Gå til innhold

Den store skreddertråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du at jeg burde kjøpe OTR eller skreddersøm istedenfor MTM? Jeg vil ikke finne noen OTR blazer som vil passe meg og som skreddere klarer å justere, fordi jeg for tynn for den minste størrelsen (44).

 

Du må ikke gå for skreddersøm hvis du ikke vasser i penger. Du starter i fall med MTM.

 

Ser at minste størreslen til både TM Lewin og Charles Tyrwhitt er 46. Da må den tas inn to størrelser, litt mye gjerne.

 

Målsøm skjer hos produsenten, der en tar en standardstørrelse og endrer på den. Målene mailes fra butikken, derfor må selgeren vite hva han gjør. Det gjorde han ikke da jeg handlet hos Ferner Jacobsen.

 

Frislid ble i allefall inntil nylig laget på Nordfjordeid. De har tilbudt MTM, og det kan jo være et alternativ. Har ikke hørt at det er dårlige.

Lenke til kommentar

Jeg vet at blant annet Skabo og House of Singles tilbyr MTM, antagelig til en ganske mye lavere pris enn Cornelliani. Det kan selvfølgelig ikke måle seg i kvalitete, men for en nybegynner som vil prøve MTM uten å blåse masse penger, så kan kanskje det være et alternativ. Fullt mulig at det bare er dritt også, jeg har aldri prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin frakk og kanskje den kan berges, hvis du godtar at den nok er for stor for deg, en størrelse eller to. Lengde og ermer kan fikses lett, men skuldrene er det verre med. Du må i fall leve med.

 

Hvor langt unna grei passform vil jeg ende tror du? Det er en fin frakk, men om jeg ikke kan regne med at den kommer til å passe, er det ikke noen poeng i å beholde den. Da kan jeg heller se om noen som er større enn meg få bruk for den.

Lenke til kommentar

Hvor langt unna grei passform vil jeg ende tror du? Det er en fin frakk, men om jeg ikke kan regne med at den kommer til å passe, er det ikke noen poeng i å beholde den. Da kan jeg heller se om noen som er større enn meg få bruk for den.

 

Hvis du ser der skulderklaffen ender, så ser du at den ikke slutter der skulderen din slutter, den går forbi. Det skal den ikke. Det er også for mye stoff der ermene er festet, både foran på brystet og bak på ryggen.

Disse tingene utgjør mye arbeid å få fikset, for den må demonteres og skjæres til på nytt. Du kan kanskje finne en ny til nesten-prisen av å fikse denne. Eksakt hvor mye du må ut med, vet jeg ikke.

 

Men så er det også affeksjonsverdien, da. Hvis dette er en frakk som betyr mye for deg, så kan det likekvel være verd utgiftene. Hvis det er noen flinke rettedamer der du bor kan du jo ta den med og høre hva de skal ha for jobben.

Lenke til kommentar

House of singles sine skreddere skal man styre langt unna, de kunne knapt norsk. Fikk ikke lov til å vise han hva jeg skulle ha rettet på fordi han sa han ikke hadde tid. Har heller levert DB dressen samt en Sports coat til Skredder John (og kona hans) som var veldig hyggelige. Dressen blir ferdig i morgen faktisk, så kan bruke den på julaften.

Endret av Rankiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den er litt for bred i skuldrene så du får noen rynker under overarmene (spesielt tydelig på venstre side). Skuldersømmen skal ligge på skulderbenet ditt, ikke utenfor slik den ligger nå.

I tillegg virker den å være litt smal nederst siden den ikke ligger "jevnt" over rumpa

 

Forøvrig så bør du alltid knappe alle knapper i en dobbelspent jakke, alltid.

Jeg syntes også lappelene er altfor brede for overkroppen din), men det er vel mer min smak enn noe annet.

 

Edit: Om du knepper nederste knappen blir den vel enda litt trangere over rumpa

 

På den positive siden ser den vel sydd ut og stoffet ser behagelig ut

Endret av Schønning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...