Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

... Dersom de da klarer å lese ut en high-res eksponering på base f.eks 1/60-sek ....

 

Det blir interresant å se hva de får til. E-M1 bruker (så vidt jeg vet) 1/10 sekund på utlesning. GX8 er jeg ikke sikker på, men sannsynligvis 1/25 sekund. GH4 skal vissstnok være litt raskere. Men før E-M1 II kommer har de hatt over ett år på å forbedre 20MP sensoren i GX8 så kanskje 1/60 er mulig.

 

Uansett om håndholdt hi-res blir mulig så vil det nødvendigvis være begrensninger på hvilke motiv det kan brukes på. Selv små bevegelser i motivet vil gi problem på 1/60 sekund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg mottatt mitt 300/4 PRO :-)  ...... og jepp; det er skarpt! .. og stabilisatoren kan bare forklares med at det er noe voodoo inni der... :-)

 

Superhappy! Skal se om jeg får tid til noen bildeeksempler - sortering fra FKH - RBK nå. :-)

 

Oil, det må jeg si. Gratulerer, det må være stas:-) Du begynner å få en fin samling etterhvert. Blir spennende og høre/se mer :-)

Lenke til kommentar

Da har jeg mottatt mitt 300/4 PRO :-)  ...... og jepp; det er skarpt! .. og stabilisatoren kan bare forklares med at det er noe voodoo inni der... :-)

 

Superhappy! Skal se om jeg får tid til noen bildeeksempler - sortering fra FKH - RBK nå. :-)

Gratulerer !

 

Olympus UK kjørte en video direkte fra en messe for knappe 2 mnd siden, hvor ei stod å presenterte objektivet.

Jeg spurte i en kommentar om det fungerte bra til stalking - mest for humoren sin del, enda ble det da hun som intervjuet stilte spørsmålet på direkten !

Lenke til kommentar

Har allerede solgt mitt Canon 60D med 15-85mm f3,5-5,6. Solgte det for kr 5500,-. Det godt kjøp for den nye eieren, men godt for meg at det ikke ble liggende. Er nå lykkelig eier av Olympus OMD-EM10 mk2 med 14-42mm. Gleder meg til å kjøpe små de lekre små objektivene til Olympus og Panasonic.

Lenke til kommentar

Har akkurat gått over fra EOS M3 til MFT.

 

Gikk for følgende to pakker:

 

OMD EM 10 MKII + 17mm f/1.8

E-PL7 + 45mm f/1.8 (5495,- på scandinavian photo)

 

Må si meg dypt imponert over et par ting. Motlysegenskapene til begge objektivene er strålende, men 45mm gjengir kanskje ikke farger vidåpent like godt som 17mm. Responsen er svært kjapp, selv E-PL7 overrasker. Stabilisator gjør filming til en realistisk mulighet igjen. Skal ikke si at jeg har merket så stor forskjell mellom 3-aksers og 5-aksers stabilisator, men så har jeg ikke satt meg ned for å spesifikt se etter forskjellene heller.

 

I det hele tatt et system både jeg og nakken min liker. Og av en eller annen grunn så liker jeg E-PL7 best, vet ikke helt hva det er. Det er kanskje at den ene fn-knappen på E-PL7 er bedre posisjonert enn alle de andre på OMD EM 10 MKII.

 

Neste steg: 12mm f/2 og 60mm Macro og sikkert minst ett hus til.

Går jo rykter om et nytt 12mm med f/1,0 noe som ikke høres billig ut, men fristene.

Lenke til kommentar

 

Har akkurat gått over fra EOS M3 til MFT.

 

Gikk for følgende to pakker:

 

OMD EM 10 MKII + 17mm f/1.8

E-PL7 + 45mm f/1.8 (5495,- på scandinavian photo)

 

Må si meg dypt imponert over et par ting. Motlysegenskapene til begge objektivene er strålende, men 45mm gjengir kanskje ikke farger vidåpent like godt som 17mm. Responsen er svært kjapp, selv E-PL7 overrasker. Stabilisator gjør filming til en realistisk mulighet igjen. Skal ikke si at jeg har merket så stor forskjell mellom 3-aksers og 5-aksers stabilisator, men så har jeg ikke satt meg ned for å spesifikt se etter forskjellene heller.

 

I det hele tatt et system både jeg og nakken min liker. Og av en eller annen grunn så liker jeg E-PL7 best, vet ikke helt hva det er. Det er kanskje at den ene fn-knappen på E-PL7 er bedre posisjonert enn alle de andre på OMD EM 10 MKII.

 

Neste steg: 12mm f/2 og 60mm Macro og sikkert minst ett hus til.

Går jo rykter om et nytt 12mm med f/1,0 noe som ikke høres billig ut, men fristene.

 

 

60mm Macro bestillt, måtte bare få med meg cb. på dette også.

Lenke til kommentar

Noen som kjøpte Pen F ? Hva er deres erfaring ?

Ser de har satt ned kit pakken med 1000,- på JP.

 

Har ikke kjøpt det, men testet det og med mindre søker enn E-M5 MKII til en høyere pris, så er vel dette ett trist eksempel på når retro strikken blir tøyd så langt at den ryker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som kjøpte Pen F ? Hva er deres erfaring ?

Ser de har satt ned kit pakken med 1000,- på JP.

Jeg tafset litt på det i forbindelse med lanseringen, mitt inntrykk av det kontra E-M5 mk.2 er at du skal virkelig ha lyst på et rammesøker-aktig kamera for å velge Pen F over E-M5 Mk.2.  

Lenke til kommentar

 

Noen som kjøpte Pen F ? Hva er deres erfaring ?

Ser de har satt ned kit pakken med 1000,- på JP.

 

Har ikke kjøpt det, men testet det og med mindre søker enn E-M5 MKII til en høyere pris, så er vel dette ett trist eksempel på når retro strikken blir tøyd så langt at den ryker...

 

 

 

 

Noen som kjøpte Pen F ? Hva er deres erfaring ?

Ser de har satt ned kit pakken med 1000,- på JP.

Jeg tafset litt på det i forbindelse med lanseringen, mitt inntrykk av det kontra E-M5 mk.2 er at du skal virkelig ha lyst på et rammesøker-aktig kamera for å velge Pen F over E-M5 Mk.2.  

 

 

Samme konklusjon jeg kom til, ikke sett et på bruktmarkedet ennå så er vel liten tvil at vi er mange som tenker det samme.

 

Synd at det er skippet på såpass mye i dette kamera, ser jo unektelig stilig ut. 

Lenke til kommentar

 

Noen som kjøpte Pen F ? Hva er deres erfaring ?

Ser de har satt ned kit pakken med 1000,- på JP.

 

Har ikke kjøpt det, men testet det og med mindre søker enn E-M5 MKII til en høyere pris, så er vel dette ett trist eksempel på når retro strikken blir tøyd så langt at den ryker...

 

 

Øyet som ser og de greiene der. For meg ville Pen F være en større oppgradering fra E-M10MKII, enn til E-M5MKII siden begge to har like dårlig sensor, sett med dagens øyne.

Lenke til kommentar

Øyet som ser og de greiene der. For meg ville Pen F være en større oppgradering fra E-M10MKII, enn til E-M5MKII siden begge to har like dårlig sensor, sett med dagens øyne.

 

Ser Pen F har fått dårligere omtaler for følgefokus enn (i hvert fall) E-M5 II i noen tester. Det er synd og reduserer verdien av en litt bedre sensor i mine øyne. Skulle jeg hatt 20MP sensor i dag måtte det blitt GX8, men det er noe større igjen. Enig med fo2re her at Olympus har tatt retrostilen litt for langt (igjen) på Pen F.

Lenke til kommentar

 

Øyet som ser og de greiene der. For meg ville Pen F være en større oppgradering fra E-M10MKII, enn til E-M5MKII siden begge to har like dårlig sensor, sett med dagens øyne.

 

Ser Pen F har fått dårligere omtaler for følgefokus enn (i hvert fall) E-M5 II i noen tester. Det er synd og reduserer verdien av en litt bedre sensor i mine øyne. Skulle jeg hatt 20MP sensor i dag måtte det blitt GX8, men det er noe større igjen. Enig med fo2re her at Olympus har tatt retrostilen litt for langt (igjen) på Pen F.

 

 

Helt uenig i og med at det kommer et EM-1MKII og helt sikkert EM-5MKIII engang, og da er man tilbake der noen ønsker å være.

 

Det er bare snakk om timing og posisjonering i forskjellige markedssegmenter.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

 

 

Noen som kjøpte Pen F ? Hva er deres erfaring ?

Ser de har satt ned kit pakken med 1000,- på JP.

 

Har ikke kjøpt det, men testet det og med mindre søker enn E-M5 MKII til en høyere pris, så er vel dette ett trist eksempel på når retro strikken blir tøyd så langt at den ryker...

 

 

Øyet som ser og de greiene der. For meg ville Pen F være en større oppgradering fra E-M10MKII, enn til E-M5MKII siden begge to har like dårlig sensor, sett med dagens øyne.

 

 

Folk har ulike preferanser, noen vil ha en større søker, andre vil ha flere megapixler, som i de fleste testene gir liten forskjell i bildekvalitet.

 

"I do not see a great jump in terms of image clarity or sharpness from the older OM-D or PEN cameras. I may not have side by side comparisons to show, but I have sufficient shooting experience to conclude that the image output from the new PEN-F is in fact, rather similar to what you can expect to obtain from OM-D E-M5 Mark II/E-M10 Mark II/E-M1, with perhaps minor improvements. Considering the fact that the image processing engine is still the same, Truepic 7, the image characteristics are quite similar. 

Lenke til kommentar

Prisen er vel det største problemet med nettopp Pen-F. 

Har lest/sett flere videotester av det og det er ett par ting som går igjen og igjen, alt for høy pris, for liten søker, rart hjul på fronten (hvorfor kunne ikke det vært konfigurerbart og uten tekst - mer logisk at ser på en skjerm/søkeren hva det gjør enn å måtte snu kameraet) samt mangler ett par funksjoner som burde vært der til den prisen.

Når det ligger rimelig oppe i Sony A7 II fullformat land, så blir det ett par kameler å svelge her...

https://www.prisguide.no/kategorier/systemkamera?f[p][]=12000&f[p][]=15000

ps ! Nikon D300s fortsatt på lager hos en forhandler, muligens litt tungsolgt nå om dagen.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...