Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

 

 

Ja, men han viste oss noen gamle eksamensoppgaver og det han mente var for eksempel slike oppgaver: Du får et bilde av en firkant i en firkant. Lengden på den ene siden til den lille firkanten er 1 cm. Hvor stort er arealet til en store firkanten. Da må man bruke Pytagoras og trekke fra den lille firkanten til hele firkanten, slik at du får arealet til de flatene utenom den lille firkanten.

Det var vel noe sånt min lærer og snakket om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden funker nå!

 

Ja vet, men mange funksjoner er satt ut av spill, og disse kommer tilbake Tirsdag 21. Mai som ikke er til stor hjelp for oss da vi har eksamen den dagen :(

Det står følgende:

''Grunnet problemer med en database som bare vår nettilbyder kan ordne vil wikien på matematikk.net sannsynligvis ikke fungere som normalt før tirsdag 21. mai. Vi beklager problemene dette medfører. Forumet og våre gamle sider fungerer som normalt.''

 

Kjempefint dersom noen finner fasit til del 2 eksamensoppgave 2012! :)

 

Gidder dere å dele link hvis dere finner den (2012 del 2 - fasit)?

 

Skal prøve så godt jeg kan å muligens finne en.

Lenke til kommentar

Setter du opp slik på første?

3+3(3-2)(3-2)

3+3(9-6-6+4)

3+3(1)

=6

 

ja, du kan sette det opp slik også, men jeg mener at det alt for vanskelig måte. du kan klare det med en lettere måte som

 

3+3(3-2)²= 3+3(3-2)*(3-2)

=3+3*1*1

=3+3

=6

 

det samme gjør du på den andre oppgaven

 

-3²(-3+2)²= -3*3(-3+2)²

=-3*3(-3+2)(-3+2)

=-9*(-1)*(-1)

=-9*1

=9

Lenke til kommentar

ja, du kan sette det opp slik også, men jeg mener at det alt for vanskelig måte. du kan klare det med en lettere måte som

 

3+3(3-2)²= 3+3(3-2)*(3-2)

=3+3*1*1

=3+3

=6

 

det samme gjør du på den andre oppgaven

 

-3²(-3+2)²= -3*3(-3+2)²

=-3*3(-3+2)(-3+2)

=-9*(-1)*(-1)

=-9*1

=9

 

Jepp, takk takk! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...