Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tror dere om det forventede krasjet som visstnok skal komme i 2016? Ser at blant annet forfatteren av "poor dad, rich dad" forventer et krasj i år og google "flommer over" av artikler om børskrakk i år. Er jo nå en stund siden finanskrisen og vi hadde en liten korreksjon på market i fjor høst.

 

Tror dere det blir en turbulent høst? Noen som skal kvitte seg med aksjer?

Lenke til kommentar

Hva tror dere om det forventede krasjet som visstnok skal komme i 2016? Ser at blant annet forfatteren av "poor dad, rich dad" forventer et krasj i år og google "flommer over" av artikler om børskrakk i år. Er jo nå en stund siden finanskrisen og vi hadde en liten korreksjon på market i fjor høst.

 

Tror dere det blir en turbulent høst? Noen som skal kvitte seg med aksjer?

Slik jeg ser det kan man vanskelig forutsi et krakk. At dette krakket er såpass varslet som du sier, tyder også på at det ikke vil komme(i den formen det er varslet), fordi markedsaktørene tilpasser seg.

 

Jeg skjønner derfor ikke hvorfor noen ønsker å kvitte seg med aksjer, om de ikke allerede nå har mistet troen på virksomheten. Mange aksjer stiger i verdi i et bearmarked, og eier du en stødig vinneraksje kan andre spekulanter fort flokke til for å kjøpe denne, samtidig som resten av markedet går ned.

 

Jeg ville heller benyttet et krakk til å kjøpe mer aksjer når prisene har falt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tror dere om det forventede krasjet som visstnok skal komme i 2016? Ser at blant annet forfatteren av "poor dad, rich dad" forventer et krasj i år og google "flommer over" av artikler om børskrakk i år. Er jo nå en stund siden finanskrisen og vi hadde en liten korreksjon på market i fjor høst.

 

Tror dere det blir en turbulent høst? Noen som skal kvitte seg med aksjer?

Jeg ville ikke stolt på en ord av det som kommer av den forfatteren av den boka. Ingen kan forutse når et krakk kommer. Og det at det er masse folk som tror at et krakk kommer er for meg et tegn på at det ikke vil komme et krakk med det første. Det er når ingen tror at et krakk kan komme at det gjør det!

Lenke til kommentar

Til tross for at oljen snart bikker 50 er seadrill også idag i minus. Må være shorterne som presser denne nedover. Får håpe vi snart får panikkinndekning!

 

Seadrill lever jo på nåde. Holberg solgte til og med unna obligasjonene da de anså restruktureringen som altfor komplisert. Gjelden prises vel til ca halvparten av pålydende. Å eie Seadrill er vel nesten bare et big bet på at selskapet er "too big to fail".

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt aksjer i nøyaktig ett år, og har foreløpig en avkastning på 60%. Må si meg rimelig fornøyd med det, selv om mye vil ha mer osv. Åssen går'e med dere?

Det er en meget god avkastning. Hvordan finner du slike vinneraksjer? Driver du med noen form for analyse eller er det ren flaks?

Lenke til kommentar

 

Da har jeg hatt aksjer i nøyaktig ett år, og har foreløpig en avkastning på 60%. Må si meg rimelig fornøyd med det, selv om mye vil ha mer osv. Åssen går'e med dere?

Det er en meget god avkastning. Hvordan finner du slike vinneraksjer? Driver du med noen form for analyse eller er det ren flaks?

 

Min hemmelighet er å kjøpe etter et lite krakk. Jeg hang meg på i august i fjor da alle aksjene falt drastisk. I tillegg til å selge på topper og kjøpe på bunner.

 

Aksjene er stort sett innenfor IT, der aksjene har størst potensiale (For eksempel Fingerprints). Jeg har kjøpt aksjer jeg føler meg rimelig sikker på vil stige fort på kort tid. Ingen dyp analyse bak, men magefølelse, markedssituasjon og "hype".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vær forsiktig. :) 

 

Å selge topper og kjøpe bunner er naturligvis nøkkelen for en trader, men lettere sagt enn gjort. Det brede marked (og flere enkeltaksjer) har alltid gått opp etter de siste års nedturer, men det finnes også aksjer som aldri hentet seg inn igjen og oljenedturen ble mer alvorlig og langvarig enn de fleste forventet.

 

Magefølelse mener jeg har lite å gjøre i handel av aksjer, så sant man ikke har lang erfaring som kan begrunne den magefølelsen.

 

De fleste jeg kjenner som har gjort det veldig bra med aksjer innledningsvis, inkludert meg selv (fra 30 000 startkapital til 180 000 på konto i løpet av et år), går seg som regel på en smell før eller siden. 

Lenke til kommentar

Vær forsiktig. :)

 

Å selge topper og kjøpe bunner er naturligvis nøkkelen for en trader, men lettere sagt enn gjort. Det brede marked (og flere enkeltaksjer) har alltid gått opp etter de siste års nedturer, men det finnes også aksjer som aldri hentet seg inn igjen og oljenedturen ble mer alvorlig og langvarig enn de fleste forventet.

 

Magefølelse mener jeg har lite å gjøre i handel av aksjer, så sant man ikke har lang erfaring som kan begrunne den magefølelsen.

 

De fleste jeg kjenner som har gjort det veldig bra med aksjer innledningsvis, inkludert meg selv (fra 30 000 startkapital til 180 000 på konto i løpet av et år), går seg som regel på en smell før eller siden. 

Hva satset du på for å øke fra 30k til 150k? Og når jeg snakker om magefølelse, så tenker jeg på de analysene jeg har gjort av de ulike selskapene før jeg bestemmer hvilke jeg ønsker å gå for, eller at nå tror jeg vi har nådd toppen og selger. Det viktigste er å stole på seg selv, så man unngår panikkjøp og panikksalg.

Lenke til kommentar

Så lenge man ikke kjøper fordi man er redd for å gå glipp av gevinsten som "alle" tar, og selger fordi man er redd for å tape enda mer, så skal det gå greit.

 

Mange som har gjort det bra noen år i et bullmarked, som taper alt i et bearmarked fordi det meste av posisjonene er spekulative. Det første som faller og som faller mest er som regel de som har vokst mest de foregående årene, med stadig minkende marginer.

 

Selv hadde jeg aldri turt å bruke noe nevneverdig med penger på spekulasjon. Tar altfor lang tid å tjene inn et evt. tap.

Endret av Sir
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Jeg skrev ned strategien en gang i tiden, men den var grovt basert på å kjøpe aksjer i Dagens Vinnere & Tapere. Kunne plukke opp aksjer som jeg mente hadde hatt en for sterk reaksjon nedover og jeg fikk også opp øynene for aksjer jeg kanskje ikke hadde hørt om før de dukket opp med stor avkastning på dagens vinnere.

 

Var også heldig med en IT-aksje (FAST & TRANSFER) som ble kjøpt av Microsoft. Litt Questerre, Golden Ocean Group og Sevan Marine (før det ble en søppelaksje).

 

Strategien fungerte fint fordi jeg stort sett hadde gevinst ganske raskt og hadde alltid aktiv stop-loss i markedet som jeg trailet noenlunde etter volatiliteten.

 

Første problem oppsto når jeg umiddelbart hadde et stort tap i en aksje som jeg hadde tjent veldig mye på. Tok til slutt tapet. Aksjen gikk opp igjen. Jeg ville være med på karusellen igjen og kjøpte selvsagt på topp. Kom meg vel ut med en 100.000, så det var ikke helt katastrofe, men ille nok.

 

En bekjent av meg hadde lignende erfaringer. Det vil si, første gangen jeg snakket med han etter at han hadde begynt å handle aksjer (dette i et sterkt oppadgående marked) var han forholdsvis ovenpå. Det vil si, han hadde en falsk ydmykhet og la til at han hadde vel gjort noe rett. Neste gang jeg snakket med han hadde han tapt over 50.000 på day trading i løpet av en time. Galskap.

 

Og når jeg snakker om magefølelse, så tenker jeg på de analysene jeg har gjort av de ulike selskapene før jeg bestemmer hvilke jeg ønsker å gå for, eller at nå tror jeg vi har nådd toppen og selger. Det viktigste er å stole på seg selv, så man unngår panikkjøp og panikksalg.

 

 

 

Jeg mener du skrev at du ikke hadde gjort noen dyp analyse?

 

Uansett, greier du 60% årlig og re-investerer gevinsten din, så er du en rik mann om noen få år. 

 

Jeg tror bare du kan gjøre lurt i å være ydmyk og forsiktig med tanke på fremtidige resultat slik at du ikke brenner deg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Og når jeg snakker om magefølelse, så tenker jeg på de analysene jeg har gjort av de ulike selskapene før jeg bestemmer hvilke jeg ønsker å gå for, eller at nå tror jeg vi har nådd toppen og selger. Det viktigste er å stole på seg selv, så man unngår panikkjøp og panikksalg.

 

 

 

Jeg mener du skrev at du ikke hadde gjort noen dyp analyse?

 

Uansett, greier du 60% årlig og re-investerer gevinsten din, så er du en rik mann om noen få år. 

 

Jeg tror bare du kan gjøre lurt i å være ydmyk og forsiktig med tanke på fremtidige resultat slik at du ikke brenner deg.

 

Tenkte mest på type analyser med analyseverktøy, nistudering av grafer og det ene og det andre. Ellers så høres det ut som du har brukt mye av den samme taktikken som jeg bruker, så det var interessant lesning.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tenkte mest på type analyser med analyseverktøy, nistudering av grafer og det ene og det andre. Ellers så høres det ut som du har brukt mye av den samme taktikken som jeg bruker, så det var interessant lesning.

 

Skjønner. 

 

Så lenge man greier å kontrollere risikoen og faktisk ta et tap (det kommer), så tror jeg faktisk man kan oppnå meravkastning med en slik strategi. Det trenger ikke om å være superkomplisert.

 

Nøkkelen er å følge aktivt med og posisjonere seg slik at man kan ha litt flaks på veien. Markedet er effektivt, men ikke effisient, så det er fint mulig å oppdage en aksje på vei til himmels og bli med opp.

 

I tillegg har man den fordelen at man kan sitte på sidelinjen med cash. Man MÅ ikke være i markedet hele tiden. Det er jo en av fordelene vi private investorer har i forhold til store fond som MÅ være i markedet. Jeg kunne fint gå en måned uten å være posisjonert.

 

Men du må tenke på hva du kan tape. Det er det viktige nå. En dag vil du få en posisjon som har et tap. Kanskje umiddelbart. Hele forrige ukes gevinst er borte. Kanskje mer også.

 

Hva gjør du? Selger du? Venter du? Plutselig var halve kontoen vekk. Hva gjør du nå? Like greit å bare lide seg gjennom det og la det gå som det går? Eller selger du på bunn, blir forbannet og kjøper deg inn igjen på en ny topp? :)

 

Anbefaler deg å tenke nøye over dette. Risiko er reelt i markedet. Og det var det jeg brant meg på. Og mange, mange med meg. :) 

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg skrev ned strategien en gang i tiden, men den var grovt basert på å kjøpe aksjer i Dagens Vinnere & Tapere. Kunne plukke opp aksjer som jeg mente hadde hatt en for sterk reaksjon nedover og jeg fikk også opp øynene for aksjer jeg kanskje ikke hadde hørt om før de dukket opp med stor avkastning på dagens vinnere.

 

 

 

Når på dagen gikk du inn på vinnere og taperaksjer og når solgte du? For et par dager siden gikk FOE kraftig opp i begynnelsen av dagen og man kunne da f.eks kjøpe "dnm bear kontrakter" som steg kraftig resten av dagen. Er de bestemte tider på dagen tendensen til topp og bunnivåer er mest utpreget?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Det vil jeg absolutt tro kan være tilfelle.

 

Men for min del ble alle ordrer lagt inn etter stengetid. Dette var ikke day trading og jeg handlet ikke daglig.

 

Var mer det at Dagens Vinnere & Tapere var et verktøy jeg brukte for å legge merke til enkeltaksjer som kunne være interessante. Det var for eksempel slik jeg oppdaget Questerre:

 

Olje/gassfunn og opp 70%. Kjøpte meg inn neste dag og ble med noen 100% til oppover.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...