Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Har du spørsmål eller ønsker å diskutere rundt yrket som vekter er det bare å skrive. Vi ønsker en ryddig tråd med fornuftige spørsmål og svar som bygger på fakta. Husk taushetsplikten!

Lager en liste med nyttig innhold, har du innspill post dem i tråden.

Da kan vi i felleskap lage en fin og informativ første post.

Hvordan bli vekter:

Søker du på ledig stilling vil arbeidsgiver mest sannsynlig dekke vekterkurset for deg, eller søk som lærling etter vidregåendeskole.

 

 

Lønn:

Lønn etter 37,5 t/uke:

141,37 kr - 0-12 måneder

143,87 kr - 1-3 år

145,87 kr - 3-5 år

146,87 kr - 5-7 år

148,37 kr - 7-9 år

150,37 kr - 9 år og oppover:

 

Tillegg for ubekvemt arbeidstid:

Nattillegg, 22 kr pr. time (25 kr etter 1. april 2011).

Helgetillegg, 42 kr pr. time (45 kr etter 1. april 2011).

 

Lærlinger:

1. læreår i bedrift: 40% av begynnerlønn for fagarbeider, kr. 58,55 pr time.

2. læreår i bedrift: 60% av begynnerlønn for fagarbeider, kr. 87,82 pr time.

 

Endret av Vektern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen spesiell utdanning som er påkrevd utenom vekterkurs? Jeg har fullført 2 år på VG og er 18 år. Jeg ville sikkert ikke være førstevalget hos bidriften uansett, men det kan vel ikke skade å søke hvis man fyller 'kravene' de har spørt om.

Det er ikke noen spessiel utdanning du trenger nei. og er du innenfor det som kreves av vaktselskapet f.eks førerkort o.l. er det ingenting i veien for å søke.

Lenke til kommentar

Er det noen spesiell utdanning som er påkrevd utenom vekterkurs? Jeg har fullført 2 år på VG og er 18 år. Jeg ville sikkert ikke være førstevalget hos bidriften uansett, men det kan vel ikke skade å søke hvis man fyller 'kravene' de har spørt om.

Det er ikke noen spessiel utdanning du trenger nei. og er du innenfor det som kreves av vaktselskapet f.eks førerkort o.l. er det ingenting i veien for å søke.

 

Som stc887 sier; ingen utdanning kreves for å søke. Arbeidsgiver gir deg kursene du trenger.

 

Du må ha tilfredsstillende vandel, ikke være dømt for narkotika, vold, vinning osv. Har du f. eks en fartsovertredelse, er det normalt ikke et problem. Men har du flere ser arbeidsgiver en uønsket holdning til trafikken.

Endret av Vektern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Skal du bli en person som skal håndheve sikkerhet og lover, bli Politi istedenfor å bli lekepoliti som nyter å ta folk som nasker i leketøysbutikken.

 

En ekte hendelse:

 

Har en kamerat som ble tatt på en matbutikk på et kjøpesenter han tok en Troika sjokolade verdt under 10kr, butikken var stapp full av sivile vektere og normale vektere utenfor. De så han lusket rundt i butikken på videokamera så sa de "sniki sniki sniki" så løp de ut i butikken altså ca. 5 vektere og grabbet han når han passerte betalings punktet. Jeg og to andre kamerater satt på benken utenfor mens han var til avhør i butikken så, så vi 3 andre kunder som ble tatt for nasking på samme måte på under 30min ekskludert kameraten.

Når kameraten hadde tilstått og skrevet under på papiret så, sendte de rapport til politiet.

Når kameraten kom ut av butikken igjen etter å ha vært til avhør i monitor rommet så sa han at han var omringet av 5 vektere bare inne på dette lille rommet plus ekstra vektere med de andre tyvene på nabo kontorene. På monitor rommet hadde de full kontroll over butikken og de sa "sniki sniki sniki" hver gang de så noe mistenkelig og fikk bringt inn kunden når han hadde passert betalings punktet. Det var sykt tragiske vektere som trodde de holdt dommedag unna ved å fiske inn tyvene og de nøt det så jævlig. RETT OG SLETT LAVMÅL!!!

Straffen han fikk var 1500kr i bot, karantene fra kjøpesenteret i 6 måneder, fikk ikke beholde sjokoladen, ble politi anmeldt osv. Og sjikanert av vekterne under hendelsen og i etterkant da han dukket opp noen uker senere så var de frekk mot han.

Lenke til kommentar

Skal du bli en person som skal håndheve sikkerhet og lover, bli Politi istedenfor å bli lekepoliti som nyter å ta folk som nasker i leketøysbutikken.

 

En ekte hendelse:

 

Har en kamerat som ble tatt på en matbutikk på et kjøpesenter han tok en Troika sjokolade verdt under 10kr, butikken var stapp full av sivile vektere og normale vektere utenfor. De så han lusket rundt i butikken på videokamera så sa de "sniki sniki sniki" så løp de ut i butikken altså ca. 5 vektere og grabbet han når han passerte betalings punktet. Jeg og to andre kamerater satt på benken utenfor mens han var til avhør i butikken så, så vi 3 andre kunder som ble tatt for nasking på samme måte på under 30min ekskludert kameraten.

Når kameraten hadde tilstått og skrevet under på papiret så, sendte de rapport til politiet.

Når kameraten kom ut av butikken igjen etter å ha vært til avhør i monitor rommet så sa han at han var omringet av 5 vektere bare inne på dette lille rommet plus ekstra vektere med de andre tyvene på nabo kontorene. På monitor rommet hadde de full kontroll over butikken og de sa "sniki sniki sniki" hver gang de så noe mistenkelig og fikk bringt inn kunden når han hadde passert betalings punktet. Det var sykt tragiske vektere som trodde de holdt dommedag unna ved å fiske inn tyvene og de nøt det så jævlig. RETT OG SLETT LAVMÅL!!!

Straffen han fikk var 1500kr i bot, karantene fra kjøpesenteret i 6 måneder, fikk ikke beholde sjokoladen, ble politi anmeldt osv. Og sjikanert av vekterne under hendelsen og i etterkant da han dukket opp noen uker senere så var de frekk mot han.

Du skriver dette med tydelig misnøye. Mener du det er greit å naske selv om det kun gjelder 10 kroner? Jeg synest det er rett og rimelig med forelegg og utestengelse.

 

 

Og sjikanert av vekterne under hendelsen og i etterkant da han dukket opp noen uker senere så var de frekk mot han.

Han brøt utestengelsen, hva sa vekteren til vennen din om sistnevnte og da han ble tatt for nasking? Du bruker ord som sjikanert og frekk uten å skrive om dialog og hendelse. Meget uklart innlegg.

Endret av Vektern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå må dere vektere kline til bremsepedalen litt for nå går det litt for fort i svingene her...

 

Jeg selv har ikke ikke nasket og blitt tatt for det. Den hendelsen som jeg skrev ovenfor gjaldt kameraten min. Den hendte under vekter streiken som var rett før sommerferien på Bergen Storsenter ved Meny butikken. Det er forbanna tull at de sliter med å komme opp i overskudd da dette er en dyr butikk som er stappfull av kunder hele tiden hvor alle kassene er nesten åpen alltid. Under vekter streiken så streiket kjøpesenterets egne vektere som kalles "Infratek". Og butikken måtte skaffe nye vektere som kun opererte i Meny butikken fordi de vanlige vekterne streiket og gjorde ingenting. Og de var samlet utenfor butikken ved gangbroen over butikken i en gruppe på ca. 15 vektere. Butikken måtte gjøre dette fordi det var egentlig fritt frem for butikktyvene.

 

Det var selvfølgelig rett å bringe ham inn for å ta fra han varen, men han sa UNNSKYLD OG TILSTO UTEN MOTSTAND og de fikk praktisk talt ordnet alt opp i butikken. Men de valgte allikevel å anmelde dette til Politiet. Han ble sjikanert under hendelsen ved at de lo av han og oppførte seg truende, men egentlig så var de SYKT TRAGISKE VEKTERE som nøt jobben så jævlig og trodde de hold verdens undergang unna ved å stoppe butikktyver slik var alvorsgraden hos dem. De var barnslige og sa "sniki sniki sniki" hver gang de så noe mistenkelig det gjaldt vanlige uskyldige kunder og butikktyver for vi fikk observert mye på den gode halvtimen ved benken utenfor butikken.

 

Det jeg mener er at de kan ha respekt for kundene som blir bringt inn, og holde situasjonen diskré og prøve å løse det inne i butikken. Målet til vektere er å redusere varetapet som forårsakes av butikktyveri, de har nådd målet sitt når det har stoppet butikktyven og tatt varen tilbake og gir han karantene det er NOK unødvendig å koble Politiet inn når alt kan løses i butikken vennlig.

 

De var frekk mot han i etterkant da han skulle til bussterminalen og måtte gå via senteret da sa de diverse ting og truet han om at de måtte bære ham ut av senteret hvis ikke han gikk ut med engang, de fulgte etter ham og observerte han. De stoppet han på veien ut av senteret på nytt for de var misfornøyd om at han gikk ikke raskt nok og de truet han igjen.

Eneste identifiseringgrunnlaget de hadde var at det var en grå genser med 89 tallet på, det er da strengt tatt ikke tilstrekkelig da mange andre kan gå i samme genser.

 

Jeg synes disse vekterne er sykt tragiske og er forbannede lavmål som ikke er intelligente nok til å komme inn på politiskolen.

 

Edit:

Viste dere at det er vekterne som må plukke i bosset etter feilplasserte flasker og skifte pose på bosspannene og plukke opp drit etter kundene som ligger på gulvet under stengetid hahaha. Butikken taper mer penger på vekterne en om de hadde latt butikk tyver ta litt snop av og til hvor personalet selv kan stoppe dem.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Så etter din mening er det bare å beklage seg når man blir tatt, så bør saken gå ut av verden? Poenget med å anmelde disse personene er for å vise at det ikke lønner seg å stjele, samt hindre de å noen gang kunne sette foten sin inn i et yrke som krever plettfri vandel, noe som er på sin plass. Du sier selv at han oppførte seg truende, og da må han ikke forvente å bli behandlet med særlig respekt. At du driver å forsvarer kriminelle venner over folk som er ansatt til å gjøre en ærlig jobb sier mer om deg selv enn vekterne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så etter din mening er det bare å beklage seg når man blir tatt, så bør saken gå ut av verden? Poenget med å anmelde disse personene er for å vise at det ikke lønner seg å stjele, samt hindre de å noen gang kunne sette foten sin inn i et yrke som krever plettfri vandel, noe som er på sin plass. Du sier selv at han oppførte seg truende, og da må han ikke forvente å bli behandlet med særlig respekt. At du driver å forsvarer kriminelle venner over folk som er ansatt til å gjøre en ærlig jobb sier mer om deg selv enn vekterne.

 

Han oppførte seg ikke truende, vekterne oppførte seg truende. De vil få ned butikktyveriet ved å gi de karantene og utvise dem. Blir du tatt for butikktyveri så forsvinner det fra utvidet Politirapport etter ca. 2år. Jeg forsvarer ikke kriminelle venner, vekterne måtte gjøre jobben sin men de kunne ha gjort den litt annerledes som ved å øke respekten, holde situasjonen mer diskret og holde den innenfor dimensjonene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du får nesten ta det opp med ledelsen i det aktuelle vaktselskapet. Har snart 5 års erfaring i yrket, og kjenner ikke igjen slike situasjoner i det hele tatt. Men nå er "vekterehatere" ofte flinke til å overdramatisere situasjonen.

 

Jeg er stolt over å være "vekterhater" og er ment for å bli slik! Du diskuterer fra vekterens perspektiv, jeg diskuterer fra nøytralt og butikktyvers perspektiv. Du diskuterer bare subjektivt, jeg diskuterer subjektivt angående kameraten men om generelt så diskuterer jeg objektivt.

 

Du kan bare dra deg til leketøysbutikken og plukke i bosset når kjøpesenteret ditt stenger. jeg velger heller å bli sivilingeniør istedenfor å bli noen usle vektere som blir kalt for lekepolitiet som må gå ut med engang dersom det blir nedskjæringer. Dette jeg har forklart har jeg sett flere steder så det er en fellesnevner her hvor de fleste vektere nyter jobben sin og har en alvorsgrad som er å holde dommedag unna ved å ta tyvene, men ikke alle vektere er slik det er nok noen snille vektere som kan kundebehandling og som opptrer profesjonelt.

 

Edit:

Jeg vil heller være en "vekterhater" selv om noen serverte meg gratis vekterkurs med jobbtilbud for jeg vil aldri synke ned på det nivået der dersom flertallet av vekterne er slik som beskrevet ovenfor.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Jeg er stolt over å være "vekterhater" og er ment for å bli slik! Du diskuterer fra vekterens perspektiv, jeg diskuterer fra nøytralt og butikktyvers perspektiv. Du diskuterer bare subjektivt, jeg diskuterer subjektivt angående kameraten men om generelt så diskuterer jeg objektivt.

 

Du kan bare dra deg til leketøysbutikken og plukke i bosset når kjøpesenteret ditt stenger. jeg velger heller å bli sivilingeniør istedenfor å bli noen usle vektere som blir kalt for lekepolitiet som må gå ut med engang dersom det blir nedskjæringer. Dette jeg har forklart har jeg sett flere steder så det er en fellesnevner her hvor de fleste vektere nyter jobben sin og har en alvorsgrad som er å holde dommedag unna ved å ta tyvene, men ikke alle vektere er slik det er nok noen snille vektere som kan kundebehandling og som opptrer profesjonelt.

 

Edit:

Jeg vil heller være en "vekterhater" selv om noen serverte meg gratis vekterkurs med jobbtilbud for jeg vil aldri synke ned på det nivået der dersom flertallet av vekterne er slik som beskrevet ovenfor.

 

Jeg har aldri opplevd hendelser som du beskriver, og heller ikke vektere som har skrytt av det.

 

Jobber selv som mobilvekter og kjører utrnykning. I jobben møter jeg kunder, berusde mennesker, narkomane, alt som kan krype og gå. Jeg møter alle med respekt.

 

De fleste søker ikke jobben for å bli lekepoliti, og de fleste av oss vil ikke bli politi heller. Men desverre er det sure epler i vekterbransjen, politiet, til og med som sivilingeniører.

Endret av Vektern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...