Gå til innhold

Spørsmål rundt Interrail


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg planlegger å muligens legge ut på min første Interrail-tur til sommeren. Planen er å starte i Amsterdam (eller et annet egnet sted), og jobbe meg nedover til Istanbul, hvor jeg har videre planer. Har lyst til å reise via Frankrike, Italia og Hellas (via båt fra Bari til Patra) på veien.

 

Det første jeg lurer på er hvor lang tid jeg kommer til å bruke på dette. Tidsrammen er en måned, men dette er helt tentativt. Jeg vet ikke hvor stort Europa egentlig er, og derfor heller ikke hvor lang tid det tar å reise mellom steder. Google Maps anslår 60 timer med bil fra Amsterdam til Istanbul via de destinasjonene jeg har valgt, og med tre-fire dager i hver storby, og en-to dager i hver mindre by så bør det gå fint. Hva tror dere?

 

For det andre, hva burde jeg reise med? Jeg har en tursekk på 70 liter, som jeg kjøpte i fjor og dessverre ikke fått noe særlig bruk for hittil. Det er enten den eller en koffert som holder på å gå opp i limingen, eller noe helt annet som jeg da må gå til innkjøp av. Til dere som har interrailet, hva reiste dere med? Og hva vil dere eventuelt anbefale at jeg reiser med?

 

Hvordan sov dere? Jeg tenker at det mest sannsynlig kommer til å gå i hosteller, eventuelt å sove på toget hvis jeg kjører om natten.

 

Budsjett? Hvor mye bør jeg planlegge å bruke? Jeg reiser alene, og helst så billig som mulig.

 

Jeg kommer til å reise i juni-juli, er dette en god/dårlig tid å reise på?

 

Noe jeg ellers bør være obs på? Andre tips?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en?newrequest=yes&protocol=http:&

Her vil du finne rutetider omtrent uansett hvor du vil, veldig nyttig :)

 

Du har valgt å reise utenom hele Balkan, hvordan har det seg? Det er spør du meg de mest interresanne landa å få med seg på hele turen.

 

Reiste selv med trillekoffert og skolesekk, litt tungvindt å dra den etter seg hele tiden men jeg ville heller det enn en gigantisk sekk, så tenkte jeg også på å heller ha en dagstursekk når jeg skulle være en hel dag i en by osv. Men få deg i så fall en koffert som ser ut til å holde hele turen.

 

Jeg sov på vandrerhjem og billige hoteller for 250-300kr pr/natt. Anbefaler å prøve sovesal et par steder, litt billigere og du blir kjent med mange i samme setting og det gir et sosialt påfyll. Du bør IKKE reservere og bestille overnatting lenge i forveien, av erfaring endrer man fort planer på en slik tur :wee: Det går veldig fint å bare ringe dagen i forveien, men om man kommer til en by uten overnatting kan det bli litt stressende men det ordner seg alltid.

 

Når det gjelder setereservasjon på tog så er det ikke inkludert i biletten og på enkelte strekninger kan det være lurt om du har lyst å sitte. Strekninger mellom store byer i Nederland, Belgia og Frankrike er ofte veldig fulle og bør reserveres for et gebyr på noen få EURO som betales på stasjonen. Om du skal kjøre strekninger på 5+ timer ville jeg også reservert meg et sete.

 

Det er helt greit å reise midt på sommeren men husk at andre også synes det, det kan bli nokså fulle tog og overnattinger

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg valgte Italia over Balkan er egentlig helt tilfeldig. Jeg bare har vært såvidt innom Italia, har f.eks. ikke vært i verken Roma, Firenze, Venezia eller noen av de spennende byene, og føler det "haster" mer å se disse stedene enn Balkan. Har også hørt at tog gjennom Balkan er såpass billig at en Interrail-billett muligens ikke lønner seg. Hvis du mener jeg bør revurdere, så må du gjerne argumentere for din sak, jeg er ganske lettpåvirkelig :) Jeg vil reise i midten/slutten av juni og ende opp i Istanbul, alt annet er strengt tatt fremdeles i planleggingsfasen.

 

Hvor stor koffert brukte du? Jeg kan sikkert få låne en av min venn, men den er ganske enorm. Tenker det kanskje kan bli et problem å få med på toget også.

 

Takker for ellers fin info!

Lenke til kommentar

Om du heller vil se Italia så er jo det beste, lurte bare på hvorfor det var sånn, jeg hadde ikke gjort det samme utifra mine interesser men det er opp til hver enkelt :)

 

Jeg hadde en 70l koffert og det holdt for meg, men vet jo ikke dine pakkevaner så det er vansklig å si hva du trenger. 70l er jo ikke lite men jeg erfarte aldri at den var for stor, går inn på hattehyllene på toget og i oppbevaringsskap på togstasjoner osv. Du kan nok reise med 100l men stort mer ville jeg ikke satset på.

 

Så synes jeg at vist sjansen byr seg tar du noen uplanlagte stopp også, i byer du ikke har hørt om men kommer til alikevell, det er ofte de byene man husker. Så ikke bare heng deg opp i de store byene, blir mye av det samme etterhvert :)

Lenke til kommentar

Jeg har reist Interrail ned gjennom balkan, men kun ned til Athen, rundtur på Peloppones, båt fra Patras til Brindisi (eller var det Bari?), rundtur på Sicilia med topptur på Etna og nå tur opp gjennom Italia (Husker best stoppen i Pompeii) og opp til sveits. Det ble mange gode historier av den reisen.

 

Hadde 20 liters ryggsekk som da var mer enn nok. Det lureste jeg hadde med var tog-bibelen aka den komplette ruteoversikten fra Tyske bahn. Dette var før man søkte slikt på nettet og det ga med høy status blandt andre reisende.

 

Det viktige er å finne ditt tempo og hva du har lyst til å se og gjøre. Det er nok av de som vil prøve å lure naive førstegangsreisende så gjør litt research så du ikke får turen din ødelagt.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri finregnet på det, men har toget mye på Balkan og så aldri noe stort poeng i å skulle kjøpe interrailbillett. Enig i at det er det mest spennende området på turen. En litteraturanbefaling: Patrick Leigh Fermor gikk fra Nederland til Istanbul på 30-tallet, og skrev bok i tre bind om turen. Første bind kom i 1976, andre bind på 80-tallet, siste bind ble utgitt posthumt for noen uker siden. Dette er det aller ypperste av reiselitteratur.

 

Jeg har regnet 10000 pr måned som basisbudsjett for mine eskapader med tog – fullt mulig å svi av langt mer, samtidig som det burde være nok om man er innstilt på at det skal være det.

 

Selv om jeg deler skepsisen til å bestille mye på forhånd synes jeg det er greit å bestille overnatting et par-tre dager på forhånd i den grad jeg vet hvor jeg skal være. Dette øker sjansen for at et av de bedre stedene stadig har ledige senger.

 

Du skal reise på sommeren, så det er ikke nødvendig å ta med så alt for mye klær. Jeg ville reist med en forholdsvis liten sekk.

Lenke til kommentar

Hei! Interrail er kjempegøy! Var på tur forrige sommer i tre uker. En måned? Så bra!

 

Tre til fire dager i hver storby høres bra ut, dog kan det også være for mye. Prøv å vær sparsom på tiden. Interrail er, tro det eller ei, forferdelig slitsomt. På slutten av reisen er det lett å ta seg en lengre pause et sted man liker seg. Ser du ønsker å "avslutte" i Istanbul, noe som ikke er dumt. Det er flott rundt Hellas/vest-Tyrkia på sommeren.

 

Som nevnt tidligere, - IKKE glem Balkan! De beste opplevelsene jeg har fra turen er definitivt fra Serbia og Makedonia. Vest-Europa er alt for likt vårt samfunn i Norge. Jeg unner ALLE å oppleve menneskene, utelivet og kulturen. Toget fra Beograd i Serbia til Skopje i Makedonia er helt fantastisk (med mindre du misliker skitt og bakterier). Gamle vogner fra 70-tallet, bjørnepels som dyne, laken med flekker, konduktører og mekanikere som sitter og drikker rakija og øl. Fantastisk! Jeg storkoste meg. For all del, IKKE nevn noe om albanere. En Australier nevnte at søstera hans skulle gifte seg med en albaner i Australia. Han fikk høre det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg gått til innkjøp av en ny sekk! Ble en 40-liters ryggsekk fra Osprey, jeg kikket litt på noe mindre, men tror det hadde blitt vanskelig. Er tross alt fremdeles for en amatør å regne, så tenker jeg bør starte litt mykt...

 

Noen som har noe å si noe om hvordan jeg bør pakke? Spesielt klær tenker jeg på da, hvor mye man bør ta med seg, og hvordan man vasker klær underveis. Noen tips?

Lenke til kommentar

Jeg pleier å ha med meg rundt en ukes skift, og er gjerne litt pragmatisk forhold til hvor ofte klær skiftes når jeg reiser. Vask gjør jeg enten for hånd der jeg bor (med Sea To Summits såpe, 39 velanvendte kroner som egner seg like godt til sokker, hår og bestikk) eller på myntvaskeri/vaskemaskin på hostel. Noen turer har jeg hatt litt mer klær, andre langt mindre; synes en ukes skift en grei balanse mellom frekvent vask og full sekk.

 

Angående klesvalg: Ullgenser er fint, og vaskes sjelden før jeg kommer hjem igjen. Fleece synes jeg er noe herk som lukter huggorm første dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...