Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

What, det var kjapt..?! Husker du andre tråder jeg har skrevet i, gjettet du, eller har du vært der?

 

Erbil i Irak er riktig. Byen ligger i Irakisk Kurdistan, og er Iraks fjerde største by. I bakgrunnen ses det historiske citadellet. Det hevdes at sistnevnte er den lengstvarende (i tid) bebodde byen i verden. Erbil er også viktig med tanke på kurdernes kamp for egen stat. Irakisk Kurdistan har delvis selvstyre, der Erbil er hovedsetet for staten. Nå handler for øvrig mye naturligvis om IS, som har frontlinjen og sitt selverklærte kalifat to-tre mil fra Erbil. Selve byen er likevel overraskende fredfull, med tanke på sikkerheten. Det gikk av en bombe i vår, men det kan vel strengt tatt skje mange steder i verden.

Endret av Hakataramea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde tenkt dra til Erbil tidligere så jeg hadde gjort research og kjente til citadellet. Mange gode tilbud til andre steder fikk meg til å utsette reisen dit og nå er den ikke særlig aktuell. Reklamen til tyrkisk iskrem fikk meg til å tro det var Tyrkia, men jeg skjønte ikke helt hvor. Da det ikke var Tyrkia så koblet jeg raskere.

 

Hvor?

post-18989-0-70074500-1447183278_thumb.jpg

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...