Gå til innhold

Trenger man pass til Danmark?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nope. Du trenger vel billetten(eller er det et nytt figneravtrykk system nå??)

 

Fingeravtrykk brukes kun for å sjekke at du er den samme som leverte bagasje til flighten du skal med.

 

Sam

 

Og kun innland. Taxfreeinnkjøp skjer ved at du viser boardingpass.

Ja, men det var en ny ordning for en stund sia som gikk på at man brukte fingeravtrykk isteden for Boardingkortet i taxfree'en. Kan være det ikke ble noe av men... Var på nyhetene og alt.

Lenke til kommentar

Nei, har reist mange ganger til Danmark og aldri vært nødt til å ha me pass. Det eneste kan være at f. eks flyselskapene krever plass og godkjenner dette som eneste godkjente legitimasjon. Tar man båt derimot, slik jeg har gjort (Superspeed mellom Kristiansand - Hirtshals, ferje mellom Oslo - København osv) kreves det som regel kun vanlig bank id. Reiser man med bil, f. eks kjører over fra Sverige til Danmark, skal det ikke være nødvendig med pass.

 

I Schengen skal det egentlig også gå an å reise uten pass, noe jeg måtte gjøre selv mellom Spania og Norge den gang jeg fikk frastjålet passet mitt der nede. Var aldri noe problem med å bruke vanlig bank id, men man kan risikere at flyselskapene ikke godkjenner det som sagt, da de ofte ser på det som eneste godtkjente form for identifiksjon. I bunn og grunn er det selskapet, og måten du reiser på, som bestemmer hvorvidt du trenger å ta med pass eller ikke. Derfor er det alltid viktig å gå inn på selskapenes sider og sjekke godt på forhold. Å komme gjennom passkontrollen med bare bank id har jeg aldri hatt problem med, men flyselskapene kan f. eks være svært rigide på dette punktet.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
I Schengen skal det egentlig også gå an å reise uten pass, noe jeg måtte gjøre selv mellom Spania og Norge den gang jeg fikk frastjålet passet mitt der nede. Var aldri noe problem med å bruke vanlig bank id, men man kan risikere at flyselskapene ikke godkjenner det som sagt, da de ofte ser på det som eneste godtkjente form for identifiksjon. I bunn og grunn er det selskapet, og måten du reiser på, som bestemmer hvorvidt du trenger å ta med pass eller ikke. Derfor er det alltid viktig å gå inn på selskapenes sider og sjekke godt på forhold. Å komme gjennom passkontrollen med bare bank id har jeg aldri hatt problem med, men flyselskapene kan f. eks være svært rigide på dette punktet.

klm/airfrance krever at man skriver under på en kontrakt hvor selskapet frasier seg alt ansvar hvis noe skulle skje hvis man ikke har pass til schengen.. Norwegian vet jeg ikke.. men for sas interscand (norge,sverige,danmark,finland og island) trenger man kun gyldig legitimasjon (pass,førerkort el bankkort).. sas i schengen holder det med gyldig legitimasjon men også på eget ansvar.. men som PlatinumFlyer sier, det lønner seg alltid med pass for nordmenn..

Lenke til kommentar
klm/airfrance krever at man skriver under på en kontrakt hvor selskapet frasier seg alt ansvar hvis noe skulle skje hvis man ikke har pass til schengen.. Norwegian vet jeg ikke.. men for sas interscand (norge,sverige,danmark,finland og island) trenger man kun gyldig legitimasjon (pass,førerkort el bankkort).. sas i schengen holder det med gyldig legitimasjon men også på eget ansvar.. men som PlatinumFlyer sier, det lønner seg alltid med pass for nordmenn..

 

Ja, og det var det jeg ville fram til - det er selskapene som ofte bestemmer dette. Om man tar båt mellom Norge og Danmark derimot, noe svært mange også gjør, så trenger man som oftest ikke pass. De ulike reglene skyldes ulike selskaper, og ulike praksiser. I Danmark og Sverige har jeg aldri sett behovet med pass, men da har jeg heller aldri brukt fly mellom disse to landene.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Ang. ulike selskap - de fleste vil vel opplyse deg om at det er på eget ansvar. For SAS' vedkommende, blir du opplyst om at du kan reise på eget ansvar, i AF/KLM må du bekrefte at du har blitt opplyst av personalet om nødvendigheten av pass, og skrive under på dette. Dette blir så oppbevart in case du havner i trøbbel og prøver å skyve ansvaret på flyselskapet.

Lenke til kommentar

Ja, men ofte står det også hva de regner som eneste godkjente id, dette spesielt når man sjekker inn. Dette var f. eks ikke noe problem hos SAS den gangen jeg fikk frastjålet mitt pass og måtte bruke bank id, men hos KLM f. eks tar de kun pass så vidt jeg vet når man sjekker inn. Dette står også under informasjon.

 

Hos båtselskapene står det at man fint kan bruke vanlig bank id, så praksisen er forskjellig fra selskap til selskap, og måte å reise på. Velger man båt trenger man sannsynligvis ikke det til Danmark, med fly er det kanskje lurt pga flyselskapet.

Lenke til kommentar
KLM lar deg reise med bankkort på eget ansvar så lenge du signerer på det - innen Schengen, såklart.

 

Ja, det er godt mulig det har blitt slik nå, det var dog ikke slik den gang det var en problemstilling for meg. Uansett, konklusjon blir: sjekk på selskapets sider om man skal fly til Danmark, og man kan fint bruke bank id om man tar båt over.

Lenke til kommentar
I Schengen skal det egentlig også gå an å reise uten pass, ...............

 

Ja, men du plikter å ha med godkjent ID.

Den eneste godkjente IDen for nordmenn er - nettopp - PASS.

 

Så mens vi håper på at sertifikat eller annet skal bli godkjent må vi dra på passet om vi vil være sikre på å komme frem, eller vi kan ta sjansen på å reise uten ettersom det i de fleste tilfeller går greit.

 

Sam

Lenke til kommentar
I Schengen skal det egentlig også gå an å reise uten pass, ...............

 

Ja, men du plikter å ha med godkjent ID.

Den eneste godkjente IDen for nordmenn er - nettopp - PASS.

 

Så mens vi håper på at sertifikat eller annet skal bli godkjent må vi dra på passet om vi vil være sikre på å komme frem, eller vi kan ta sjansen på å reise uten ettersom det i de fleste tilfeller går greit.

 

Sam

 

Ikke på danskebåten. ;) Der er godkjent id nettopp bank-id. Hentet fra bl. a DFDS' sider;

For norske statsborgere kreves ikke passfremvisning ved innreise til Danmark.

 

Ergo kan man fint reise inn med bank id om man f. eks bruker båt, eller kjører inn. Hvem har egentlig med seg passet på harrytur til f. eks Sverige? Jeg har ihvertfall aldri det med, og aldri opplevd det som noe problem ved kontroller o.l.

 

Én ting er andre land i EU/Schengen, men innad i de nordiske landene er det litt andre bestemmelser.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
For ørtende gang - Norden er unntatt passplikten/ID-plikten i Schengen. Norden er på en måte et lite "ekstra-Schengen" med passfrihet inne i Schengen due to avtaler i Nordiske Råd.

 

Yvonne, råder deg videre til å kalle det bankkort - "bank-ID" er noe man bruker for pålogging i nettbank og annen verifisering...

 

Nettopp, det er nettopp det jeg prøver å forklare her inne, man trenger ikke pass i Norden, kun hvis selskapene krever det. Les nå hva jeg skriver.

 

Og vet du - pass på deg selv du. Du gjør sikkert ingen feil selv tenker jeg. ;) Bankort som id, fornøyd? :roll:

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...