Gå til innhold

Fra AS til ENK , noen som kan bistå med litt veiledning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med en revisor - avviklingsregnskap må revideres uavhengig om du var revisjonspliktig i utgangspunktet. Da vil du få informasjon/hjelp du trenger.

 

Kort om prosessen

 

1. Du varsler opphør i AS (må ha styre/generalforsamlingsvedtak, avviklingsstyre) til Brreg.

2. Så er det 6 ukers venteperiode for kreditorer.

3. Lage avviklingsregnskap og ligningspapirer (du må be om forhåndsligning for året du avvikler i, for ditt vedkommende 2015 i og med at du ikke rekker kreditorfristen i år)

4 Revisor godkjenner avviklingsregnskapet

5 Du sender slettemelding til brreg. Ferdig.

 

Du må "selge" virksomheten til ditt ENK, verdsettelsen av denne må også revisorgodkjennes dersom verdien er over 50K.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med en revisor - avviklingsregnskap må revideres uavhengig om du var revisjonspliktig i utgangspunktet. Da vil du få informasjon/hjelp du trenger.

 

Kort om prosessen

 

1. Du varsler opphør i AS (må ha styre/generalforsamlingsvedtak, avviklingsstyre) til Brreg.

2. Så er det 6 ukers venteperiode for kreditorer.

3. Lage avviklingsregnskap og ligningspapirer (du må be om forhåndsligning for året du avvikler i, for ditt vedkommende 2015 i og med at du ikke rekker kreditorfristen i år)

4 Revisor godkjenner avviklingsregnskapet

5 Du sender slettemelding til brreg. Ferdig.

 

Du må "selge" virksomheten til ditt ENK, verdsettelsen av denne må også revisorgodkjennes dersom verdien er over 50K.

 

Takk for svar,

 

Det hørtes ut som veldig mye "styr" (?) Grunnen til at jeg ikke har tatt kontakt med regnskapsfører enda er at hver gang jeg spør om noe der så tikker klokka og det koster penger, og jeg ønsker å gjøre dette så "rimeig"og lite komplisert som mulig.

 

Er det ingen enklere måter å gjøre dette på, hvis jeg ikke har kreditor gjeld eller er skyldig penger noen plass? Ingen mulighet å få asastyrt dette på under 6 uker, slik at vi slipper å dra driften inn i 2015 (da jeg antar det blir ytterlig styr og kostnad hvis vi kommer inn i et nytt år å skal avikle?)

 

Hva tror du aviklingen vil koste i regnskapsfører honorar (antar det ikke er noe jeg kan gjøre selv?)

 

Skjønte heller ikke det siste punktet, jeg må vel ikke "selge" virksomheten? Det er jo ingen materielle eiendeler eller verdier i firmaet forutenom goodwill. Om jeg avikler firmaet, å fortsetter å selge imaterielle tjenester via nettsiden, er det vel ingen som kan ta meg på det?

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva driften din var, så derfor tok jeg med "salg" - i og med at en ikke kan gi noe fra AS til aksjonær uten at skattelegges.

 

Kostnaden - behøver ikke bli så stor (alt er forresten relativt) - er det et "superenkelt" regnskap, så er det ikke mange tusen til revisor for revisjonen. Avviklingsregnskap og ligningspapirer ligger vel på det samme som et vanlig årsoppgjør - er jo samme jobben som gjøres. Dersom du pleier å gjøre dette selv, så kan du gjøre det selv nå også, hvis ikke så må du nok få noen til å fikse det for deg.

 

6 ukers kreditorvarsel er absolutt - den kan du ikke unngå. Beklager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva driften din var, så derfor tok jeg med "salg" - i og med at en ikke kan gi noe fra AS til aksjonær uten at skattelegges.

 

Kostnaden - behøver ikke bli så stor (alt er forresten relativt) - er det et "superenkelt" regnskap, så er det ikke mange tusen til revisor for revisjonen. Avviklingsregnskap og ligningspapirer ligger vel på det samme som et vanlig årsoppgjør - er jo samme jobben som gjøres. Dersom du pleier å gjøre dette selv, så kan du gjøre det selv nå også, hvis ikke så må du nok få noen til å fikse det for deg.

 

6 ukers kreditorvarsel er absolutt - den kan du ikke unngå. Beklager.

 

Men blir det å koste noe ift ekstra revisjon el. hvis jeg drar det ut i 2015?

 

Annet spm: Hva om det ikke er nok midler igjen i firmaet, etter at siste lønning er tatt ut, til å dekke "slutt revisjon" , hva skjer da? (sier ikke at jeg skal tømme firma for midler før jeg gir beskjed til rengskapsfører, men lurer litt på dette, da jeg ikke aner hva det vil koste..)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har revisor allerede, vil det ikke koste noe mer til revisjon av avviklingsregnskapet. Det er en engangshendelse.

 

Hvis du har regnskapsfører som lager ligningspapirer og årsregnskap for deg, vil det koste deg "1 ekstra årsoppgjør" fordi ligningspapirene/regnskapet for 2014 må inn (dersom avviklingen er endelig før fristen for innsending av årsregnskap i august, er gjeldende praksis at ikke innsendt regnskap ikke etterlyses), men ligningspapirene for 2014 og 2015 (forhåndsligning) må inn.

 

Dersomd et ikke er midler nok i selskapet må du skyte inn et par kroner, det er ikke verre enn som så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har revisor allerede, vil det ikke koste noe mer til revisjon av avviklingsregnskapet. Det er en engangshendelse.

 

Hvis du har regnskapsfører som lager ligningspapirer og årsregnskap for deg, vil det koste deg "1 ekstra årsoppgjør" fordi ligningspapirene/regnskapet for 2014 må inn (dersom avviklingen er endelig før fristen for innsending av årsregnskap i august, er gjeldende praksis at ikke innsendt regnskap ikke etterlyses), men ligningspapirene for 2014 og 2015 (forhåndsligning) må inn.

 

Dersomd et ikke er midler nok i selskapet må du skyte inn et par kroner, det er ikke verre enn som så.

 

Poenget med den siste var at siden man i AS ikke er personlig ansvarlig, hvorfor skal jeg skyte inn midler for å avikle? Eller spurt på en annen måte, hva anbefaler du meg å gjøre (ikke som regnskapsfører, men som bedriftseier) ? Er det bedre å "slå meg selv konkurs" kontra å avikle, noen forskjell her?

Lenke til kommentar

Ja, stor forskjell - slår du deg konkurs går alle eiendelene dine (imatrielle eiendeler som nettsider etc) inn i konkursboet, og de kan selge eller gjøre hva de vil med det - så da mister du kontrollen over nettsiden din. Er nok mulig å kjøpe "boet" av bobestyrer, men det vil sikkert koste like mye som en avvikling uansett.

 

Dessuten så er det "småpenger" i kostnader å betale for kontrollert avvikling fremfor konkurs i ditt tilfelle (iflg opplysningene du ga over, så er det jo ikke gjeld). Vet ikke hva nettsiden din driver med, men er det en butikk - risikerer du å miste "ryktet" som følge av konkurs.

 

Jeg vil ikke anbefale deg hverken det ene eller det andre - kjenner ikke saken godt nok, men som "prinsipp" liker jeg ikke unødvendige konkurser. Tror du må bite i det sure eplet, og ta og besøke regnskapsfører/revisor og heller betale for den timen med konsultasjon og få rett råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har drevet virksomheten via ASet vil nok konkursboet hevde å være eier av nettsiden (og å overføre det til deg før konkursen for å slippe dette vil være en vært dårlig ide, det vil fort være både omstøtelig og straffbart). Om det er en attraktiv virksomhet så kan for eksempel domenet selges til en konkurrent, og så står du der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har drevet virksomheten via ASet vil nok konkursboet hevde å være eier av nettsiden (og å overføre det til deg før konkursen for å slippe dette vil være en vært dårlig ide, det vil fort være både omstøtelig og straffbart). Om det er en attraktiv virksomhet så kan for eksempel domenet selges til en konkurrent, og så står du der.

 

Hvem er "konkursboet" i denne sammenhengen? Hvis jeg tømte bedriften for midler, og følgelig slo meg selv konkurs, hvem er det som avikler da og hvordan får dem betalt, hvis du skjønner hva jeg mener? Nettsiden tror jeg faktisk ikke kan spores til firmaet, den har et annet navn og domene navn enn firmaet, og jeg ser ikke at noen skal klare å se noe verdi i siden da det kun er imaterielle verdier der. Siden dreier seg forøvrig om salg av grafisk design..

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Konkursboet er det rettssubjektet som opprettes når selskapet tas under konkursbehandling, og det er i alminnelighet en advokat som opptrer som bostyrer. Du vil da være pliktig å opplyse om hvordan driften i selskapet har foregått, samt å levere inn regnskap mv. Bostyrer vil da fort finne ut at denne nettsiden eksisterer. Men er det slik at det er du personlig som har betalt for netthotell og har registrert domene osv.? I så fall er det mulig den er din, og du bare har "lånt" den til firmaet. Konkursboet tar beslag i alt selskapet faktisk eier, og da blir spørsmålet hvilke midler (inkludert imaterielle verdier) som faktisk tilhører deg personlig og hva som tilhører boet.

 

Når det begjæres oppbud er det staten som betaler for bobehandlingen dersom det ikke finnes midler i boet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konkursboet er det rettssubjektet som opprettes når selskapet tas under konkursbehandling, og det er i alminnelighet en advokat som opptrer som bostyrer. Du vil da være pliktig å opplyse om hvordan driften i selskapet har foregått, samt å levere inn regnskap mv. Bostyrer vil da fort finne ut at denne nettsiden eksisterer. Men er det slik at det er du personlig som har betalt for netthotell og har registrert domene osv.? I så fall er det mulig den er din, og du bare har "lånt" den til firmaet. Konkursboet tar beslag i alt selskapet faktisk eier, og da blir spørsmålet hvilke midler (inkludert imaterielle verdier) som faktisk tilhører deg personlig og hva som tilhører boet.

 

Når det begjæres oppbud er det staten som betaler for bobehandlingen dersom det ikke finnes midler i boet.

 

Ok. Kan man slå seg konkurs selv om det er midler igjen (penger) ? Eller er det da avikling igjennom regnskapsfører som er alternativet? Har ingen gjeld til kreditorer.

Lenke til kommentar

Poenget med den siste var at siden man i AS ikke er personlig ansvarlig, hvorfor skal jeg skyte inn midler for å avikle? Eller spurt på en annen måte, hva anbefaler du meg å gjøre (ikke som regnskapsfører, men som bedriftseier) ? Er det bedre å "slå meg selv konkurs" kontra å avikle, noen forskjell her?

 

I et lite selskap der du selv sitter som eneste aksjeeier, enestyre, og/eller daglig leder (antar jeg) vil du svært fort bli personlig ansvarlig for slik leking, se aksjeloven § 17-1 om erstatningsansvar for styremedlemmer, aksjeeiere, og daglige ledere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

skjønner ikke hva er problemet med avvikling her når det lille selskapet ikke har noe gjeld.Du må jo selge alle eiendeler(materielle og immaterielle) før du kan begynne å avvikle selskapet.

Eiendeler som allerede er bokført i regnskapet er selskapet eiendom.Du må i tilfelle"kjøpe"de til din ENK. med prisen du selv bestemmer.

Avviklingskostnader kan trekkes fra salgsinntekter.

Jeg tror ikke det er noe krav om revisor ved avvikling av et as.når den ikke er revisjonspliktig fra før,en regnskapsfører kan lett klare dette alene.Jeg anbefaler ikke at du skal prøve å skjule noe .Alt kan spores opp av myndighetene og boet.Få heller en rimelig fastpris fra en aut.regnskapsfører for hele prosessen og gjør ting etter loven. Mulig jeg tar feil men nettsiden er jo selskapets eiendom og den er synlig i regnskapet.

Lenke til kommentar

 

Eiendeler som allerede er bokført i regnskapet er selskapet eiendom.Du må i tilfelle"kjøpe"de til din ENK. med prisen du selv bestemmer.

 

En sannhet med store modifikasjoner. Skatteetaten er ikke nødvendigvis forpliktet til å legge den prisen du selv bestemmer til grunn.

 

Takk,det er veldig sant og da må prisen ikke være "urimelig og usannsynlig"

Lenke til kommentar

skjønner ikke hva er problemet med avvikling her når det lille selskapet ikke har noe gjeld.Du må jo selge alle eiendeler(materielle og immaterielle) før du kan begynne å avvikle selskapet.

Jeg tror ikke det er noe krav om revisor ved avvikling av et as.når den ikke er revisjonspliktig fra før,en regnskapsfører kan lett klare dette alene.

1: Man må ikke selge alle eiendeler før man "begynner å avvikle selskapet", det kan gjøres som del av avviklingsprosessen. Avviklingen starter når det fattes vedtak om det på generalforsamling og det velges avviklingsstyre. Det går selvfølgelig fint an å ha solgt alle midler før den tid, men det er ikke noe krav.

2: Det er mulig du ikke tror det kreves revisor ved avvikling, men da tar du feil. Det er for så vidt foreslått endret, men enn så lenge sier asl. § 16-6 noe annte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skifter litt retning i denne tråden i stedet for å lage ny tråd, da det er litt i samme gate:

 

Noen som har erfaringer med hva som er skattemessig fordelsaktig ved årslutt ift lønn/aksjeutbytte/formueskatt? Jeg tenker: Vil det ikke være fordelsaktig å "tømme" ASet for midler ifa. å ta ut lønn eller aksjeutbytte og/eller gjøre investeringer i feks. driftsmidler eller rekvisita for å redusere formuebeskatningen ved årslutt samt at man får fradrag for investeringene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...