Gå til innhold

Etablering av aksjeselskap for å handle laboratorieutstyr


Anbefalte innlegg

Jeg og en tidligere studiekamerat holder på å kjøpe inn utstyr til et elektrolaboratorium.

Noen av leverandørene av slikt utstyr selger kun til bedrifter og vi vurderer dermed å etablere et AS.

 

Er det slik at hvis man skal få avskrive mva på innkjøpt utstyr (oscilloskoper og liknende), så må man også være MVA-registrert, og for å være MVA-registrert må man ha en omsetning på 50 000 i året?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du må være MVA registrert for å avskrive, og ja du kan registrere deg i MVA registeret når du vil.

 

Men hvorfor lage et AS? Det høres ut til å komplisere dette veldig hvis dere ikke regner med å få inntekter.

 

Redigert, ser ut som om jeg tok feil, men mener jeg selv registrerte meg før jeg kom over grensen.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Ja du må være MVA registrert for å avskrive, og ja du kan registrere deg i MVA registeret når du vil.

 

Men hvorfor lage et AS? Det høres ut til å komplisere dette veldig hvis dere ikke regner med å få inntekter.

 

Ser at man normalt ikke får rett til å registrere seg før 50k i omsetning:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/

 

 

Vi kan ikke utelukke at det blir inntekter på sikt.

I første omgang gjør vi dette for å lære oss mer FPGA-programmering og motordrifter, men det er også noe vi vurderer å skrive en doktorgrad på. I så fall kan det hende at det blir kommersielt på sikt.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

For å få fradrag for merverdiavgift må utstyret være til bruk i avgiftspliktig virksomhet, jf mval § 8-1. Opplæring/utdanning er ikke avgiftspliktig virksomhet, det er unntatt virksomhet etter mval kapittel 3.

 

Jeg ville nok derfor ikke hatt de helr store forhåpningene om å få statssubsidier i form av mva-tilbakebetaling.

Lenke til kommentar

For å få fradrag for merverdiavgift må utstyret være til bruk i avgiftspliktig virksomhet, jf mval § 8-1. Opplæring/utdanning er ikke avgiftspliktig virksomhet, det er unntatt virksomhet etter mval kapittel 3.

 

Jeg ville nok derfor ikke hatt de helr store forhåpningene om å få statssubsidier i form av mva-tilbakebetaling.

 

 

Jeg forstod det på linken jeg postet tidligere at hvis vi i løpet av tre år blir avgiftspliktig, så kan man kreve tilbakebetalt mva på utstyr:

(min utheving)

 

 

 

Tilbakegående merverdiavgiftsoppgjør

Siden virksomheten som oftest ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret fra oppstartdato, skal virksomheten heller ikke sende inn merverdiavgiftsoppgaver. Dette betyr at virksomheten ikke kan fradragsføre inngående mva. på anskaffelser som har oppstått i perioden før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er foretatt. For å kunne få refundert slik inngående merverdiavgift kan virksomheten kreve tilbakegående avgiftsoppgjør. Dette gjøres i forbindelse med den første ordinære merverdiavgiftsoppgaven som sendes inn etter at virksomheten er registrert. Da kan man få tilbakeført inngående mva. på innkjøp av varer og tjenester tilbake til startdato. Forutsetninger for tilbakegående avgiftsoppgjør er at varen er til bruk i den avgiftspliktige virksomheten og ikke er videresolgt før mva-registreringen. Det kan ikke kreves tilbakegående avgiftsoppgjør lenger enn tre år før registrering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...