regnet). Med andre ord ca et tiår igjen til HDD dør ut.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se i allefall. Jeg har et relativt høyt budsjett, men har holdt meg for å bruke mye penger på SSD (sett bort i fra 750'en min). Nå har jeg lyst på lagring, men vil fortsatt at det skal være minimum SSD sata hastigheter, savner heller ikke knattringen fra mekaniskedrev, men jeg syns ikke 1TB prisene er helt der jeg skulle ønske enda. Med en så drastisk økning i størrelser, så håper jeg spådommen din slår til, tar gjerne en 4TB (eller to) til en god pris. ?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det fine med SSD sånn sett er at de ikke stopper så raskt på en maks-størrelse. De er nærmest ubegrenset så fremt man har ubegrenset med penger. 1*8TB vil sikkert koste omtrent det samme som, eller blir litt rimeligere enn 2*4TB i 2018.

 

HDD stopper på en bestemt størrelse fordi det ikke er fysisk plass til flere plater.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen som vet om dette HK støtter SSD?

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3002#ov

 

Kan ikke finne noe info om dette.

Hva mener du med "støtter ssd" ?

En SSD med SATA grensesnitt vil virke med hovedkortet , dog ikke med den ytelsen mere moderne kort/brikkesett gjør.

Se siste posten her:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1697708/ssd-detected-5gbit.html

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom Sata II og Sata III er ikke så stor skal man se på typiske oppgaver som filkopiering. Det er naturligvis en viss forskjell men ytelseshoppet man får vil være gigantisk sammenlignet med en vanlig snurredisk.

 

Lenken nedenfor er en detaljert test av ytelsesforskjellen mellom Sata II og III. Og disken som heter Western Digital Scorpio er en av de raskere snurrediskene, og ligger i testen for å vise hvor stor forskjellen er mellom snurredisk og SSD.

 

http://www.tomshardware.com/reviews/sata-6gbps-performance-sata-3gbps,3110-7.html

 

Denne testen er vel 3 år gammel, hovedkortet til Tarzan er 6 år gammelt.

 

Konklusjonen er at det er bare å kjøpe en SSD. De fleste på forumet foreslår en Samsung EVO i en passelig størrelse til hvermansen.

 

Skal du bruke harddisken til lagring kan det hende du må grave frem en SATA kabel. Disse må ofte kjøpes separat med SSD men det er sannsynlig at du eller noen du kjenner har en liggende.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Så kan du sammenligne med HDD. De skriver 10 TB i år og det kan godt hende de treffer på. 8 TB ble vel lansert i fjor om jeg ikke husker feil og en av de koster ca 2500 kr. 

 

6TB er såvidt meg bekjent den største "brukbare" størrelsen. Den billige 8TB disken som er ute er til "cold storage" og er ikke ment å kjøres 24/7 og sliter i tillegg med mye lengre tilgangstider og dårligere hastighet. 

 

HDD har kjørt seg fullstendig i grøfta i forbrbrukermarkedet, og vi velger dem foreløpig bare fordi vi "må" når vi trenger flere TB lagring. SSD har en ypperlig sjanse til å ta markedsandeler veldig fort hvis ikke det skjer noe med HDD utviklingen. 

Lenke til kommentar

Kjøpte en 240gb HyperX Savage fra komplett.no for min Asus G75vx.

 

La merke til at Read/Write hastigheten var høyere enn oppgitt! (560mb/s read  /  530mb/s Write) Er dette normalt?  :hmm:

Gjorde flere tester og fikk opp til 566 / 545!

Nå skal det vel sies at det er den minst interessante måleverdien for generelle ytelse, og rimelig spot on av spesifikasjonen (560/530 MB/s). Ikke for å være en festbrems her nå altså. :p

 

Det er egentlig den nederste "4K" verdien som er flaskehalsen i de fleste situasjoner. Dog noe produsenter sjeldent/aldri oppgir. 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en del problem med at avspilling av youtube vidoer stopper opp titt og ofte. Kan dette ha sammenheng med at min ssd holder på å gå dukken? 

 Eller er det pga av min d-link 655 ikke takler en 20 mbit linje?

Det burde være en triviell sak å teste en video fra en annen kilde og/eller prøve nedlasting av en stor fil. Følg med på nedlastingshastigheten.

 

Stabilitetsproblemer med Youtube er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar

Har en del problem med at avspilling av youtube vidoer stopper opp titt og ofte. Kan dette ha sammenheng med at min ssd holder på å gå dukken? 

 Eller er det pga av min d-link 655 ikke takler en 20 mbit linje?

 

 

 

Dette hører vel hjemme under en annen tråd. 

 

Jeg har vært borti en del tilfeller der Chrome er laggy med youtube, noe som løser seg ved å skru av maskinvareakselereringen i chrome (under avanserte instillinger).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...