Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg også bestått, på andre forsøk. Jeg trengte å faktisk gå gjennom en oppkjøring før jeg skjønte at det ikke er noe spesielt å grue seg til. Første gang var jeg så nervøs at jeg kjørte helt annerledes enn vanlig, og strøk på grunnen av det. Så... mitt beste tips er å ikke være nervøs. Selv om jeg vet selv hvor jævlig lite det hjelper at noen sier det :p

 

Forøvrig kan jeg anbefale Marius ved Lærer'n Trafikkskole på Lindeberg i Oslo. Utrolig lave priser til å være Oslo (580kr/timen), ung og flink lærer, gode pakketilbud og god, lettkjørt bil (Golf 7 med kraftig dieselmotor og 4motion).

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-lYlo5C

Bestod på første forsøk den 20.mai :D

Kvelte den noen ganger for var veldig nervøs, så mitt tips er egentlig å bare ta det rolig selvom du føler du gjør noe feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har oppkjøring om noen dager, og kjenner panikken kommer sigende på. Klarer ikke slutte å tenke på at det skal bare en oversett fotgjenger til for å stryke :/

Hjernteppe må være det verste å få på teknisk.

 

Har kjøretime rett før oppkjøringa så vi får se hvordan det går da..

Det er litt som alt annet man gruer seg til. Når man kommer inn og møter sensor, da fokuserer man på det man skal, og glemmer all frykt. Da er det bare å ta det med ro, fokusere og nyte øyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg hadde oppkjøring i dag. Bestod! :D Var skikkelig nervøs dagene føre oppkjøringa, men det var jo ingen ting å være nervøs for når jeg tenker meg om! Hvis du føler deg trygg i trafikken og har god samspill med andre trafikanter, så har du ingen grunn til å være nervøs :) Det viktigste er å slappe av mens du kjører, og hvis du gjør en feil, kommenter det så sensor vet at du er klar over det, og legg det bak deg! Tenk at du skal kjøre helt normalt som du pleier å gjøre :)

Lenke til kommentar

Har strøket to ganger, alle som har kjørt med meg var sikker på at jeg skulle bestå. Den eneste som egentlig aldri har sagt at "dette her klarer du", er kjørelæreren. Virker som han aldri blir fornøyd, sier sjeldent noe positivt. Men man har vel ikke lov til å ta eleven opp til oppkjøring hvis han ikke føler eleven er god nok?

 

Jeg har alltid vært sånn at jeg kjører "perfekt" når jeg kjører med noen jeg kjenner, for da slapper jeg av. Jeg klarer aldri å slappe av med kjørelæreren jeg har nå. Nervøsiteten ødela alt begge gangene, klarer ikke å konsentrere meg under oppkjøring! :hm: Har begynt å miste troa på meg selv etter å ha stryket to ganger, det blir rett og slett for mye for meg. Pappa sier at jeg kjører så bra med ham og "tvinger" meg til å bestille en tredje oppkjøring, men han aner ikke hvordan jeg er når jeg blir nervøs og det er så dyrt å stryke! Har brukt 6000 på oppkjøring så langt, og har ikke råd til å stryke igjen.

 

Jeg hadde en eldre mann som kjørelærer før jeg fikk han jeg har nå. Han var skikkelig hyggelig, han skrøt av meg da jeg gjorde ting riktig og sa at jeg var flink til å kjøre bil. Det ga selvtilliten min en boost. Gjorde jeg noe feil tok han det helt pent, smilte og forklarte rolig hva jeg burde ha gjort i stedet. Han er den eneste av kjørelæreren jeg virkelig har følt meg trygg hos (har hatt totalt 3 kjørelærere, hun første kom jeg ikke overens med). Denne eldre mannen ble dessverre alvorlig syk og var borte i flere måneder. Nå er han tilbake på jobb og har virkelig lyst til å kjøre med ham igjen. For jeg har ikke troa på at jeg kan bestå oppkjøring med denne læreren jeg har nå. Jeg pleier å ta et par kjøretimer med han før oppkjøring for å bli vant med bilen igjen, men selvtilliten min blir bare dårlig etter at jeg har kjørt med ham. Føler jeg kjørte bedre med min forrige lærer enn det jeg gjør med han jeg har nå, og den gang var jeg på begynnelsen av fase 3, det sier litt...

 

Huff, jeg vet ikke... Er det virkelig noe vits å bytte tilbake til min forrige kjørelærer når jeg har kommet så langt i opplæringen? Har jo bare oppkjøring igjen, men jeg er livredd for å stryke en tredje gang... Det blir for mye, rett og slett. :roll:

Endret av m20k
Lenke til kommentar

Høres ikke ut som du er trygg på deg selv i det hele tatt, hvis det har noe å si hvilken kjørelærer du har. Det er ikke meninga du skal føle deg trygg fordi du har en lærer ved siden av. Hvordan forventer du å kunne kjøre alene uten noen ved siden av deg, ingen å fortelle deg hva du gjør galt eller riktig? Det er ikke vits å være trygg på kjørelæreren hvis du ikke er trygg på deg selv. Hvis du er trygg på deg selv har det ikke noe å si hvem som sitter ved siden av.

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som du er trygg på deg selv i det hele tatt, hvis det har noe å si hvilken kjørelærer du har. Det er ikke meninga du skal føle deg trygg fordi du har en lærer ved siden av. Hvordan forventer du å kunne kjøre alene uten noen ved siden av deg, ingen å fortelle deg hva du gjør galt eller riktig? Det er ikke vits å være trygg på kjørelæreren hvis du ikke er trygg på deg selv. Hvis du er trygg på deg selv har det ikke noe å si hvem som sitter ved siden av.

 

Kanskje jeg burde ha flere kjøretimer, men virker ikke som læreren bryr seg om at jeg stryker og ber meg bare om å bestille en ny oppkjøring. Har ikke gjort det ennå, for jeg vil slippe å stryke flere ganger. 6000 bare på oppkjøring er alt for mye for meg. Har så å si aldri hørt noe positivt av kjørelæreren, så kanskje jeg ikke er så flink som jeg og fatter'n tror at jeg er. Men rart hvis han tar meg opp til oppkjøring HVIS han ikke synes at kjøringa mi er bra. Litt rart han bare ber meg om å bestille ny oppkjøring når jeg har stryket 2 ganger... Virker nesten som han gjør det kun for pengene sine skyld.

Lenke til kommentar

Det kan hende, eller så tenker han at du blir mindre nervøs av å ta de etter hverandre. Det kan også hende du får en lettere rute som gjør at du står mye lettere også.

 

Hva er det du egentlig sliter med? Har du prøvd å sette deg mentalt inn i situasjoner og tenkt hva du skal gjøre? Selv om det er en del ting å tenke på når man kjører bil er det en ting som er det viktigste og som hjelper meg godt når jeg blir nervøs eller usikker.

 

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

"
Lenke til kommentar

Hei!!

 

Jeg har oppkjøring om 8 dager, fredag 3 oktober klokken 0805.. Noen som har kjørt opp på Hafslund /sarp/fredrikstad og kan gi meg noen tips? Noen som har hatt samme tidspunkt som meg?

 

Jeg er generelt fornøyd med kjøringa mi, bare det med å holde flyten ved å ta sjangser fortere i rundkjøringer. Jeg er derimot veldig nervøs for meg selv å nervene mine, redd jeg besvimer eller blir så nervøs at jeg ikke klarer å prestere.

 

Noen tips??

Lenke til kommentar

 

Høres ikke ut som du er trygg på deg selv i det hele tatt, hvis det har noe å si hvilken kjørelærer du har. Det er ikke meninga du skal føle deg trygg fordi du har en lærer ved siden av. Hvordan forventer du å kunne kjøre alene uten noen ved siden av deg, ingen å fortelle deg hva du gjør galt eller riktig? Det er ikke vits å være trygg på kjørelæreren hvis du ikke er trygg på deg selv. Hvis du er trygg på deg selv har det ikke noe å si hvem som sitter ved siden av.

 

Kanskje jeg burde ha flere kjøretimer, men virker ikke som læreren bryr seg om at jeg stryker og ber meg bare om å bestille en ny oppkjøring. Har ikke gjort det ennå, for jeg vil slippe å stryke flere ganger. 6000 bare på oppkjøring er alt for mye for meg. Har så å si aldri hørt noe positivt av kjørelæreren, så kanskje jeg ikke er så flink som jeg og fatter'n tror at jeg er. Men rart hvis han tar meg opp til oppkjøring HVIS han ikke synes at kjøringa mi er bra. Litt rart han bare ber meg om å bestille ny oppkjøring når jeg har stryket 2 ganger... Virker nesten som han gjør det kun for pengene sine skyld.

 

Strøk 2 ganger selv. Tror det var delvis på grunn av kjørelærer og, kjenner meg godt igjen i situasjonen. Når jeg gjorde noen feil virket det som om han nesten ble irritert, noe som stresset meg, og når man er stresset gjør man utrolig fort feil igjen. Når han først påpekte noen store feil skulle han plutselig påpeke så mange småfeil, som at jeg kjørte litt for nærme bilene som stod parkert, i tilfelle de skulle rygge, selv om de har vikeplikt(??).

 

Var samme med at selv om jeg strøk 2 ganger hadde han ikke noen problemer med å la meg bestille oppkjøring, men det ønsket jeg selv, fordi jeg ville bli ferdig så fort som mulig. Når jeg kjørte med andre var det ikke så stress, for da slapper jeg helt av og er trygg.

 

Vil råde deg til på oppkjøring og late som om du sitter ved siden av en du kjenner. Sensor skal jo bare sitte der og ikke si noe hvis du ikke har lyst. Ellers er det bare å stå på, du greier det til slutt. Å ta oppkjøring litt for mange ganger er ikke noe du kommer til å tenke på etterpå, når man først har greid det har man den for alltid.

 

Jeg vil råde deg til å på oppkjøring stole på deg selv og stole på den teorien du vet er riktig. Ikke begynn å tenke for mye. Det jeg gjorde feil var at jeg plutselig ble usikker, og stolte på usikkerheten. Det er ikke lurt.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...