Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

€1400 er 12000 NOK, pluss 25 % mva = 15000. Det er noe stivt vel å merke. Olympus 40-150 mm F2,8 uten telekonverter koster også €1400 i Tyskland, så egentlig bør de legge seg på samme prisnivå som for 40-150, dvs. 13000 NOK (Japanphoto). Problemet er at valutakursene har endret seg, så det er noe uvisst om hva den endelige prisen kommer til å ligge på. Noe mindre enn 13k tror jeg i hvert fall at vi kan glemme.

Endret av flinx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

"Ryktene" i det store utland antyder en pris på ca. USD1800;  http://www.dailycameranews.com/2015/03/olympus-7-14mm-f2-8-pro-lens-release-date/

Stemmer dette, så havner den vel på et sted mellom 15-18000 kr  (håper jeg tar feil)...  :hmm:   

 

Får håpe det ja. Den gamle 7-14 var endel av "super high grade"-serien til olympus, det var ekstremt dyre objektiv, alle de andre objektivene i seriene er mye dyrere enn de nårværende pro-objektivene, så jeg håper og tror det vil være tilfellet også her. Men får vel smøre meg med tålmodighet.

 

AtW

 

Prisen på den nye 7-14mm PRO antydes å bli €1399 ; http://www.43rumors.com/a-couple-of-info-about-the-next-pro-lenses/

Mon tro hva det ender opp med i NOK.  :hmm:

 

 

Ja, ikke lett å vite, 12-40 koster 1000 euro på amazon.de og koster 7000 i norge (billigste sjappe) , det indikerer en pris på 10 000, samtidig koster 40-150 1400 euro på amazon.de, og koster 13000 i norge.

 

AtW

Lenke til kommentar

€1400 er 12000 NOK, pluss 25 % mva = 15000. Det er noe stivt vel å merke. Olympus 40-150 mm F2,8 uten telekonverter koster også €1400 i Tyskland, så egentlig bør de legge seg på samme prisnivå som for 40-150, dvs. 13000 NOK (Japanphoto). Problemet er at valutakursene har endret seg, så det er noe uvisst om hva den endelige prisen kommer til å ligge på. Noe mindre enn 13k tror jeg i hvert fall at vi kan glemme.

 

Europeiske euro-priser er inkludert en moms på rundt 20% i utgangspunktet, så du kan ikke legge til 25% på den prisen igjen på den måten, det er bare amerikanske priser som er uten moms.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

€1400 er 12000 NOK, pluss 25 % mva = 15000. Det er noe stivt vel å merke. Olympus 40-150 mm F2,8 uten telekonverter koster også €1400 i Tyskland, så egentlig bør de legge seg på samme prisnivå som for 40-150, dvs. 13000 NOK (Japanphoto). Problemet er at valutakursene har endret seg, så det er noe uvisst om hva den endelige prisen kommer til å ligge på. Noe mindre enn 13k tror jeg i hvert fall at vi kan glemme.

 

Europeiske euro-priser er inkludert en moms på rundt 20% i utgangspunktet, så du kan ikke legge til 25% på den prisen igjen på den måten, det er bare amerikanske priser som er uten moms.

 

AtW

 

 

Godt poeng - Amazon.de trekker fra moms i kassen, og sjekket akkurat pris uten for 40-150; 1175 Euro, som gir en MVA på 19 %. Hvis man da i stedet regner 25 % for norsk mva får man 1469 Euro, eller 12,5k NOK etter dagens kurs. Tror nok noen butikker likevel kommer til å (over)prise den til 15k, mens det absolutt ikke er umulig at laveste pris da ligger rundt 12-13k. 

 

(Og kjøper jeg i Japan får jeg den sikkert til 8k, betalte 9k for 40-150 m/telekonverter, ny - grei unnskyldning for å reise på nytt :))

Lenke til kommentar

Wow. Er det så billig i Japan altså? Sist jeg var der var USA litt billigere, men da var dollarkursen også lav. Er det bare å kjøpe i en hvilken som helst sjappe i Japan eller må man vite om noe obskure sjapper for å få den prisen? AtW

 

Det er generelt sett billigere pga. yenkurs og et annet marked over lengre tid, men hvor du kjøper har også en del å si. Skal du sikre det helt billigste, går du på www.kakaku.com og søker på det du er ute etter, så får du en liste over butikker og priser. Er du på samme sted en stund, kan du kjøpe fra amazon.co.jp og få det levert til hotellet eller nærmeste kiosk. Eller drar jeg til Tokiwa Camera i Osaka, og Fujiya Camera og Map Camera i Tokyo. De selger både brukt og nytt, og det er ved å kjøpe brukt taxfritt at du sparer mest. De trekker alle fra JP mva (8%) og tar alt av kort. Det siste alternativet er å kjøpe fra de store butikkene: Bic Camera og Yodabashi Camera. Hos begge koster det som regel en del mer, men man kan få bonuskort, der man kan få f.eks. 10% av kjøpesummen som bonus man kan bruke på andre varer. Det er likevel en del herk med å skaffe kort, siden man må fylle ut adresse osv., og betaler man med kredittkort er som regel bonusen 3% lavere.

 

Uansett her har du noen priseksempler på 40-150 m/telekonv. (alle priser med JP mva, bortsett fra Bic, som oppgir prisen under i svart):

 

www.amazon.co.jp/gp/product/B00NED5RTO/

http://www.biccamera.com/bicbic/jsp/w/catalog/detail.jsp?JAN_CODE=4545350047726 

http://www.yodobashi.com/%E3%82%AA%E3%83%AA%E3%83%B3%E3%83%91%E3%82%B9-OLYMPUS-M-ZUIKO-DIGITAL-ED-40-150mm-F2-8-PRO-1-4x-%E3%83%86%E3%83%AC%E3%82%B3%E3%83%B3%E3%83%90%E3%83%BC%E3%82%BF%E3%83%BC%E3%82%AD%E3%83%83%E3%83%88-%E3%80%8CM-ZUIKO-DIGITAL-ED-40-150mm-F2-8-PRO-%E3%83%9E%E3%82%A4%E3%82%AF%E3%83%AD%E3%83%95%E3%82%A9%E3%83%BC%E3%82%B5%E3%83%BC%E3%82%BA%E3%80%8D-%E3%80%8CM-ZUIKO-DIGITAL-1-4x-Teleconverter-MC-14%E3%80%8D/pd/100000001002488991/

http://www.fujiya-camera.jp/shop/shopdetail.html?brandcode=000000036179&search=olympus+40-150&sort=

https://www.mapcamera.com/item/4545350047726

http://tokiwa-camera.co.jp/auto/shopping/auto7180.html

 

De tre siste butikkene selger også som sagt brukt, men da må man som regel inn på butikken og sjekke hva de har. Map Camera har også noe brukt på nettsidene deres, men der står det at det er kun online-bestillinger, så uvisst om hva de har i selve butikken. Eksempel er https://www.mapcamera.com/item/3717000072100, som blir 136852 yen uten JP mva, som da blir 8655 NOK. Det er en differanse på 6335 i forhold til Japanphoto, og da har du spart inn flyreisen og litt til (avhengig av når du reiser).

 

Forøvrig sier Kakaku.com at billigste ny-pris er 149680 m/JP-mva, så da vet man hvor prissjiktet ligger. JP mva går også opp til 10% i oktober, som gjør at man bør passe ekstra godt på å få den trukket fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, skuffende tungt

 

Vet ikke om det kan gjøres så mye lettere (hvis du tenker på 7-14 F2.8). Blir tross alt en del glass med fast F2.8 selv for vidnkel, og kombinert med "Pro" kvalitet må det veie litt. Spent på hvordan det er optisk i forhold til Panasonic 7-14. I vidvinkelområdet er det jo ganske mye å velge i for MFT så jeg synes det er greit at de legger seg på høy kvaltet. Blir over halvkiloen for tungt kan man jo alltids ofre lysstyrke og/eller optiske egenskaper og velge Panasonic 7-14 som veier 300 gram eller Olympus 9-18 på vel 150 gram.

Lenke til kommentar

Panasonicen er ikke på langt nær like lyssterk og funker ikke så bra på olyhus. 9mm og 7mm er ganske forskjellig.synes ikke det er så mange alternativer. Den er jo også tyngre enn 12-40.personlig ville jeg heller hatt 2.8 og litt mindre ekstrem kvalitet ellers, lettere materialer og mindre tetting. Og ikke konstant blender, men sistnevnte kan jeg vel se langt etter, "alle" f2.8 objektiv har konstant blender-tullet. AtW

Lenke til kommentar

Enig i at det er en del forskjell på 7mm og 9mm, to millimeter betyr mye i vidvineklområdet, men 7 er ganske ekstremt så mange greier seg nok med 9mm. Må du ha 7mm er selvsagt ikke 9-18 noe alternativ.

 

Jeg synes egentlig Panasonic med F4 er et ganske bra kompromiss for å ned vekt, men den er overpriset. Har du dårlig erfaring med Panasonic 7-14 og Olympus? Hva er problemet med å bruke den på Oly-hus?

Lenke til kommentar

Problemet med Panasonic på Olympus-hus er at man får kromatisk aberrasjon (CA), bortsett fra hvis man har E-M1, E-M10 eller E-M5 mII. Korrigeringen på OMD-kameraene er også ikke helt perfekt, og jeg får f.eks. noe grønn vannrett CA med Nocticron på E-M1 i JPEG (som ikke er mulig å rette opp), men så er det fastobjektivet fra Panasonic med kanskje mest CA. I følge DxO er CA på 18 µm for Nocticron og 19 µm for Panasonic 7-14 mm, så jeg vil tippe på at det vil gi omtrent samme resultat.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Problemet med Panasonic på Olympus-hus er at man får kromatisk aberrasjon (CA), bortsett fra hvis man har E-M1, E-M10 eller E-M5 mII. Korrigeringen på OMD-kameraene er også ikke helt perfekt, og jeg får f.eks. noe grønn vannrett CA med Nocticron på E-M1 i JPEG (som ikke er mulig å rette opp), men så er det fastobjektivet fra Panasonic med kanskje mest CA. I følge DxO er CA på 18 µm for Nocticron og 19 µm for Panasonic 7-14 mm, så jeg vil tippe på at det vil gi omtrent samme resultat.

 

OK, takk for svar. Var klar over at Olympus ikke korrigerer alt like bra som Panasonic for Panasonic linser, men ikke at det var spesielt problem med 7-14. Ikke så rart egentlig med så mye vidvinkel.

Lenke til kommentar

Enig i at det er en del forskjell på 7mm og 9mm, to millimeter betyr mye i vidvineklområdet, men 7 er ganske ekstremt så mange greier seg nok med 9mm. Må du ha 7mm er selvsagt ikke 9-18 noe alternativ.

 

Jeg synes egentlig Panasonic med F4 er et ganske bra kompromiss for å ned vekt, men den er overpriset. Har du dårlig erfaring med Panasonic 7-14 og Olympus? Hva er problemet med å bruke den på Oly-hus?

 

Ja, panasonicen er for dyr, skulle jeg gått for den kan jeg like gjerne kjøpe olyen.

 

Det frister å selge oly 9-18 og kjøpe 7-14, ikke at jeg er flink nok til å forsvare noe sånn, men sånn er det vel bare :/

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hmm, skuffende tungt :(

 

AtW

Tja, bortsett fra Canons EF-S 10-18 f/3,5-4,5 og 10-22 f/3,5-4,5, så er jo det meste av tilsvarende objektiver i omtrent samme vektklasse, dvs rundt 5-600 g.

 

 

De fleste m43-objektiver er ganske lette. Det har ganske mye å si når man bærer rundt på ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hmm, skuffende tungt :(

 

AtW

Tja, bortsett fra Canons EF-S 10-18 f/3,5-4,5 og 10-22 f/3,5-4,5, så er jo det meste av tilsvarende objektiver i omtrent samme vektklasse, dvs rundt 5-600 g.

 

 

De fleste m43-objektiver er ganske lette. Det har ganske mye å si når man bærer rundt på ting.

 

AtW

 

 

Olympus 40-150+MC-14 med stativfeste veier 1138 g, så det nye zoomobjektivet har fortsatt et langt stykke igjen før jeg vil kalle det "tungt". Jeg kommer til å sette opp begge de nye på ønskelista, men det blir nok 7-14 mm først, siden jeg allerede har Samyang 7,5 mm. Bare det at disse er værtettet er i utgangspunktet nok for meg, men lysfølsomheten er et absolutt stort pluss. Det gir en del mer fleksibilitet og kreative muligheter. 

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...