Gå til innhold

Hvor mange hovedstader har du vært i?


Anbefalte innlegg

Oslo

Stockholm

København

Helsinki

Haag

Berlin

Brussel

Paris

 

Thats about it.

 

Ikke for å være pirkete, men Haag er kun hovedstaden i den Nederlamdske provinsen Zuid-Holland ikke i hele Nedreland. Men kan hende det har vært det i sin tid.

 

Da beklager jeg, var dette jeg ble lært for mange mange år siden og har ikke oppdatert meg. Men har også vært i Amsterdam, så har i hvertfall vært innom det som er den skikkelige hovedstaden i Nederland :)

 

Helt greit altså!

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være pirkete, men Haag er kun hovedstaden i den Nederlamdske provinsen Zuid-Holland ikke i hele Nedreland. Men kan hende det har vært det i sin tid.

 

Da beklager jeg, var dette jeg ble lært for mange mange år siden og har ikke oppdatert meg. Men har også vært i Amsterdam, så har i hvertfall vært innom det som er den skikkelige hovedstaden i Nederland :)

 

Heøt greit altså!

 

Jeg lurer litt på om man skal kalle Amsterdam den skikkelige hovedstaden - siden, ifølge Wikipedia, Haag er residensby, regjeringssete, parlamentsby, sete for Høyesterett, byen hvor ambassadene er, ... Jeg har faktisk bare funnet nevnt en hovedstadsfunksjon i Amsterdam, nemlig at monarkens edsavleggelse og kroning skal skje i "hovedstaden Amsterdam"...

 

Men joda, Amsterdam defineres som hovedstad - i hvilken grad dette altså måtte bety noe som helst...

Lenke til kommentar

Norge - Oslo

Danmark - København

Sverige - Stockholm

Storbritannia - London (Edinburgh - Skottland)

Russland - Moskva

Kina - Beijing

Sør Korea - Seoul

Japan - Tokyo

Tyskland - Berlin

Frankrike - Paris (kun kjørt igjennom på la perifique)

Luxembourg - Luxembourg

Portugal - Lisboa

Monaco - Monaco

Israel - Jerusalem/Tel Aviv

Palestinske områder - Ramallah

Tsjekkia - Praha

Lenke til kommentar

Oslo - ofte innom

Stockholm - Ferie

København - Ferie

Dublin - Ferie - U2-konsert

London - En god del ganger, ferie ogsånt

Paris - Ferie

Amsterdam - Ferie

Roma - Ferie

Heraklion - Harryferie(Strengt tatt ikke hovedstaten i Hellas, men på Kreta er den det.. :p )

Har også vært innom Brüssel og Berlin, men det var bare gjennomreise.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oslo

Stockholm

København

Helsinki

Haag

Berlin

Brussel

Paris

 

Thats about it.

 

Ikke for å være pirkete, men Haag er kun hovedstaden i den Nederlamdske provinsen Zuid-Holland ikke i hele Nedreland. Men kan hende det har vært det i sin tid.

 

For å pirke, formelt sett er Amsterdam hovedstaden. Men i praksis er Den Haag landets hovedstad. Da stort sett alle hovedstadsfunksjoner ligger her. Her ligger Parlamentet, Regjeringen har sete her. Og Dronningen bor her, selv om hennes formelle offentlige residens ligger i Amsterdam.

 

Jeg har jobbet med en som er fra Den Haag så lærte en del om akkurat det.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Lansing, Columbus, Indianapolis,Albany, Raleigh,Harrisburg, Washington DC, Frankfort, Tallahassee, Charleston, Richmond, Atlanta, Boston, Annapolis, Concord, Columbia, Nashville, Madison, Montgomery, Oslo, London, København, Stockholm, Paris og Granada
Som ble 6 hovedsteder tilsammen. ;) Les førsteposten.

 

De fleste delstater i USA ligner små europeiske land i størrelse og befolkning. Det var poenget.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...