Gå til innhold

Enkeltmannsforetak - hva kan en ta med i regnskapet?


Anbefalte innlegg

Lurer på om forskjellige ting kan tas med i regnskapet i et enkeltmannsforetak.

Hva med mobiltelefon som brukes av personen som har foretaket? Kan en og føre inn i regnskapet evt ny tlf?

Hva med Internett og fast telefon i privathuset der foretaket holder til? Må da abonnementet stå i navnet på personen med foretaket eller kan det og stå i samboerens navn?

Strømregningene som kommer, kan de tas med?

 

Foretaket går ut på fotografering, med studio hjemme i privathuset.

Så det blir telefonert en del, brukt internett og strøm osv i foretaksvirksomheten.

Endret av sector
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på om det er krav at abonnementer står i foretakets navn, men jeg vil ikke tro det.

 

Det viktigste er nok at du har et klart skille på hva som er privat bruk og hva som er til næringsvirksomheten din. Vet ikke hva praksis er på området, men det skulle ikke forundre meg om du kan risikere å bli avkrevd et slags anslag/en beregning på hvilken andel av strøm- og internettutgifter som er direkte relatert til næringsvirksomhet.

 

Jeg hadde ikke blindt stolt på rådet ovenfor - halvparten. Hvis dette er etablert praksis hos skatteetaten, så er det greit, men jeg tviler på det.

Endret av Systematisk
Lenke til kommentar

Når det gjelder abonnement på fasttelefon, mobiltelefon og internett (av Skatteetaten kalt EK-tjenester =Elektronisk Kommunikasjon): Du kan (bør) fradragsføre alt, men må inntektsføre 6.000kr etterpå. (evt. noe mindre om de samlede utgiftene er under 7.000 -du skal ha minst 1.000 i fradrag.) Disse tallene gjelder for ligningsåret 2013; for 2014 er beløpet du skal inntektsføre lavere; 4.400kr. (om reduksjonen var den gamle eller den nye regjeringen sin ide er usikkert...)

 

Når det gjelder investering i selve mobiltelefonen, så er jeg usikker på om det finnes noen regel, annet enn hovedregelen om at en forholdsmessig andel (i forhold til bruk) av kostnaden kan utgiftsføres. Halvparten/ 50/50 er forøvrig ingen etablert regel, du må gjøre en egen vurdering og kunne begrunne den i tilfelle det stilles spørsmål.

 

Strøm skal i teorien også fordeles ut fra forbruk. I praksis bør du nok helst ha egen måler for å være sikker på at Skatteetaten ikke blir vrien, særlig om forbruket i næring faktisk er høyt.

Lenke til kommentar

Først til kostnader ved studio/kontor hjemme. Det normale er at man f.eks fordeler strøm og andre kostnader knyttet til huset forholdsmessig. Dvs har du et studio som er 20 % av husets totalareal så fører du 20 % av strømkostnader etc på foretaket.

 

Når det gjelder kjøp av mobiltelefon så skal det være helt greitt å utgiftsføre den i sin helhet, i alle fall om du utgiftsfører alle kostnader til abonnement og inntektsfører 6 000 kr for fri privat bruk av slike tjenester. Om du fordeler slik som nevnt ovenfor bør det gjøres på bakgrunn av bruksmønster. Slik jeg har gjort det tidligere er at jeg har gått gjennom spesifikasjonen for en del måneder, og på bakgrunn av dette funnet fordelingsnøkkelen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Alt av forsikringsutgifter som gjelder foretakets eiendeler, eller ansvarsforsikring for skader/kostnader foretaket kan bli ansvarlig for, er fradragsberettiget."Private forsikringer" som bolig, innbo, reiseforsikring, privat bilforsikring, livsforsikring/ulykkesforsikring og lignende forsikringer som du ville hatt selv om du ikke drev næringsvirksomheten er ikke det.

Lenke til kommentar

Hvis du jobber med undervisning i EPF'et ditt så er ikke det avgiftspliktig virksomhet og du skal ikke beregne MVA og du får heller ikke fradrag for inngående MVA.

 

Om du kjøper inn undervisningstjenester skal det ikke være MVA på fakturaen.

Endret av artie
Lenke til kommentar

Jeg stjeler tråden litt; har akkurat opprettet et ENK der jeg forventer å få inn cirka kr150-200 000 dette året. Det fører jeg da på når jeg søker om skattekort, under "Inntekt for personlig næringsdrivende" ikke sant, og da vil jeg få innbetalingsblankett/giro 4 ganger i året for å betale forskuddsskatt..?

 

Og hva betegnes som "varehandel" i et ENK? I og med at jeg kun er registrert i enhetsregisteret akkurat nå. Selger ingen faste varer, installerer kun/gir kun en tjeneste der det tilfeldigvis følger med et produkt, som å vaske vinduer til noen, da følger det jo for eksempel med såpe osv i prisen som jeg sprayer på vinduet.

Lenke til kommentar

Jeg stjeler tråden litt; har akkurat opprettet et ENK der jeg forventer å få inn cirka kr150-200 000 dette året. Det fører jeg da på når jeg søker om skattekort, under "Inntekt for personlig næringsdrivende" ikke sant, og da vil jeg få innbetalingsblankett/giro 4 ganger i året for å betale forskuddsskatt..?

 

Det avhenger av hvor mye nettoinntekt du har. Har du lite nettoinntekt og lønnsinntekt legger de til næringsinntekten din på skattekortet (hvis du har ett), og så blir skatten hentet inn via skattetrekk i lønn. Har du høy nettoinntekt og ingen eller lite lønnsinntekt får du utskrevet forskuddsskatt, med giro.

 

 

 

Og hva betegnes som "varehandel" i et ENK? I og med at jeg kun er registrert i enhetsregisteret akkurat nå. Selger ingen faste varer, installerer kun/gir kun en tjeneste der det tilfeldigvis følger med et produkt, som å vaske vinduer til noen, da følger det jo for eksempel med såpe osv i prisen som jeg sprayer på vinduet.

 

"Varehandel" er salg av dertil innkjøpte varer, det vil si at du selger varer du har kjøpt for å selge dem. Forbruk av driftsmidler er ikke varehandel (men hvis du har med ekstra såpe for å selge i samme slengen vil det være det).

Lenke til kommentar

Har aldri søkt om skattekort før da jeg har kun har frikort for øyeblikket da jeg ikke har hatt behov for skattekort enda. Kommer til å tjene rundt kr30-40k i vanlig jobb i år, og rundt kr150-200k i enkeltmannsforetaket. Vil jeg da måtte søke om vanlig skattekort, og føre de 30-40k på det, og de 150-200k litt lenger ned på skjemaet?

Lenke til kommentar

Du søker om skattekort på vanlig måte, fyller ut alle relevante opplysninger, og skattemyndighetene avgjør om det er mest hensiktsmessig å skrive ut forskuddstrekk eller forskuddsskatt til deg. Du bruker samme skjema - RF-1102 - for begge. Bruk kommentarfeltet hvis du har "ønsker" (f.eks. ønsker et høyere beløp skrevet ut i forskuddsskatt enn det søknaden tilsier).

 

Teoretisk sett kan man ha frikort og forskuddsskatt, men jeg kan ikke se for meg at Skatteetaten skriver det ut. Så frikortet vil nok falle bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei.

 

Har enkeltmannsforetak og lurer på en del ting med føring av EKT.

 

Med dette nye forenklede opplegget der du skal føre 4392 kr som inntekt/fordel pr år.

Er det da helt ok å føre 100% av bredbånd og mob utgifter  (tilleggstenester opp til 1000 kr), hvis disse brukes i jobbsammenheng og privat? Skal en likevel anslå ca % fordeling av bruk privat/jobb eller kan alt føres?

 

Kommer til at det tot blir ca 18000 i mob og bredbånd rekninger for 2015. 2-3000 er data bruk i utlandet. Det må jo til får å holde nettbutikken gående. Følge opp kunder osv.

 

Eller har eg misforstått og alle utgifter skal med, men det er bare moms delen av utgiftene som skal fordeles etter en nøkkel for eks. 50%? Vil det i såfall si at 50% av momsen skal inn i regnskapet for foretaket som inngående og resten skal ikke føres noen plass (altså det forblir en privat utgift som ikke fåes igjen)

 

Hva er vanlig praksis her?

 

Takk for all hjelp!

Endret av Punter
Lenke til kommentar

Siste avsnittet ditt er rett; det er kun momsen som skal fordeles. Ikke nødvendigvis 50/50, men på den måten du skisserer. Hele utgiften utgiftsføres på foretaket, og du plusser kun på sjablongbeløpet i inntekten (i stedet for å trekke det fra i fradragsbeløpet...) som fordelsbeskatning.

 

Takk for svar Inge. 

 

Sjablongbeløpet skal da føres som inntekt i en post i næringsoppgaven eg må levere inn, siden eg har enkeltmannsforetak ikke sant? Sjablongbeløpet på 4392 eller hva det var skal altså ikke inn som en inntekt i foretaket.

 

Takk for oppklarenede info!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...