Gå til innhold

Spørsmål om overtid og lønn


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er i en situasjon hvor jeg har fått en del nye arbeidsoppgaver som ikke står i kontrakten min, men får ikke høyere fastlønn.

 

I steden gir arbeidsgiver "overtidslønn", selv om jeg kun jobber innenfor normal arbeidstid (08-16). Så hvis jeg gjør den ekstra arbeidsoppgaven skriver jeg antall timer jeg bruker og får "overtid" på det.

 

Det som er spesielt er at på lønnsslippen så trekker ikke arbeidsgiver ekstra skatt av overtidstimen. De legger sammen fastlønn+overtidstimer og trekker den vanlige skatten.

 

Er dette noe som kan få konsekvenser for meg?

 

 



Anonymous poster hash: 3b257...258
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtid er jo noe du skal ha når du jobber over den normale arbeidstiden. Jeg ser dog ikke noe problem med å skrive "overtid" på ekstraarbeidet.

 

De legger sammen summen og trekker samme skatt av alt, det er riktig. Konsekvensen kan bli at hvis du tjener mye mer enn det du skal så vil skatten gå opp og hvis du da har betalt for lite i forhold til det de trekker nå så vil du få baksmell. Det er alltid en god idè å betale et par prosent ekstra hvis man er i en situasjon der man er usikker på hvor mye årslønnen blir, betaler du for mye så får du tilbake uansett.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du har prosenttrekk eller tabelltrekk. Tabelltrekk vil automatisk kompensere (til en viss grad) for variasjoner i lønn, mens prosenttrekk er likt uansett hva du tjener. Det er ditt ansvar å justere skattetrekket ved å oppdatere med lønn, skattetrekk hittil i år, og fradrag, på skatteetaten.no.

Lenke til kommentar
Jeg hadde tabelltrekk de første månedene med denne "overtids"ordningen. Dvs. fastlønn og "overtid" var separert, hvor fastlønn ble tabelltrukket og "overtid" trukket med 35%
 
Så fant jeg fort ut at jeg ville tjene mye mer enn det jeg hadde opplyst til Skatteetaten så jeg endret på skattekortet og la inn et relativt høyt årsinntekt. Pleier som regel alltid å legge inn at jeg tjener litt mer enn det jeg faktisk gjør, for å være helt sikker på baksmell. Greit å også få igjen litt på skatten på sommeren.
 
Uansett, når jeg hadde gjort det så la jeg merke til at på neste lønnslipp hadde jeg ikke lengre tabelltrekk, men prosent. Og da hadde arbeidsgiver slått sammen fastlønn og "overtid" og trukket den prosentsatsen jeg hadde fått fra Skatteetaten.
 
Det er det jeg stusser over. At de tidligere separerte fastlønn og overtid, mens nå har de slått den sammen og trekker en viss prosent.
 
Og en annen ting er om jeg overstiger 200 "overtids"timer. Det er vel egentlig ikke lov. Men som sagt, det er egentlig ikke overtid siden jeg jobber innen normal arbeidstid. Det er bare på lønnslippen det står overtid.


Anonymous poster hash: 3b257...258
Lenke til kommentar

Årsaken til at man vanligvis trekker tabell på fastlønn og overtid på annen lønn er ikke at overtid er ekstrabetalt, men fordi overtid og fastlønn knytter seg til to forskjellige lønnsperioder. Man skal kun gjennomføre ett tabelltrekk for en lønnsperiode.

 

Så når du i april har fått fastlønn med tabelltrekk, og i mai får overtidslønna for april, så kan man ikke gjennomføre tabelltrekk i overtidsgodtgjørelsen (men man kan gjennomføre tabelltrekk i fastlønna, for den er jo for mai).

 

Hvis tabelltrukket lønn er den samme (pluss minus tusen kroner) for hver måned vil man ikke komme skattemessig dårligere ut av at denne regelen brytes. Det er når tabelltrukket lønn varierer fra måned til måned at dette blir problematisk.

 

Beregningsteknisk sett er det fordi det ligger diverse fradrag bakt inn i tabelltrekket, og hvis regelen brytes kan man komme i skade for å bruke ett av fradragene to ganger. Dette kan føre til restskatt, og er ansett som lite ønskelig. Men i en del tilfeller (fastlønnstilfellene nevnt over) så går det greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen tillitsvalgte du kan snakke med om dette? Som det blir skrevet tidligere, kan du få baksmell. Jeg betaler prosent på fastlønnen og tabell på det jeg jobber ekstra.

 

Regner med du mener omvendt! Tabell på ordinær lønn og prosent på ekstra arbeide! :-) det er i alle fall det normale

Lenke til kommentar

på skattekortet ditt står det nok: "trekktabell XXXX for hovedinntekten. XX % skattetrekk av eventuelle tilleggsinntekter."

 

tilleggsinntekter i dette tilfellet er overtidsbetalingen, det er normalt en høyere prosentsats enn på trekktabellen.

Har du mye overtid og får betalt deretter, kan dette føre til en ganske heftig skattesmell om du ikke har høy nok prosenttrekk på tilleggsinntekten.

 

Er det spesifisert på lønnsslippen at overtiden er innbakt i fastlønnen?

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Tror jeg ble litt klokere :)

 

For å svare deg Railltut, Det var det det stod tidligere, men som nevnt når de slo det sammen så står det kun "forskuddstrekk prosent..."

 

Det er heller ikke spesifisert i lønnsslippen at overtiden er innbakt i fastlønnen.

 

Anonymous poster hash: 3b257...258

 

 

Skatteetaten insisterer jo stort sett på å ikke gi ut tabell ut i året (av en eller annen grunn), så ditt nye trekk er antakelig et rent posenttrekk, som skal trekkes av all lønna.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...