Gå til innhold

Skatt på utleie av bolig


_corsten_

Anbefalte innlegg

Du betaler i tillegg 2200kr til banken i avdrag hver mnd og går slik 40 kr/mnd i minus på brukskontoen, men 2160 kroner i pluss totalt sett (siden lånet ditt krymper).

 

 

Mener du 2160 i pluss hver måned på brukskontoen?

 

 

Nei. Hvis du vil vite hvor mye du sitter igjen med på brukskontoen må vi regne slik:

 

8000 - 4800(bank) - 2000 (Husleie) - Andre utgifter = 1200kr - Andre utgifter.

 

Du vil altså sitte igjen med 1200 kr til å dekke alle utgifter som ikke har blitt inkludert over. Husk at fra regnestykket isted så skal 840 kr av disse brukes til å betale skatt, så de bør du sette tilsides.

Du sitter da igjen med 1200-840= 360 kr/mnd i pluss på konto til å dekke andre utgifter. Men husk at du samtidig betaler ned på lånet ditt med 2200 kr/mnd som egentlig er en form for sparing.

 

Jeg håper jeg har greid å holde tungen rett i munnen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igje Ekko...jeg tror jeg skjønner (sakte men sikkert)

Mulig jeg må ha det med teskje her altså...og jeg setter pris på tålmodigheten din :)

 

Så da kan jeg trygt gå frem å leie ut kåken uten å tape på det altså?...jeg er bare ute etter å få det til å gå rundt økonomisk hvis du skjønner..

 

men la oss si da at jeg får 8000 per måned...kan jeg da ikke bare trekke fra 840 i skatt (etter at alle fradrag er tatt på en måte) og havne på 7160?...og dersom mine utgifter nå er rundt 6800 så sitter jeg igjen med 360 i pluss (som du sier)

 

og de 2200 som jeg egentlig betaler banker i måneden er liksom låne som på en måte "nedbetaler" seg selv?

Lenke til kommentar

Stemmer. Nå må du ta høyde for at jeg har plukket tall for andre utgifter du kan ha og komme over, disse må du se nærmere på for å få nøyaktige tall.

 

Så leieinntektene dine ser ut til å balansere seg sånn noenlunde mot utgiftene dine. En vanlig måned går du kanskje i pluss på kontoen din, men så ryker vaskemaskinen i leiligheten og du må betale reparasjon, så den måneden går du minus.

Stiger rentene så kan du også havne litt på minussiden, men antakeligvis ikke mer enn at du får det til å gå rundt.

 

 

Det du skal være OBS på: Dersom du skal selge denne boligen din snart fordi du skal kjøpe større bolig med kjæresten og har hatt en stor verdiøkning på den fra du kjøpte den, så har du ikke lyst til å leie den ut bare for en liten stund (1år og 1mnd), da skal nemlig Jens ha 28% av fortjenesten din. Du må bo i den 12 mnd av de siste 24mnd for å unngå dette.

Lenke til kommentar

Ekko tusen takk for hjelpen!!

Jeg tror jeg har skjønt opplegget nå (sånn noenlunde:)

 

Så det gjleder å nøste opp i alle slags fradrag har rett til for å få mindre skatt på en måte ikke sant?

 

også var det der med salg av bolig...fy søren....den regelen er ganske så klar ja...men ærlig talt...det er jo helt på tryne spør du meg

 

kan hende jeg må plage deg igjen Ekko...:)

 

takk igjen for all hjelp

Lenke til kommentar

Du bør få med deg alle fradrag ja. En annen ting du bør vite om er at dersom du leier ut mindre enn halve året (la oss si du begynner å leie ut fra august i år) så får du ikke fratrekk for alt.

 

Rentene trenger du ikke tenke på, de får du uansett fratrekk for og dette blir automatisk innrapportert fra banken din.

 

Alt går årlig ja. Ting er ofte lettere å se månedlig siden du ser hvor mye du får i leie pr måned og hvor mye du betaler i avdrag pr måned. På andre siden har man slike ting som avgifter som kanskje er kvartalsvise og forsikringer som er årlig, +engangsbeløp av typen depositumskonto, annonsering som hverken er årlige eller månedlige.

 

Tilslutt går alt pr. år, nettopp med tanke på ligningsåret.

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet får man kun fradrag for 28% av renteutgiftene, altså 728,- per måned!!!! :thumbup:

 

Nja, forsåvidt på en måte korrekt. Du trekker fra alle renteutgiftene (og alle andre driftsutgifter, men ikke avdrag på lån) på inntekten, mens effekten det utgjør på skatten er 28% (fordi skatteprosenten er 28%).

 

Eksempel: du har 12x2600 i renteutgifter=31.200 i året, og den skattbare inntekten din minker med 31.200. Det fører til at du skal betale (0,28x31.200) =8.736,- mindre i skatt.

 

Renteutgifter og andre driftsutgifter har samme skattemessige virkning (gir skattereduksjon på 28% av beløpet), men føres opp på forskjellige steder. Renteutgiftene er ferdig utfylt på forhåndsutfylt selvangivelse, mens andre driftsutgifter må føres opp selv, på eget skjema som er linket til tidligere.

 

Og når det gjelder det med å "leie ut kåken uten å tape på det"; så må jo leieinntektene dekke driftsutgifter og renteutgifter som et minimum for å gå i balanse (=ikke tap), men ikke nødvendigvis avdraget. For eksempelet med 2600 i renteutgifter og 2000 i husleie/fellesutgifter kunne du leie ut for 5.000 og sitte igjen med 400 kr i måneden til andre uforutsette utgifter (som f.eks hvitevarer som ryker). Da må du riktignok betale avdraget (2.200) på lånet av din egen lønn, men det er jo penger du betaler til deg selv, m.a.o. en form for sparing. (mindre gjeld, mer egenkapital og formue i boligen)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

...vil skatteetaten godta et underskudd på leie og gi meg tilgodeskatt?

Ja, i alle fall om du regnskapslignes og leverer utleieskjema (RF1189B) -det framgår ganske klart av skjemaet at underskudd overføres til selvangivelsen post 3.3.12.

 

Om det er snakk om del av egen bolig som leies ut skattefritt, så er det der naturlig nok heller ikke fradragsrett for underskudd.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...