Gå til innhold

Hvordan ser man hva som er i fokus her?


Anbefalte innlegg

Synes det er utrolig vanskelig å se hva som er skarpt og håper dere kan hjelpe meg her.
Har en Sigma 50 1.4 ART på 5DmkIII. Det frontfokuserer og jeg har nå satt microjustering på +12 på bilder av gutten under. Nært har jeg siktet på venste øye og siden på jakka. Bildene etter nærfotoene er tatt med ca 2meter mellomrom (2 skritt). Men når jeg kommer mot slutten av bildene har jeg problemer med å se hvor focus er. Synes gutten ser uklar ut. MEn er forkus foran eller bak.
Sigma USB DOCK leser jeg ar justering på 0,3m 0,4m 0,6m og ved 2meter.
Det jeg er mest usikker på er over 8 meter hvor jeg føler det skjer noe rart jeg ikke helt skjønner.

Bøttebildene har microjustering +10.

Her er link til bildene
http://www.dropbox.com/sh/5t3anaae327cls0/AADgR6Eco3eiTeX...Yz3Ca?dl=0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nærme bildene kan jeg justere I Sigma USB DOCK. Ser ut som bildene opp til 3563 er tålig i fokus.
MEN er fra 2 meter til uendelig jeg er litt usikker på hva som skjer. Siden jeg har satt microjusterinhg +12 så vil det si at objektivet forntfokuserer.
Er det mulig at objektivet forntfokuserer mer og mer hvor langre avstand det blir og så "plutselig" ved 8-12 meter kan bakfokusere?
Nesten så bildene 3566 og 3567 bakfokuserer. At pipa på huset er skarpt i siste bildet? Gutten ser i alle fall ikke skarp ut.
Hvordan ville dere gått frem for å finne ut av dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke for å foregripe begivenhetens gang, men du er vel klar over at RAW filer ikke er skarpe. De skal ikke være skarpe, uansett hvordan hvordan stiller inn kamerasettingene.

 

Raw bilder gjøres skarpe som en av de siste ting før de lagres som jpg, med mindre Canon har funnet på noe veldig lurt..

Bildet jeg så på var det siste. Kun tilhenger, gressplen, trapp busker og hus.

 

Jeg ser av Exifen at du bruker PS og har satt "sharpening" i ACR til 25. Det er ikke mye.

 

Jeg gikk litt berserk Her for å gjøre det tydelig. Legger også ved en Høypassfilter. Det som ikke er grått, mao. det du kan se, viser høy kontrast.

 

Siden du har brukt f1.4, synes det som om du har ønsket å skape Bokeh i forgrunnen:)

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...