Gå til innhold

Snus i håndbagasjen?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på klassetur til Polen/Tyskland i desember (10 klasse). Vi har ikke lov til å ha med oss snus,men tenkte å legge en boks i håndbagasjen min. Vil den gå rett igjennom, eller er det en sjanse for at de kommer til å åpne sekken min og sjekke den? Eller burde jeg heller legge boksen i den vanlige bagasjen min? Uansett er det viktig at de ikke tar opp boksen i tollen, slik at lærerene/foreldrene ser det:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På vei ut av Norge kan jeg ikke huske at de noen gang har sjekket det, men på vei inn eller ut av andre land har de ofte spurt hva det er. Kommer helt an på hvor dreven tolleren som scanner bagasjen din er..

 

Vil du være helt trygg legger du den i den innsjekkede bagasjen :)

Lenke til kommentar

der sjekker de vel bare etter ting som ikke er lov til å ta med på fly på grunn fare for flyet, ikke etter ting som er aldersbegrenset?

 

Kan aldri se for meg at de som scanner kofferter på vei inn i fly sjekker alderen på passasjeren som reiser. Det er vel ikke interressant informasjon for de uansett..

Lenke til kommentar

La oss skille mellom sikkerhetskontrollen ut av Norge, og tollen inn i Tyskland/Polen.

 

Sikkerhetskontrollen her i Norge sjekker at man ikke har noe som er farlig/forbudt om bord i fly. En boks med snus er ikke farlig for et fly. 

 

Tollen i Tyksland/Polen sjekker at du ikke har med deg ting man ikke har lov å ta med inn i landet (enten man ankommer med fly/tog/båt/til fots). Siden minimumalderen for bruk av tobakk er 18 år i begge landene, har du heller ikke lov å ta det med deg inn i landet. Blir du evt. tatt i tollen, er det på linje med smugling. I verste fall kan det bli bøter (Jeg aner ikke, men du har strengt tatt brutt en lov, og det kan man bli straffet for).

Lenke til kommentar

Sjansen for å bli "tatt" på vei inn er praktisk talt ikke-eksisterende. Sjansen for at de bryr seg hvor gammel vedkommende er er enda mindre. Jeg reiser mye, og jeg har tilgode å få min innsjekkede bagasje sjekket noe som helst sted. Men snusboks på kropp/håndbagasje har jeg fått spørsmål om mange ganger, ikke bare på flyplasser. Snus i seg selv er ikke ulovlig. Nå vet jeg riktignok ikke hvordan praksisen er i andre land, men i Norge er det bare forbud mot å kjøpe tobakk når du er under 18/selge tobakk til noen under 18, det er ikke forbudt å bruke eller oppbevare tobakk selv om du er under 18. Har også inntrykk av at disse reglene ikke er like strengt hevet i mange andre land.

 

Sist jeg ble stoppet for snus (hadde noen bokser i sekken) var på flyplassen i Hamburg ved utreise. Ble kun forespurt om hva det var, forklarte kort og fikk et stort "ahaaa" tilbake før jeg kunne gå.

 

Eneste stedet man skal være forsiktig er Island. De har totalforbud mot snus og du har ikke lov til å ta med til eget forbruk. Der utstedes det bøter for dette over en lav sko.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...