Gå til innhold

[Hjelp] Fakturert Moms når jeg ikke skal det


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har i år startet ett enkeltmannsforetak med tjenester innen utvikling av nettsider og markedsføring.

 

Uten spesiell kunnskap og omtanke har jeg fakturert alle mine kunder med moms. 

 

Jeg ligger nå på grensen til at jeg når 50 000,- innen ett kalenderår.

 

Etter samtale med skatteetaten er jeg litt smartere, men fortsatt er jeg usikker på gangen i dette og har spesielt dårlig råd til å sette inn regnskapfører. 

 

La oss for enkelhets skyld si at jeg har fakturert 4 kunder for 10 000 inkl moms hver. 

 

Jeg skulle da i utgangspunktet fakturert de for 7500 (og spesifisert at 2500 er moms, men skal ikke betales)?

 

1. Jeg må vell nå betale denne momsen som de har betalt til meg, må videre til staten.

 

2. Rådgiveren hos skatteetaten snakket om tilleggsoppgave eller korrigerende oppgave, hvordan skal jeg gå fram med dette?

 

3. Jeg har sett litt på https://fiken.no/ for å føre videre regnskap, er dette anbefalt? 

 

Takk til de som tar seg tiden å svare.

-André

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10000 inkl mva er ikke 7500 + 2500mva.

 

Hvis fakturaene er skrevet som "10000 inkl. mva" skal alt være ok. Du har et problem dersom fakturaene er skrevet 8000 og det er spesifisert 25% mva = 2000 kroner, totalt 10000.

 

Fakturaene før grensen for mva-registrering skal skrives uten "MVA" etter organisasjonsnummeret ditt. Fakturaer etter mva-registrering skal skrives med "MVA" etter organisasjonsnummeret ditt.

 

Hva du evt. må gjøre er avhengig av hva som er gjort på fakturaene.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Faktura ble spesifisert med mva 10 000 derav 2000 moms.

 

Dette er sannsynligvis et problem.

 

Er alle kundene mva-pliktige?

 

 

Jeg ligger nå på grensen til at jeg når 50 000,- innen ett kalenderår.

 

Denne grensen gjelder ikke innen kalenderår. Grensen gjelder "i løpet av en periode på tolv måneder".

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er et betydelig problem for deg, du risikerer både stive forsinkelsesrenter og tilleggsavgift (sistnevnte kan du muligens slippe unna med litt flaks). Merverdiavgiftsloven § 15-11 forbyr enhver som ikke er avgiftspliktig å oppgi merverdiavgift i sin salgsdokumentasjon.

 

Du har to alternativer, og du er antagelig egentlig for sent ute med begge, så du bør kontakte skattekontoret. Fristen for å gjøre noe her er nemlig ti dager etter utløpet av måneden fakturaen er utstedt i.

 

1) Send kreditnota til samtlige kunder du har fakturert med merverdiavgift der du krediterer og tilbakebetaler merverdiavgiften. Du skal tilbakebetale beløpet, jf. mval. § 11-4 tredje ledd, du kan ikke kreditere 10 000,- inkl. mva. og sende ny faktura på 10 000,- u.mva.

 

2) Send skriftlig melding til skattekontoret om at du feilaktig har fakturert med merverdiavgift, at du har fakturert så og så mange kunder, at grunnlaget er X, og at fakturert merverdiavgift er Y. Du skal betale dette beløpet til skattemyndighetene, jf. mval. § 11-4 annet ledd. Det finnes ikke noe Altinn-skjema for dette (tilleggsoppgave mv. gjelder kun for de som allerede er registrert i Mva-registeret), så du må skrive brev.

 

Regn med stiv forsinkelsesrente litt avhengig av hvor lenge du har ventet, men du kan antagelig unngå tilleggsavgift hvis du går til Skatteetaten før de kontrollerer deg.

 

Ellers er det, som mobile999 sier, løpende tolv måneder som er vurderingsperioden for merverdiavgift, ikke kalenderåret.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et betydelig problem for deg, du risikerer både stive forsinkelsesrenter og tilleggsavgift (sistnevnte kan du muligens slippe unna med litt flaks). Merverdiavgiftsloven § 15-11 forbyr enhver som ikke er avgiftspliktig å oppgi merverdiavgift i sin salgsdokumentasjon.

 

Du har to alternativer, og du er antagelig egentlig for sent ute med begge, så du bør kontakte skattekontoret. Fristen for å gjøre noe her er nemlig ti dager etter utløpet av måneden fakturaen er utstedt i.

 

1) Send kreditnota til samtlige kunder du har fakturert med merverdiavgift der du krediterer og tilbakebetaler merverdiavgiften. Du skal tilbakebetale beløpet, jf. mval. § 11-4 tredje ledd, du kan ikke kreditere 10 000,- inkl. mva. og sende ny faktura på 10 000,- u.mva.

 

2) Send skriftlig melding til skattekontoret om at du feilaktig har fakturert med merverdiavgift, at du har fakturert så og så mange kunder, at grunnlaget er X, og at fakturert merverdiavgift er Y. Du skal betale dette beløpet til skattemyndighetene, jf. mval. § 11-4 annet ledd. Det finnes ikke noe Altinn-skjema for dette (tilleggsoppgave mv. gjelder kun for de som allerede er registrert i Mva-registeret), så du må skrive brev.

 

Regn med stiv forsinkelsesrente litt avhengig av hvor lenge du har ventet, men du kan antagelig unngå tilleggsavgift hvis du går til Skatteetaten før de kontrollerer deg.

 

Ellers er det, som mobile999 sier, løpende tolv måneder som er vurderingsperioden for merverdiavgift, ikke kalenderåret.

 

Takker for oppklaring, da blir det at jeg kontakter skattekontoret og skal få betalt merverdiagiften til de. Har også gått til kontakt med regnskapsfører som jeg kan konsultere og få hjelp ved årsoppgave videre. Slik at jeg unngår slike tabber igjen. Blir dyrt dette, men man lærer også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...