Gå til innhold

Dette stativet lar deg ta bilder fra luften uten kameradrone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Droner er begrenset av et omfattende regelverk fordi de er flyvende, ikke fordi de fotograferer fra fugleperspektiv. Et slikt stativ omgår regleverket elegant.

 

Jeg synes ikke 4000 kr hørtes mye ut for et digert spesialstativ. Men jeg synes det virket vinglete på videoen og det skyldes nok mangel på avstivingsarmer. 8,5m er også litt lite om man planlegger å fotografere over tretoppene. Hadde jeg hatt behov for noe sånt så skulle jeg hatt et med avstivingsarmer a la de på seilbåtmaster og gjerne litt høyere.

Lenke til kommentar

Droner er begrenset av et omfattende regelverk fordi de er flyvende, ikke fordi de fotograferer fra fugleperspektiv.

Er også begrenset for luftfoto.

Akkurat nå har NSM en prøveordning som varer til slutten av desember hvor alle privatpersoner ikke trenger søknad, men så fort man driver salg \ kommersielt så må man ha papirene i orden.

Lenke til kommentar

Prøveordningen innebærer at man slipper å søke, men man må likevel følge regelverket.

 

Definisjonen av luftfoto er så vidt jeg husker fotografering fra flygende farkost/gjenstand. Stativ uansett høyde, flaggstenger, båtmaster, tv-tårn, høyblokker, bratte fjell etc er altså ikke omfattet av loven/forskriften om luftfoto, selv om man fotograferer fra fugleperspektiv.

 

http://www.akam.no/artikler/na-kan-alle-ta-bilder-med-droner-i-norge/158700

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Droner er begrenset av et omfattende regelverk fordi de er flyvende, ikke fordi de fotograferer fra fugleperspektiv. Et slikt stativ omgår regleverket elegant.

 

Jeg synes ikke 4000 kr hørtes mye ut for et digert spesialstativ. Men jeg synes det virket vinglete på videoen og det skyldes nok mangel på avstivingsarmer. 8,5m er også litt lite om man planlegger å fotografere over tretoppene. Hadde jeg hatt behov for noe sånt så skulle jeg hatt et med avstivingsarmer a la de på seilbåtmaster og gjerne litt høyere.

 

Bør vel kunne fungere å feste tre-fire barduner med teltplugger til toppen av stativet. Det vil jo være noe svikt i så lange snorer, men tror det kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Det er mulig, men toppen er ikke noe godt sted å feste snorer fordi midten av stativet vil kunne svaie mye. Optimalt bør man feste snorene et stykke ned, et sted som ikke ligger nært de mest langbølgete svingningspunktene. Eller ennå bedre, med avstivere langs hele stanga og stålwire som stiver av både mellom avstivertuppene og mellom de og stanga som et slags fagverk.

 

Beklager at det er vanskelig å formulere den uttenkte skissen med ord. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig, men toppen er ikke noe godt sted å feste snorer fordi midten av stativet vil kunne svaie mye. Optimalt bør man feste snorene et stykke ned, et sted som ikke ligger nært de mest langbølgete svingningspunktene. Eller ennå bedre, med avstivere langs hele stanga og stålwire som stiver av både mellom avstivertuppene og mellom de og stanga som et slags fagverk.

 

Beklager at det er vanskelig å formulere den uttenkte skissen med ord. :)

Jeg tror frekvensen på vibreringen er viktigere en stabiliteten denne type stativ gir, at kameraet svaier rolig oppe i høyden går nok greit men hvis man korter den totale lengden ved og bruke barduner vil nok frekvensen stige proporsjonalt med avstanden til innfestingen til bardunene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...