Gå til innhold

Oversende tilbud fra en forhandler til en annen?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny seng og er i løpende kontakt med flere forhandlere for å innhente tilbud og la dem konkurrere litt på pris seg imellom. En forhandler ber så om å få oversendt tilbudet fra en annen aktør som ligger noe lavere førstnevntes tilbud, men dette har jeg avslått da jeg ikke synes det er forretningsmessig eller etisk riktig å gjøre dette. Det kan tross alt bidra til å påvirke forholdet forhandlerne seg imellom, og kanskje også produsent om de vil klage på at noen "dumper" prisene.

 

Jeg kan forstå at man ønsker å verifisere at jeg faktisk har fått nevnte pris og ikke bare oppgir en fiktiv lav pris for å presse dem, men det er noe av risikoen å drive i salgsbransjen.

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trolig har de fleste salgskontorene samme innkjøpspris på sengen som jeg forutsetter er fra samme produsent. Det vil derfor være begrensede muligheter for hvor langt ned man kan gå i pris. De som trenger økt omsetning kan jo vurdere å selge deg sengen uten fortjeneste.

 

Forøvrig veldig uvanlig å gjøre ett slikt kjøp (av en seng) på denne måten. Hadde jeg vært forhandler så får du en god pris, så kan du velge om du vil ha den eller ikke. 

 

Du må jo gjerne legge en kjempejobb i å få god pris på sengen - personlig ville jeg reist i nærmeste butikk å fått handelen unna kjapt. Vi snakker jo ikke om hundretusenvis her.

 

Om du overbringer prisen fra en forhandler til en annen spiller det svært liten rolle om du gjør det skriftlig eller muntlig. Dette er ikke noe hemmelig dokument og forhandler ønsker nok bare å vite om tilbudet faktisk er reelt.

Endret av 2Tetrix
Lenke til kommentar

Ja, identiske produkter og varelinjer. Vel, når det kommer til anskaffelse av annet enn trivielle ting ser jeg på innhenting av tilbud og litt sunn konkurranse forhandlere seg imellom som en helt naturlig del av innkjøpsprosessen. De aller fleste forhandlere har litt å gå på, og selv om en evt. rabatt tas av deres fortjeneste, velger de selv hvilke tilbud de vil gi. Og du som forbruker velger selv om det blir noe av kjøpet eller ikke.

 

I dette tilfellet har jeg spart 3000,- og fått inkludert innbæring (istf. kun frakt til døren) på en halvtimes arbeid med telefoner og mailing til tre ulike forhandlere -- vel anvendt tid i mine øyne.

Lenke til kommentar

Det meste kan sikkert fakes, men da vil jeg tro man beveger seg over i dokumentforfalskning, og det er neppe noe man ønsker å ha på seg. I et slikt tilfelle som her, hvor det er noen få store kjeder hvor det ville være en smal sak å kontakte for å få verifisert et tilbud, ville det nok være svært uklokt.

 

Anyway, en halvtimes arbeid sparte oss for vel 3000,- (ned fra 25000,-), hvilket jeg synes var et greit forbruk av tid og krefter. :w00t: 

 

Pruting er gøy! De fleste forhandlere har som sagt litt å gå på, men hvis man ikke spør, får man i alle fall ikke avslag. I verste fall får man bare et nei, i beste fall kan man spare litt.

 

God kveld!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...