Gå til innhold

Hvor mange Watt trenger jeg på PSUen min?


Anbefalte innlegg

Hei dere :)

 

Jeg skal ha en psu som skal drive noe likt dette.

 

Asus Geforce GTX780 3GB Skjermkort

En Benq billig gammel DVD spiller

Asus P9X79 socket 2011 Hoved kort

3x 120mm vifter

1x 200mm vifte

Intel core i7-3820 prosessor

Corsair H55 Hydro Series CPU/prosessor kjøler

HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB (2x8GB) RAM

 

Og jeg bruker CM Storm Trooper Big Tower kabinett så det er en liten vifte kontroll som jeg kobler opp alle viftene opp til.

 

Så spørsmålet er hvor mange Watt trenger jeg på PSUen?

 

Jeg tenker mellom 850 og 1000W kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ts må opplyse om et par ting.

 

Skal CPU overklokkes :

Skal den overvoltes :

Skal gtx780 overklokkes :

Skal det overvoltges :

 

Wattbehovet fyker fort opp i det man skal overklokke =>spesielt med høynet spenning <=

Et eksempel målt av en bruker er.

Hans psu bruker 110w ekstra ved å gå fra 1.250v -> 1.350v på et gtx titan.200w ekstra med 1.400v

 

 

For CPU gjelder det samme.

En 130w CPU kan man godt klokke/overvolte til å dra 200w når belastet fullt (benchmark).

 

Så ved klikking kan du legge på tilsammen kanskje 300w psu behov og ta med headroom i tillegg for stabile spenninger og unngå en full belastet psu under high load/benchmark/folding.

Da kommer du langt over behovet for 'en 650w'.

 

Siden du skal ha x79 system (grunn til det ?) ville det vært fornuftig kanskje å ta et ekstra 780 kort med i strøm behovet også.

 

 

Hvis du ikke skal klokke hverken grafikk kort eller CPU ville jeg sett på noen gode 850/860 w psuer.

Lenke til kommentar

Ts må opplyse om et par ting.

 

Skal CPU overklokkes :

Skal den overvoltes :

Skal gtx780 overklokkes :

Skal det overvoltges :

 

Wattbehovet fyker fort opp i det man skal overklokke =>spesielt med høynet spenning <=

Et eksempel målt av en bruker er.

Hans psu bruker 110w ekstra ved å gå fra 1.250v -> 1.350v på et gtx titan.200w ekstra med 1.400v

 

 

For CPU gjelder det samme.

En 130w CPU kan man godt klokke/overvolte til å dra 200w når belastet fullt (benchmark).

 

Så ved klikking kan du legge på tilsammen kanskje 300w psu behov og ta med headroom i tillegg for stabile spenninger og unngå en full belastet psu under high load/benchmark/folding.

Da kommer du langt over behovet for 'en 650w'.

 

Siden du skal ha x79 system (grunn til det ?) ville det vært fornuftig kanskje å ta et ekstra 780 kort med i strøm behovet også.

 

 

Hvis du ikke skal klokke hverken grafikk kort eller CPU ville jeg sett på noen gode 850/860 w psuer.

 

 

Hei jeg skal kanskje overklokke CPU og skjermkort litte granne. Men hvorfor ikke x79 system?

Lenke til kommentar

Joda x79 er bra. For all del.

Er bare det at med over 40 pcie lanes er det mange som anskaffer dette for multi gpu setup eller andre kontrollere eller behov for hex core CPU og memory båndbredden (e.g video editering / rendring).

Så bare ikke grunnen "din" til x79 over f.eks z87 liksom. Bemerkningen om x79 relaterte seg til fler enn ett grafikk kort power messig.

Lenke til kommentar

Joda x79 er bra. For all del.

Er bare det at med over 40 pcie lanes er det mange som anskaffer dette for multi gpu setup eller andre kontrollere eller behov for hex core CPU og memory båndbredden (e.g video editering / rendring).

Så bare ikke grunnen "din" til x79 over f.eks z87 liksom. Bemerkningen om x79 relaterte seg til fler enn ett grafikk kort power messig.

Hei mener du denne er bedre da? https://www.komplett.no/asus-z87-pro-socket-1150/781698

Lenke til kommentar

Det gir liten mening å ha et hovedkort med støtte for alt mulig om man knapt trenger/vet om noe man skal bruke.

 

De fleste gamere klarer seg fint med noe av det billigste hovedkortene du får, i 500kr klassen.
Trengs derimot ekstra SATA-innganger, USB-porter og lignende så kan det være verdt å gi litt ekstra.
Skal du i tillegg overklokke litt så må du ofte ut med enda litt ekstra.

Skal det overklokkes mye så trengs bedre kjøling og kraftigere størmkretser, samt kanskje også ekstra OC-funksjonalitet, så koster dette enda mer.

Skal du ha god støtte for flere skjermkort (uten at de mister ytelse), flere minnebrikker, mer båndbredde, flere prosessorer, eller bare mer enn 4 kjerner, så må du også betale en god premium og du har nå beveget deg over i x79-platformen..

 

Du har gått for X79-platformen, og en rimelig prosessor med et rimeligere high-end hovedkort. Det betyr at du får det meste av overnevnte funksjonaliteten, bort sett fra tung overklokking og slik funksjonalitet. Dette betaler du naturlig nok ganske mye ekstra for, og ut fra resten av komponentene så er det ikke noe som automatisk skulle tilsi at du kommer til å utnytte en brøkdel av disse.

Så derfor lurer vi nå litt på hva du har sett for deg, og hva du ønsker? For det vil kunne ha mye å si for strømforsyningen sin del.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det gir liten mening å ha et hovedkort med støtte for alt mulig om man knapt trenger/vet om noe man skal bruke.

 

De fleste gamere klarer seg fint med noe av det billigste hovedkortene du får, i 500kr klassen.

Trengs derimot ekstra SATA-innganger, USB-porter og lignende så kan det være verdt å gi litt ekstra.

Skal du i tillegg overklokke litt så må du ofte ut med enda litt ekstra.

 

Skal det overklokkes mye så trengs bedre kjøling og kraftigere størmkretser, samt kanskje også ekstra OC-funksjonalitet, så koster dette enda mer.

Skal du ha god støtte for flere skjermkort (uten at de mister ytelse), flere minnebrikker, mer båndbredde, flere prosessorer, eller bare mer enn 4 kjerner, så må du også betale en god premium og du har nå beveget deg over i x79-platformen..

 

Du har gått for X79-platformen, og en rimelig prosessor med et rimeligere high-end hovedkort. Det betyr at du får det meste av overnevnte funksjonaliteten, bort sett fra tung overklokking og slik funksjonalitet. Dette betaler du naturlig nok ganske mye ekstra for, og ut fra resten av komponentene så er det ikke noe som automatisk skulle tilsi at du kommer til å utnytte en brøkdel av disse.

 

Så derfor lurer vi nå litt på hva du har sett for deg, og hva du ønsker? For det vil kunne ha mye å si for strømforsyningen sin del.

"Så derfor lurer vi nå litt på hva du har sett for deg, og hva du ønsker" Jeg ønsker meg rett og slett en bra gaming PC.

Lenke til kommentar

 

Det gir liten mening å ha et hovedkort med støtte for alt mulig om man knapt trenger/vet om noe man skal bruke.

 

De fleste gamere klarer seg fint med noe av det billigste hovedkortene du får, i 500kr klassen.

Trengs derimot ekstra SATA-innganger, USB-porter og lignende så kan det være verdt å gi litt ekstra.

Skal du i tillegg overklokke litt så må du ofte ut med enda litt ekstra.

 

Skal det overklokkes mye så trengs bedre kjøling og kraftigere størmkretser, samt kanskje også ekstra OC-funksjonalitet, så koster dette enda mer.

Skal du ha god støtte for flere skjermkort (uten at de mister ytelse), flere minnebrikker, mer båndbredde, flere prosessorer, eller bare mer enn 4 kjerner, så må du også betale en god premium og du har nå beveget deg over i x79-platformen..

 

Du har gått for X79-platformen, og en rimelig prosessor med et rimeligere high-end hovedkort. Det betyr at du får det meste av overnevnte funksjonaliteten, bort sett fra tung overklokking og slik funksjonalitet. Dette betaler du naturlig nok ganske mye ekstra for, og ut fra resten av komponentene så er det ikke noe som automatisk skulle tilsi at du kommer til å utnytte en brøkdel av disse.

 

Så derfor lurer vi nå litt på hva du har sett for deg, og hva du ønsker? For det vil kunne ha mye å si for strømforsyningen sin del.

"Så derfor lurer vi nå litt på hva du har sett for deg, og hva du ønsker" Jeg ønsker meg rett og slett en bra gaming PC.

 

Veldig lite dekkende dessverre. Ja, jeg har skjønt at du ønsker en gaming-PC, men det kan være så mangt. Du finner de fra 5000kr klassen, og opp mot 50 000kr klassen, og mange har spesifikke krav både når det kommer til fremtidsutsikter, oppgraderingsmuligheter/utvidelsesmuligheter, tilkoblingsmuligheter, ytelse og ikke minst pris. Samt ekstra funksjonalitet og muligheter for å øke ytelsen (overklokking), kjøleløsninger. Og selv om dette egentlig er en tråd du bare ønsker å finne PSU, så er alle disse spørsmålene viktige.

 

Og dette er bare innenfor gaming-klassen. Du har valgt et noe spesielt oppsett, helt greit, men litt spesielt. At du repeterer deg selv gir meg inntrykk at du ikke har noen særlige krav utenom at du kan spille noen spill på den, og heller ikke trenger noe mer enn "ola gamingmann"?

 

For i så fall så har du plassert pengene dine bittelitt feil med tanke på komponenter. (som sagt av flere så er X79-platformen laget for de som har planer om et skikkelig High-End oppsett med langt flere komponenter, og gjerne andre behov en kun gaming)

En i7-4820K gir mye bang for buck, men hovedkortene koster gjerne rundt 800kr mer enn de trenger til et enklere bruk på 1150-platformen. Uansett, det er ikke krise, og X79 er bra det, så lar den gå.

En vanlig 600-700W PSU holder i lange baner for deg, og det er da med god overskudd til overs.

Denne duger fint: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2531296

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...