Gå til innhold

Kan man fritt velge farge på russedressen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rødruss er de som går studiespesialisering, blå er de som har økomiske fag, svart er yrkesfag(alle de som har lærlingetid) mens grønn er de som går landbruksfag.

 

Studiespesialiserende deler seg inn i Realfag, Språk, Økonomi & Samfunn og formgiving, stort sett. Kilde

 

Hvem får hvilken farge?

Lenke til kommentar
Jeg går vg3 automasjon og alle i klassen er rødruss, slik har det alltid våre, trur jeg.

 

Burde vel i grunnen våre svart eller?

Mener å huske at alle de som ikke går allmen er/skal være svartruss, men nå som det er fritt så spiller vel ikke det noen rolle mer?

 

Natrich

Lenke til kommentar

Å kunne velge russefarge er jo helt bort i natta, spør du meg.

Fargen representerer jo studielinja.

 

Opprinnelig var det slik:

 

Rød = Almenne fag

Blå = Handel og kontor

Grønn = Landbrukskole

 

Sort er noe som er kommet i ettertid (grunnet misunnelse?) og blir/ble brukt blandt yrkesfagene. Til å begynne med var kravet 3 år yrkesskole for å bli svartruss, nå holder det vel med knappe 2 år?

 

Noen steder eksisterer også fremdeles Oransje"russ", som er avsluttet grunnskole.

Endret av Mitth'raw'nuruodo
Lenke til kommentar
Sort er noe som er kommet i ettertid (grunnet misunnelse?) og blir/ble brukt blandt yrkesfagene. Til å begynne med var kravet 3 år yrkesskole for å bli svartruss, nå holder det vel med knappe 2 år?

Er det ikke rød/blå russ som er de orginale? Grønn russ er vel like mye misunnelse?

 

Natrich

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Å kunne velge russefarge er jo helt bort i natta, spør du meg.

Fargen representerer jo studielinja.

 

Opprinnelig var det slik:

 

Rød = Almenne fag

Blå = Handel og kontor

Grønn = Landbrukskole

 

Sort er noe som er kommet i ettertid (grunnet misunnelse?) og blir/ble brukt blandt yrkesfagene. Til å begynne med var kravet 3 år yrkesskole for å bli svartruss, nå holder det vel med knappe 2 år?

 

Noen steder eksisterer også fremdeles Oransje"russ", som er avsluttet grunnskole.

 

Som sagt, grønn blir ikke brukt lengre.

Lenke til kommentar
Sort er noe som er kommet i ettertid (grunnet misunnelse?) og blir/ble brukt blandt yrkesfagene. Til å begynne med var kravet 3 år yrkesskole for å bli svartruss, nå holder det vel med knappe 2 år?
Er det ikke rød/blå russ som er de orginale? Grønn russ er vel like mye misunnelse?

 

Natrich

Nå er jeg ikke 100% sikker på når Grønnruss oppstod, men mener å huske at de har eksistert siden 60-70 tallet, om ikke lenger.

Oransjeruss eksisterte ihvertfall så tidlig som 50 tallet.

 

Hvem er misunnelig? Tja, Blå kom jo etter Rød, så da er det vel egentlig bare Rød som er ekte russ da, eller?

 

Som sagt, grønn blir ikke brukt lengre.

Hva har det med saken å gjøre?

 

Kravet var fullført 3 årig skolegang og artium for å kunne kalle seg russ, noe en kan si om de aller færreste av "russen" i dag, uansett farge.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...