Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

Det tror jeg ikke på. FOS sitt minstekrav er hva navnet tilsier: et minstekrav. Om du ikke klarer det får du ikke være med på del 2 engang.

Det er to utrenskninger av folk som ikke har bestått: Samme dagen som Del 2 starter og siste dagen på opptaket.

Husker på FOS 2010 flere som valgte å krysse fingrene og kaste bort flere dager av sommerferien sin bare for å bli uansett bli vraket på en senere anledning.

 

om det du mener er tilfelle må personen ha enten misforstått egen prestasjon eller minstekravet

Hvis man løper 30-ish sekunder for sakte på 3000 meter så kan man få kompensasjon hvis ledelsen mener du har godt potensiale.

Det er også av og til en utrensking samme dag som de fleste har løpt, dette er siden de ikke ser potensialet i personen lenger og velger heller å sende han eller hun hjem så de slipper å surre rundt i leirområdet for ingen ting og så måtte dra hjem når del 2 starter.

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man løper 30-ish sekunder for sakte på 3000 meter så kan man få kompensasjon hvis ledelsen mener du har godt potensiale.

Det er også av og til en utrensking samme dag som de fleste har løpt, dette er siden de ikke ser potensialet i personen lenger og velger heller å sende han eller hun hjem så de slipper å surre rundt i leirområdet for ingen ting og så måtte dra hjem når del 2 starter.

Utrenskning er når alle står oppstilt og man blir ropt opp en etter en. I 2010 ble de som feilet (kom bak kaninen) fortalt av puljesjefen at de ikke kom til å bli med videre på del 2 rett etter de hadde løpt, men nesten alle valgte å krysse fingrene å håpe på det beste. Ingen kom videre.

Forrige skolesjefen sa også dette personlig på akkurat samme måte: Det er minstekrav. Ingen av de som jobber der har tid til å gå igjennom og sammenligne potensiale mot prestasjon på alle søkere. Det skjer kun på siste utrenskning

Lenke til kommentar

Utrenskning er når alle står oppstilt og man blir ropt opp en etter en. I 2010 ble de som feilet (kom bak kaninen) fortalt av puljesjefen at de ikke kom til å bli med videre på del 2 rett etter de hadde løpt, men nesten alle valgte å krysse fingrene å håpe på det beste. Ingen kom videre.

Forrige skolesjefen sa også dette personlig på akkurat samme måte: Det er minstekrav. Ingen av de som jobber der har tid til å gå igjennom og sammenligne potensiale mot prestasjon på alle søkere. Det skjer kun på siste utrenskning

På FOS 2012 ble rundt 100 kandidater sendt hjem på den tredje dagen...

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

@Natrich Den er grei. Tydeligvis endret seg litt med den nye skolesjefen.

 

 

 

Blir nervøs av å lese dette her :p

Skal søke lærling med lederutdanning, og blir da FOS sommer. Må virkelig fokusere mer på kondisjon!

 

Godt treningsprogram satt sammen mtp. på FOS her:

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/Sider/kom-i-form-treningstips.aspx

 

Mulig den står på første siden på denne tråden, men fant den ikke da jeg skummet igjennom

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg søkt på hærens, luftforsvaret og heimevernets befalskole.

 

Søknadsfristen er jo den 15.april, hva skjer etter denne datoen?

Ser jo skolestart er i august, men når skal man inn på opptaksprøver og slikt?

 

Dette fant jeg ikke noe info om.

 

Hva menes med 'God' Vandel?

 

Har jo gjort noen tabber igjennom livets gangs, men på ingen måte rus, narkotika, vold, svindel, ran eller noe slikt.

 

Har jo lest setningen 'Plettfri vandel' før, men 'God vandel' var jo noe annet..

Endret av x-team
Lenke til kommentar

Da har jeg søkt på hærens, luftforsvaret og heimevernets befalskole.

 

Søknadsfristen er jo den 15.april, hva skjer etter denne datoen?

Ser jo skolestart er i august, men når skal man inn på opptaksprøver og slikt?

 

Dette fant jeg ikke noe info om.

Jeg skal oppdatere førstepost snart, men om du går der og leser i spoileren så får du svar på en god del.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Såg nett en video av FOS 2012, og jeg har trodd at det var nok å greie de fysiske minstekravene, men testene som blir kjørte såg veldig fysiske ut. Har man ikke sjans om man bare greier minstekravene? I tillegg så det ut som det var en del skyting, er det mulig å greie seg uten å ha skutt med ordentlig gæver før?

Lenke til kommentar

Såg nett en video av FOS 2012, og jeg har trodd at det var nok å greie de fysiske minstekravene, men testene som blir kjørte såg veldig fysiske ut. Har man ikke sjans om man bare greier minstekravene? I tillegg så det ut som det var en del skyting, er det mulig å greie seg uten å ha skutt med ordentlig gæver før?

Man kan komme videre på minstekravene, men man stiller bedre jo bedre man presterer på de fysiske testene.

 

Meg bekjent foregår det ingen skyting på FOS(?!), man bærer våpen i feltuken for å få "tyngden" av det - våpenet er uten magasin, man lærer dog våpenreglene for å håndtere våpenet. (jfr. Våpenregel 1: Behandle alltid alle våpen som om de er ladd.)

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Man kan komme videre på minstekravene, men man stiller bedre jo bedre man presterer på de fysiske testene.

 

Meg bekjent foregår det ingen skyting på FOS(?!), man bærer våpen i feltuken for å få "tyngden" av det - våpenet er uten magasin, man lærer dog våpenreglene for å håndtere våpenet. (jfr. Våpenregel 1: Behandle alltid alle våpen som om de er ladd.)

Så det her.

 

Men om jeg greier omtrentlig de fysiske minstekravene nå og legger meg i hardtrening fram til opptaket i sommer, står jeg bedre da? Velger bort ganske mye for å reise på opptak, og ønsker da og ha en reel sjanse til å bli utvalgt. Takker for svar forresten, blir satt stor pris på. :)

Lenke til kommentar

Så det her.

 

Men om jeg greier omtrentlig de fysiske minstekravene nå og legger meg i hardtrening fram til opptaket i sommer, står jeg bedre da? Velger bort ganske mye for å reise på opptak, og ønsker da og ha en reel sjanse til å bli utvalgt. Takker for svar forresten, blir satt stor pris på. :)

Var rett og slett ikke klar over skytedelen - kan ikke se for meg at det å skyte en serie med 5ere og 6ere kontra 10ere gjør deg til en bedre leder, jeg er ikke sikker på akkurat dette.

 

Du står bedre ved å trene mot opptaket. DN-aktiv hadde en artikkel her om dagen: "Superform på 50-dager", det er ca 80 dager til FOS så du har store muligheter til å gjøre noe bra med fysikken og kondisjonen.

Under FOS kan det være tøft og slitsomt, men bare tenk på tiden som kommer etter opptaket, ikke la sure miner stoppe deg på opptaket - lykke til! :)

Lenke til kommentar

Var rett og slett ikke klar over skytedelen - kan ikke se for meg at det å skyte en serie med 5ere og 6ere kontra 10ere gjør deg til en bedre leder, jeg er ikke sikker på akkurat dette.

 

Du står bedre ved å trene mot opptaket. DN-aktiv hadde en artikkel her om dagen: "Superform på 50-dager", det er ca 80 dager til FOS så du har store muligheter til å gjøre noe bra med fysikken og kondisjonen.

Under FOS kan det være tøft og slitsomt, men bare tenk på tiden som kommer etter opptaket, ikke la sure miner stoppe deg på opptaket - lykke til! :)

Takk for gode råd og utrolig hjelspom artikkel! :)

Lenke til kommentar

 

Men om jeg greier omtrentlig de fysiske minstekravene nå og legger meg i hardtrening fram til opptaket i sommer, står jeg bedre da? Velger bort ganske mye for å reise på opptak, og ønsker da og ha en reel sjanse til å bli utvalgt. Takker for svar forresten, blir satt stor pris på. :)

 

Minstekravene er minstekrav, altså det lønner seg å ligge litt over kan man si. Av folk man konkurrerer med på opptaket har mange idrettsbakgrunn. En løper som såvidt klarer styrkekravene kan gjøre det bra, en som har trent mye vekter kan også gjøre det bra selv om han såvidt klarer løpekravet. Ligger man helt på minstekravet på begge disiplinene så må man kompensere med bedre lederegenskaper og løsninger enn de andre, pluss at man står ifare for å få skader og ikke klarer å gjennomføre.

 

Klarer du minstekravene så ville jeg fokusert på marsje raskt med sekk, seighet i skuldre og nakke, mer kondis og basic friluftsliv; tørke klær, sko og sette opp camp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...