Gå til innhold

Skatt på utleie av bolig


_corsten_

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål ang beskatning av leilighet som jeg leier ut. Leier den ut for 10000,- og betaler 10000,- til banken på lånet hvorav 7000 er renter og 3000 er avdrag. Hvordan blir regnestykket ift beskatning? Er det 28% av 10000 eller 28% av de 3000 som avdrag? Rentene kan jeg vel også trekkes fra inntekten (så hvis jeg tjener 400 000 i jobben er skatttbar inntekt da bare 316 000 (12 x 7000 = 84), noe som da vil tilsvare ca 25 000 mindre skatt. Hvordan gjøres alt dette på selvangivelsen? Takker for tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 28% av de 10000,-

Men så får du fratrekk for renteutgifter på 28% (av 7000,-), så det går mer eller mindre opp i opp. Når det gjelder selvangivelsen så leverer du inn et ekstra skjema som heter RF-1189 Årsoppgjør for utleie mv. av fast eiendom.. det er ganske selvforklarende :)

når det gjelder renteutgiftene vil de bli trukket fra automatisk i selvangivelsen etter som at dette beløpet blir oppgitt av banken.

Lenke til kommentar

Det a_strann skriver er helt riktig.

Du ender således opp med å i utgangspunktet skatte 28% av 3 000kr i mnd x 12 mnd = ca 12 000 kr i skatt.

Men som a_strann skriver så fører du opp alle inntektene og rentene blir automatisk trukket fra gjennom bankens innrapportering.

 

Men husk også at det finnes endel utgifter man kan ha i forbindelse med leiligheten som også kan trekkes fra. Dette gjelder feks forsikring og kommunale utgifter som du vel sikkert har. Utgifter til vedlikehold kan også trekkes fra. Utgift for depositumskonto, dersom du har dette kan du og trekke inn.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Men husk også at det finnes endel utgifter man kan ha i forbindelse med leiligheten som også kan trekkes fra. Dette gjelder feks forsikring og kommunale utgifter som du vel sikkert har. Utgifter til vedlikehold kan også trekkes fra. Utgift for depositumskonto, dersom du har dette kan du og trekke inn.

 

Så vidt jeg vet er det kun kostnader relatert til vedlikehold og oppussing som er "lov" å trekke fra? men der er jeg ikke helt sikker. det står nøye forklart i det skjemaet ihvertfall! du finner det på altinn.no :)

 

For å være litt mer nøyaktig (hvis ikke min morgen-matte er helt på bærtur)

så må han betale 28% av 3.000kr X 12mnd = 10.080kr i året,

men han får skattefradrag på 28% av 7.000kr X 12mnd = 23520 i året.

så han får da totalt sett et skattefradrag på 23.520kr - 10.080kr = 13.440kr

eventuelle vedlikeholdskostnader kommer i tillegg :)

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

Som du sier...den som ikke sier noe sier aldri feil.

I morgenmatten min fikk jeg 12x 3000 til å bli 42 000kr så her har du rett.

 

Resten av regnestykket ditt jeg jeg ikke helt med på. Jeg er enig i det meste du skriver, men skjønner ikke helt tallet 13.440

Regnestykket mitt blir slik:

 

Han har inntekt på 10 000kr/mnd * 12 mnd = 120 000kr

Dette skal han skatte 28% av, dvs 120 000kr * 0,28 = 33600 kr i skatt i løpet av et år.

 

Samtidig betaler han 7 000kr/mnd * 12 mnd = 84 000 kr i renter.

Disse får han 28% * 84 000kr = 23520 kroner i fratrekk for.

 

Netto må han betale 33 600 - 23 520 = 10800 kr i skatt per år. (To streker under svaret)

 

I tillegg kan han trekke fra 28% av alle andre fradragsberettigede utgifter.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

hehe!

ja, nå er det mye feil ute å går!

Morgenmatten min regnet inntekt av 12 x 3000kr, og ikke 12 x 10000kr!

 

Så selve utregningen er vi enig om, men jeg får 33 600 - 23 520 = 10080 kr i skatt per år. (Tre streker under svaret)

 

Når det gjelder utgifter, så blir disse trukket fra leieinntektene direkte, og ikke 28%.

Eks:

 

Inntekter pr år: 120.000kr

Utgifter pr år: 15.000kr

(nettoinntekt): 120.000kr - 15.000kr = 105.000kr

 

Han må da betale 28% av 105.000kr i skatt (før rentene er trukket fra).

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

Når det gjelder utgiftene er det egentlig det samme om man trekker fra 28% på forhånd eller etterpå, svaret blir det samme.

 

 

Hvis man trekker fra utgiften først:

120 000(leieinntekter) - 15 000 (utgifter) = 105 000 som det skal regnes 28% skatt på

 

105 000 * 28% = 29 400kr i skatt (som du sier, før vi tar inn rentene)

 

 

Om vi regner 28% rett på utgiftene:

 

120 000 (inntekter) * 28% = 33600 i skatt

15 000 (utgifter) * 28% = 4200 i fradrag

----------------------------------

Sum skatt: 33 600 - 4 200 = 29 400 (før renter telles med)

----------------------------------

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å skjønne litt mer :thumbup: Pdd leier jeg ikke ut leiligheten, men jeg bor i den. Har renteutgifter på bolig og studielån på 44387. Vil det si at jeg får igjen 12428 igjen på skatten neste år da (44387 x 0.28) ?

 

Jeg kan ikke garantere deg at du får 12428kr igjen på skatten. det jeg KAN garantere deg, er at du får et skattefradrag på 12428. hvor mye du får igjen på skatten avhenger av hvor nøyaktig skatteinnbetalingen din har vært i henhold til inntekt. hvis du skjønte den..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Til a_strand og Ekko

 

Har lest det dere har skrevet/regnet og jeg må si det er den beste forklaringen jeg hittil har lest.

Har prøvd å finne ut på nett om utleie og skatt, om det lønner seg eller om jeg taper på det.

Har tenkt å flytte inn sammen med kjæresten og vurderer i den forbindelse å leie ut min leilighet. Leiligheten er i et borettslag/aksje -leilighet (Oslo)

 

Har følgende utgifter per måned:

1. ca 4800 kr til banken, hvorav 2200 er avdrag og 2600 er renter

2. ca 2000 kr til husleie/felleskostnader

(jeg tenker også å leie ut møblert)

 

Nå er jeg litt usikker på hvor mye jeg kan få i husleie for kåken, men jeg antar at jeg kanskje kan få alt mellom 7000(minimun - for å få ting til å gå rundt) og 9000 per måned (inkludert varmtvann og fyring, men uten strømm, internett, kabel - antar denne ligger i husleia/fellesutgifter).

 

hvordan vil mitt regnestykke se da ut?

 

på forhånd takk!! :)

Lenke til kommentar

Det er endel tall som mangler her for å få et nøyaktig svar, men grovt sett:

 

Vi setter leien til 8 000kr.

 

 

Du har da 8000 i inntekt.

Du har 2600 i renter til banken.

Muligens er endel av husleien din renter til fellesgjeld eller andre fradragsgodkjente utgifter. Dette tallet må du finne selv.

I tillegg har du kanskje kommunale avgifter, forsikringer osv som du kan trekke fra.

Om du pusser opp leieligheten kan man i noen tilfeller trekke dette fra også. Men her er det regler på når og hvordan.

Servicereiser til leiligheten kan og trekkes fra. Få med deg slike småting. Depositumskonto er et eksempel. Dnne koster 500kr og kan trekkes fra. Det er høyst tilrådelig at du skaffer deg en slik for leieforholdet.

Jeg kaller alt dette "FRADRAG" fra nå av.

 

 

 

Hvis du leier ut fullt møblert gjerlder at man kan trekke fra 15% på bruttoleien i inntil 3 år slik jeg leser her

 

Om du holder strøm og internett utenom og lar leieboer ta seg av det er det nok det enkleste.

 

Overslag:

 

 

8000 i inntekt - 15% for møbler = 6800kr

 

6800 - bankrente (2600) = 4200kr.

 

4200 - (Årlige FRADRAG/12) = Netto inntkekt pr mnd før skatt. La oss si at dette blir 3000 (usikkert tall).

 

Da skatter du 3000 * 0,28 = 840kr/mnd og sitter igjen med 3000kr - 840 = 2160 kr pr mnd.

 

Du betaler i tillegg 2200kr til banken i avdrag hver mnd og går slik 40 kr/mnd i minus på brukskontoen, men 2160 kroner i pluss totalt sett (siden lånet ditt krymper).

 

Vær oppmerksom på at de 15% til møbler ikke er en faktisk utgift som betales, men en som er innberegnet. Disse 1200 kronene vil også komme på kontoen din. Teorien er jo at disse skal brukes til å kjøpe nye møbler.

 

 

Men for at dette skal bli nøyaktig må du ha alle tall klare foran deg. Du må og være forberedt på at rentene kan stige. Dette gir deg mer utgifter, men samtidig også litt mer fradrag.

 

Sett opp et regneark med alle relevante tall og lek deg litt med å variere renteutgifter, leieinntekter, samt en post for uforutsette utgifter til vedlikehold.

 

 

Jeg er forresten ikke noen ekspert på dette, dette er ting jeg som vanlig lekmann har plukket opp, så om noen ser noe de mener er feil, så påpek gjerne det.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

hei igjen og takk for svar

 

(til info) de 2000 jeg betaler i husleie/felleskostnader inkluderer det meste av kommunale avgifter, varmt vann/fyring og nedbetaling av fellesgjeld altså (blokkleilighet. Har ingen andre utgifter enn de jeg allerede har ført som er knyttet til selve leiligheten (utenom strøm og internet da seff - det må leietager ta seg av)

 

Forsikringer (innbo) er på rundt 750 i året..det skal også føres som fradrag regner jeg med

 

men et spørsmål til: hvordan regnes alt dette ut hos skattemyndighetene? Det er vel ikke i måneden, men totlasumm i løpet av et år(ligningsår) ?

 

igjen tusen takk for svar

Lenke til kommentar

Når selvangivelsen for ligningsåret du leide ut kommer finner du frem dette skjemaet:

 

https://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Skjemaer/2010/Arsoppgjor-for-utleie-mv-av-fast-eiendom/

 

 

Altså, hvis du leier ut i 2011, så skal du finne frem dette skjemaet i 2012 når man skal regne ut om du har skattet nok.

 

Her fører du opp leieinntekter og vedlikeholdsutgifter og annet fradragsberettiget. Du fyller IKKE inn rentene på lånet du har i banken her, de går på den vanlige selvangivelsen.

 

 

På slutten her får du opp et beløp som skal føres over i selvangivelsen. Når skattetaten får behandlet denne og godkjent informasjonen din vil de finne ut hvor mye sdu skal betale og dette vil bli tatt med i det endelige oppgjøret.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...