Gå til innhold

Starte med hobby-oppdrett, hvilken hunderase?


Anbefalte innlegg

Jeg er en hjemmeværende ung voksen dyreglad jente, med god erfaring innen hund, valper og hundehold. Ønsker veldig å skaffe meg hund igjen men grunnet min sykdomssituasjon kan det ikke være en veldig aktiv krevende rase. Jeg ønsker også på sikt å kunne sette valper på den, for å spe litt på trygda mi. Er det noen som har noen konkrete tips innenfor hunderase man kan "tjene litt på" som samtidig ikke krever 2timers turer hver tur? (IKKE chihuahua ect, da disse blir altfor fjollete for min del, og heller ikke får mer enn 1-2 valper pr kull..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes nok av hunder som ikke trenger to timer tur hver dag, spesielt hvis de også får litt å jobbe med mentalt. En ting jeg ville tatt stilling til er hvilke(n) hunderase(r ) du kjenner godt nok til at ditt oppdrett vil ha noe å bidra til rasen, og der du ville kunne velge rette kombinasjoner for å få god helse og mentalitet.

 

Om du tenker på pengene spørs det vel om du vil ha små hunder — koster mindre i mat, ligger gjerne på veldig høye valpepriser, men har mindre kull — eller store — koster mer i matveien, litt mer normale valpepriser, men gjerne større kull.

 

 

edit: merkelige parantesgreier

Endret av thrace
Lenke til kommentar

Slå fra deg den tanken med en gang. Man setter seg inn i en rase og lærer om den over mange år, gjerne har et eller flere eksemplarer av rasen.

 

Deretter begynner man å tenke på avl, når du føler at du kjenner rasen på godt og vondt, og vet at sjansen for å velge riktig kombinasjon er stor.

 

Tviler sterkt på at du er i nærheten av å være klar for dette. Ta noen kurs og les noen bøker så skjønner du at avl er komplisert.

 

Man avler heller ikke for penger. Ofte er det slik at oppdrettere går i minus, samme hva du tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Om du hadde vært skikket til avl hadde du allerede vist hva du ville avle på. Du vil spe på trygda? Ja vel. For det første så må du trekke fra det du eventuelt tjener på avl fra trygda. NAV får deg lett i fengsel om du svindler dem. For det andre så er det en helt på tryne måte å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

For ikke å glemme at i det fleste tilfeller vil du ikke tjene noe på salg av valper. Vaksiner, for, utstyre, papirer, registreringer, chipping o.s.v er fort oppe i prisen for en rasevalp. Og de er dyre. Så skal du ha hobbyoppdrett med billigere valpere, blir de tjo dyrt fordet.

Lenke til kommentar

Mange over her har skrevet mye fornuftig. Men det er en ting til som jeg mener du burde tenke over. Hvis helsa di er så dårlig at du vil ha en hund som ikke er så veldig aktiv og krever så mye, hvordan skal du da orke et valpekull?

 

Det er MASSE jobb å ha valper. Du må tørke tiss og bæsj flere ganger om dagen, være beredt hele tiden, hvis ikke så ruller de seg i det og blir grisete. De lager lyd om natten og du får ikke sove en hel natt før alle valpene er levert, med mindre du har et lydtett rom å ha de på. Etter en uke eller to skal valpemoren få sin normale aktivitet igjen (når formen og lysten hennes tilsier det). Så skal du lære valpene å klippe klør, bli børstet og bli håndtert.

 

Du må også ta de med til veterinær for sjekk, lære de å kjøre bil (først oftest to og to, så en og en) og sosialisere de. Sosialisering tar mye tid! Da må du få folk på besøk, du må drive ute med de, la de snuse på nye ting, oppleve nye steder, nye lyder etc. For å prege valpene nok til at de blir gode hunder for en evt kjøper må du legge ned vanvittig mye tid og krefter.

 

De første tre ukene er det ikke så ille, men når de begynner å spise fast føde og de skiter over hele huset om du har de løs, da starter jobben. Samtidig har du heller ikke fått sovet ut de første tre ukene pga lyder fra valpene.

 

Det er de færreste oppdrettere som går noe særlig i pluss på dette. Om man regner med utstillingsutgifter (påmelding, kjøring, tidsbruk) i forkant, vaksinasjonsutgifter både på foreldredyr og valper, ormekurer, veterinær for å sjekke den drektige tispen, bilutgifter for å kjøre til trening med valpemor før drektighet (for man vil jo ha en fint fungerende hund å avle på) og ikke minst lassevis med bøker for å kunne vite mest mulig om rasen, oppdrett og valper. Tar man alt under ett skjønner man kanskje at det ikke er mulig å gå noe særlig i pluss.

 

De eneste rasene jeg kan tenke at kan gi overskudd er de du nevner er uaktuelle, feks. chihuahua, pomme etc, fordi disse er små og spiser lite, samtidig som de ofte får bare to-tre valper. Men, så skal hannhundeieren få sin del da (ofte prisen av en valp, eller ti prosent av hver valp). I tillegg har du kjøpt inn moren for en betydelig sum da du skaffet deg henne.

 

Og har du en hund som får mer enn tre-fire valper, ja da kan du regne med en ekstrem arbeidssituasjon de åtte ukene valpene er hos deg, og haugevis av utgifter du må legge ut for. (For du får jo ikke betalingen for valpene før du har solgt de.)

 

Anbefaler deg å legge hele planen død. Å ønske å starte med avl for å tjene penger er for det første ikke et ok grunnlag sett fra rasefremmingsdelen, samtidig som det er ganske nyttesløst, både å få en ok inntekt og pga arbeidsmengden.

 

Klarer du å ha et valpekull så klarer du ganske sikkert en 100% jobb ellers også. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange over her har skrevet mye fornuftig. Men det er en ting til som jeg mener du burde tenke over. Hvis helsa di er så dårlig at du vil ha en hund som ikke er så veldig aktiv og krever så mye, hvordan skal du da orke et valpekull?

 

Det er MASSE jobb å ha valper. Du må tørke tiss og bæsj flere ganger om dagen, være beredt hele tiden, hvis ikke så ruller de seg i det og blir grisete. De lager lyd om natten og du får ikke sove en hel natt før alle valpene er levert, med mindre du har et lydtett rom å ha de på. Etter en uke eller to skal valpemoren få sin normale aktivitet igjen (når formen og lysten hennes tilsier det). Så skal du lære valpene å klippe klør, bli børstet og bli håndtert.

 

Du må også ta de med til veterinær for sjekk, lære de å kjøre bil (først oftest to og to, så en og en) og sosialisere de. Sosialisering tar mye tid! Da må du få folk på besøk, du må drive ute med de, la de snuse på nye ting, oppleve nye steder, nye lyder etc. For å prege valpene nok til at de blir gode hunder for en evt kjøper må du legge ned vanvittig mye tid og krefter.

 

De første tre ukene er det ikke så ille, men når de begynner å spise fast føde og de skiter over hele huset om du har de løs, da starter jobben. Samtidig har du heller ikke fått sovet ut de første tre ukene pga lyder fra valpene.

 

Det er de færreste oppdrettere som går noe særlig i pluss på dette. Om man regner med utstillingsutgifter (påmelding, kjøring, tidsbruk) i forkant, vaksinasjonsutgifter både på foreldredyr og valper, ormekurer, veterinær for å sjekke den drektige tispen, bilutgifter for å kjøre til trening med valpemor før drektighet (for man vil jo ha en fint fungerende hund å avle på) og ikke minst lassevis med bøker for å kunne vite mest mulig om rasen, oppdrett og valper. Tar man alt under ett skjønner man kanskje at det ikke er mulig å gå noe særlig i pluss.

 

De eneste rasene jeg kan tenke at kan gi overskudd er de du nevner er uaktuelle, feks. chihuahua, pomme etc, fordi disse er små og spiser lite, samtidig som de ofte får bare to-tre valper. Men, så skal hannhundeieren få sin del da (ofte prisen av en valp, eller ti prosent av hver valp). I tillegg har du kjøpt inn moren for en betydelig sum da du skaffet deg henne.

 

Og har du en hund som får mer enn tre-fire valper, ja da kan du regne med en ekstrem arbeidssituasjon de åtte ukene valpene er hos deg, og haugevis av utgifter du må legge ut for. (For du får jo ikke betalingen for valpene før du har solgt de.)

 

Anbefaler deg å legge hele planen død. Å ønske å starte med avl for å tjene penger er for det første ikke et ok grunnlag sett fra rasefremmingsdelen, samtidig som det er ganske nyttesløst, både å få en ok inntekt og pga arbeidsmengden.

 

Klarer du å ha et valpekull så klarer du ganske sikkert en 100% jobb ellers også. ;)

 

 

Her var det mange bra poeng.

 

Jeg vil legge til at få oppdrettere selger valper til høyst bydende. Da jeg skulle kjøpe min hund og skulle møte oppdretter for første gang var det ti ganger verre enn et jobbintervju. Hva skal valpen brukes til, hvor skal den gå på kurs, hvordan bor du, har du hatt hund før, hva vet du om rasen? Jeg fikk så mye spørsmål, men var heldigvis godt forberedt. Faren min driver med oppdrett av hund og han sier at det er mange som kommer å tror de bare kan bla opp pengene så er hunden deres, men der tar de kraftig feil. Han avler to forskjellige raser og på den ene krever han at et voksent familiemedlem enten er hjemmeværende eller kun jobber deltid fordi rasen krever veldig mye stell og stimulans.

Hund skal ikke være noe du får kjøpt ved å ringe å si "jeg tar to", og det er bedre å sitte igjen med en valp enn å selge hunden til et dårlig hjem.

 

Det er også veldig vanlig av oppdretter tilbyr oppfølging av valpene, og mange oppdrettere krever det

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke noe umoralsk å ønske å engasjere seg i hundeoppdrett som hobby, jeg møter ofte flotte hundeoppdrettere på utstillinger, men det er mye jobb å tjene penger på valper.

 

Det er mest å tjene på små hunderaser som er veldig populære nå, men selv små hunder krever mye tid og om du skal tjene på avl burde en eller begge foreldrene være premierte og sjekket for sykdommer. Grunden til at småhund valper er så dyre er også fordi det koster mye å sjekke mor og valper under og etter svangerskapet.

 

Jeg anbefaler deg å skaffe den typen hund du selv har lyst på og bli glad i den, om det er en god hund kan du tenke på valper en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Grunden til at småhund valper er så dyre er også fordi det koster mye å sjekke mor og valper under og etter svangerskapet.

 

 

Hovedgrunnen er nok pga små raser har mye større vansker med å føde normalt, og noen av dem kan også risikere å dø. F.eks når det gjelder fransk bulldog så har de så små hofter at det er sjeldent at de kan unngå planlagt keisersnitt, og mindre chihuahuaer kan rett og slett dø av å prøve å bære frem valper pga størrelsen sin.

Lenke til kommentar

Grunden til at småhund valper er så dyre er også fordi det koster mye å sjekke mor og valper under og etter svangerskapet.

 

 

Hovedgrunnen er nok pga små raser har mye større vansker med å føde normalt, og noen av dem kan også risikere å dø. F.eks når det gjelder fransk bulldog så har de så små hofter at det er sjeldent at de kan unngå planlagt keisersnitt, og mindre chihuahuaer kan rett og slett dø av å prøve å bære frem valper pga størrelsen sin.

 

Er ikke "det koster mye å sjekke mor og valper før og etter svangerskapet" en generell beskrivelse for problemene relatert til å avle på hunder som pga langvarig alv på spesielle egenskaper har vanskelig for å bære fram og føde valper og som også sjeldent produserer mer en et par sunne valper?

Lenke til kommentar

Jeg er en hjemmeværende ung voksen dyreglad jente, med god erfaring innen hund, valper og hundehold. Ønsker veldig å skaffe meg hund igjen men grunnet min sykdomssituasjon kan det ikke være en veldig aktiv krevende rase. Jeg ønsker også på sikt å kunne sette valper på den, for å spe litt på trygda mi. Er det noen som har noen konkrete tips innenfor hunderase man kan "tjene litt på" som samtidig ikke krever 2timers turer hver tur? (IKKE chihuahua ect, da disse blir altfor fjollete for min del, og heller ikke får mer enn 1-2 valper pr kull..)

 

Må si jeg ble ganske sjokkert over å lese det her. Penger er helt feil grunnlag å skaffe seg hund på.

Avl og oppdrett er noe man skal drive med fordi man interesserer seg for det. Blir drivkraften penger er hele poenget borte.

Men om man først skal tjene penger da bør man sikkert skaffe seg en litten blaningshund med et fancy blandingsnavn som chidoodle eller lignende. Disse kan jo ikke registreres nkk eller delta på utstillinger så slipper man de kostnadene. Men om sant skal sies så finnes det mildt sagt alt for mange useriøse oppdrettere både registrete og ikke registrerte.

 

Det er vel de færreste av seriøse oppdrettere som tjener noe spesielt mye på valpene sine(det er hvertfall ikke til å bli rik av).

Og det er heller ikke alltid man får solgt alle om man er så kritisk som man bør være til kjøpere.

Ei jeg kjenner driver oppdrett av en liten rase, i sommer hadde hun to tette kull på to forskjellige hunder og hun har enda igjen 3 av 7 valper da hun ikke har funnet rette eiere. Har vært mange interesserte men ikke alle har vært skikket nok. Dette er ansvaret man må ta om man skal drive avl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...