Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen 2009 10. klasse - Forbered deg her.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på en oppg. om sannsynlighetsregning. Grunnen til at jeg skriver 2 oppgaver er at jeg ikke skjønner hvorfor man ikke skal dele antall ønsket utfall på antall mulige utfall i oppg 2.

 

PS: skråstrek betyr brøkstrek, stjerne betyr gange

 

1.oppgave:

I en pose igger det 3 gule og 5 blå kuler. Hva er sannsynligheten for først å trekke ut en gul kule av posen og så trekke ut en blå?

 

Løsning:

3/8 * 5/7 = 0,268 = 26,8 % sjangse

 

2.oppgave ( som jeg ikke skjønner hvordan man skal regne ut)Du har en pose med 5 gule, 3 røde og 8 grønne kuler.

A) Hvor stor er sannsynligheten for å trekke ut en rød kule?

B) Hvor stor er sannsynligheten for først trekke ut en rød kule og så en gul?

C) Hvpr stor er sannsynligheten for å trekke ut to grønne kuler etter hverandre?

 

A) Antall mulige utfall er 3/16 sjangse

B) her skal svaret bli 1/16 for da regner jeg som i oppgave 1, men jeg får et annet svar. ?????????C) ?????????????????

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette stykket, forklar gjerne nøye for ellers skjønner jeg det ikke:)

Hvis noen er villige til å hjelpe meg med fler stykker, dette er sikkert lett for mange der ute, så kan jeg godt legge deg til på msn for jeg trenger hjelpt med fler nå i kveld, eksamen i morgen :O

Jeg er ganske sikker på at sannsynligheten for å trekke en rød og så en gul er 3/16 * 5/15

 

Grunnen til at det er 5/15 er fordi hvis du trekker en rød en, blir det 15 kuler igjen til sammen... elns. Er ikke helt sikker selv.

 

Til ahn derre nissen som mener at han har eksamensoppgavene: Du lyver så det renner av deg. Eksamen blir sendt i forseglede pakker til skolene i kveld eller i morgen tidlig. Det du sier er bullshit. Men hvis du virkelig vil motbevise oss, kan du skrive EN av oppgavene vi får på eksamen her på dette forumet.

 

Oppmerksomhetskåte freak.

 

 

Edit: Ser at det blir 1/16 del hvis man tar 3/16*5/15. Det svaret skal jo være riktig.

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar
Jeg lurer på en oppg. om sannsynlighetsregning. Grunnen til at jeg skriver 2 oppgaver er at jeg ikke skjønner hvorfor man ikke skal dele antall ønsket utfall på antall mulige utfall i oppg 2.

 

PS: skråstrek betyr brøkstrek, stjerne betyr gange

 

1.oppgave:

I en pose igger det 3 gule og 5 blå kuler. Hva er sannsynligheten for først å trekke ut en gul kule av posen og så trekke ut en blå?

 

Løsning:

3/8 * 5/7 = 0,268 = 26,8 % sjangse

 

2.oppgave ( som jeg ikke skjønner hvordan man skal regne ut)Du har en pose med 5 gule, 3 røde og 8 grønne kuler.

A) Hvor stor er sannsynligheten for å trekke ut en rød kule?

B) Hvor stor er sannsynligheten for først trekke ut en rød kule og så en gul?

C) Hvpr stor er sannsynligheten for å trekke ut to grønne kuler etter hverandre?

 

A) Antall mulige utfall er 3/16 sjangse

B) her skal svaret bli 1/16 for da regner jeg som i oppgave 1, men jeg får et annet svar. ?????????C) ?????????????????

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette stykket, forklar gjerne nøye for ellers skjønner jeg det ikke:)

Hvis noen er villige til å hjelpe meg med fler stykker, dette er sikkert lett for mange der ute, så kan jeg godt legge deg til på msn for jeg trenger hjelpt med fler nå i kveld, eksamen i morgen :O

Jeg er ganske sikker på at sannsynligheten for å trekke en rød og så en gul er 3/16 * 5/15

 

Grunnen til at det er 5/15 er fordi hvis du trekker en rød en, blir det 15 kuler igjen til sammen... elns. Er ikke helt sikker selv.

 

Til ahn derre nissen som mener at han har eksamensoppgavene: Du lyver så det renner av deg. Eksamen blir sendt i forseglede pakker til skolene i kveld eller i morgen tidlig. Det du sier er bullshit. Men hvis du virkelig vil motbevise oss, kan du skrive EN av oppgavene vi får på eksamen her på dette forumet.

 

Oppmerksomhetskåte freak.

 

 

Edit: Ser at det blir 1/16 del hvis man tar 3/16*5/15. Det svaret skal jo være riktig.

 

 

For å vise at jeg ikke lyger kan jeg sende første oppgave her.

 

Oppgave 1

 

a) Agnete kjøper et par sko i butikken som koster 328,50 kr.

Hun betaler med 500 kr. Hvor mye får Agnete igjen?

 

Svar:

Lenke til kommentar
OK, nå er det jeg som trenger litt hjelp. Hvordan finner jeg ut hva funksjonen til en graf er? Kan selve grunnregelen, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg blant annet skal komme frem til at en graf har funksjonen Y=3x/6+5. Halp...

 

Som tidligere, starter vi i skjæringspunktet med y-aksen og leser av tallet b. Vi ser at b = -3. Det neste vi gjør, er å bevege oss en enhet til høyre (vannrett). Vi befinner oss nå i punktet (1,-3) og for å finne a, må vi gå opp eller ned til vi "treffer" grafen. I og med at grafen ligger over oss, må vi opp for å treffe grafen. Altså er a positiv. Da er det bare å telle hvor mange enhter vi må opp, så har vi tallet a. Vi ser at det er to enheter opp til grafen, og tallet a er derfor 2 (stigningstallet er 2). Grafen har altså funksjonsuttrykket: f(x) = 2x -3 (Etter å ha spilt en del med getSmart lilla, kommer slike oppgaver "til å gå som en lek")! På noen av kortene er det grafer som ligger vannrett. Dette betyr at stigningstallet a, er null. Vi husker at det generelle funksjonsuttrykket til en rett linje er f(x) = ax + b (y = ax + b). Dersom a = 0, får vi

 

 

Altså er f(x) = b. For eksempel vil dette bety at en vannrett graf som skjærer y-aksen i punktet (0,-2) vil ha funksjonsuttrykket: f(x) = -2, alternativt y = -2.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...