Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har lærere lov til å legge beslag på mobilen i timen?


Runar J

Anbefalte innlegg

Hei! Skolen har nettopp bestemt, at når vi møter opp på skolen, skal mobilen legges frem med læreren. Dette skal skje hele dagen, hvor vi får den tilbake i friminuttene. Jeg synes dette er idiotisk, og de kan ikke kreve dette. Nei, jeg mener ikke hvis vi tar den frem, men hvis vi har mobilen MED på skolen, må den gis til læreren. 

 

Vil ikke høre "bare gi den til læreren" eller noe sånt. Jeg vil bare vite om de har lov (helst en forskrift eller lov som beviser dette).

 

PS: Dette er på ungomsskolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at det skaper mer trøbbel, i klassen min har vi klart å få det gjennom den andre veien, altså at vi får bruke telefonen til notater i utvalgte timer og får avfotografere tavla. Det kommer helt an på læreren, men de fleste synes det er helt greit.

Alle er fornøyde og det er ikke noe stort problem her.

 

Skolen får lov til det uten noen problemer, står på lik linje som privat eiendom såvidt jeg vet, der kan man også si at du ikke får lov til å ta noe (telefon) med inn på eiendommen (klasserommet) og dermed må gi den fra seg eller droppe å ta den med. Flere museer f.eks. krever at man legger fra seg kameraet ved inngangen  :thumbdown:

Om det er en idiotisk løsning er en helt annen ting, og det er det helt klart. Enten beholder du eller de den hele dagen. Punktum. Makan til noe byråkratisk skvip må man lete lenge etter. (hint: nærmeste skole :p

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Læreren har neppe lov til å fysisk ta mobilen fra deg. Du har uansett "lov" til å nekte å gi den fra deg. Det rammes ikke av straffeloven å nekte å gi sin egen mobil til en voksen, så vidt jeg vet. 

 

Du kan starte en underskriftskampanje i klassen/skolen eller noe liknende dersom du er overbevist om at læringsmiljøet ikke forverres av at elevene kan ha mobilen på seg i timene. 

Lenke til kommentar

Læreren har neppe lov til å fysisk ta mobilen fra deg. Du har uansett "lov" til å nekte å gi den fra deg. Det rammes ikke av straffeloven å nekte å gi sin egen mobil til en voksen, så vidt jeg vet. 

 

Du kan starte en underskriftskampanje i klassen/skolen eller noe liknende dersom du er overbevist om at læringsmiljøet ikke forverres av at elevene kan ha mobilen på seg i timene. 

 

Ser ikke hvordan straffeloven har noen som helst innvirkning her. Hver skole har rett til å lage og justere sine egne regler (innenfor rimelighetens grenser), og studenter som ikke følger disse reglene kan bli utvist. Ansvaret faller på foreldrene dersom eleven er umyndig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan straffeloven har noen som helst innvirkning her. Hver skole har rett til å lage og justere sine egne regler (innenfor rimelighetens grenser), og studenter som ikke følger disse reglene kan bli utvist. Ansvaret faller på foreldrene dersom eleven er umyndig.

 

Jeg er ikke jurist, men jeg antar at straffeloven kan være relevant dersom en elev nekter å gi fra seg mobilen og læreren vurderer å "ransake" eleven og ta fra vedkommende mobilen?

 

Jeg tviler på at utvisning kan bli aktuelt. Det skal vel svært mye til for at en elev blir utvist i ungdomsskolen?

Lenke til kommentar

 

Ser ikke hvordan straffeloven har noen som helst innvirkning her. Hver skole har rett til å lage og justere sine egne regler (innenfor rimelighetens grenser), og studenter som ikke følger disse reglene kan bli utvist. Ansvaret faller på foreldrene dersom eleven er umyndig.

 

Jeg er ikke jurist, men jeg antar at straffeloven kan være relevant dersom en elev nekter å gi fra seg mobilen og læreren vurderer å "ransake" eleven og ta fra vedkommende mobilen?

 

Jeg tviler på at utvisning kan bli aktuelt. Det skal vel svært mye til for at en elev blir utvist i ungdomsskolen?

 

Det er helt opp til skolen (nesten, kjem jo litt ann på). Noen skoler er litt strengere enn andre. Men utvisning skjer vel svært skjeldent eller aldri i saker som handler om akuratt dette (telefonbruk og andre "småting", anmerkning og nedsatt orden er vel det værste som skjer, noe som er jævlig negativt for videre skolegang (kanskje litt unødvendig å påpeke det, but but)).

 

 

 

Hei! Skolen har nettopp bestemt, at når vi møter opp på skolen, skal mobilen legges frem med læreren. Dette skal skje hele dagen, hvor vi får den tilbake i friminuttene. Jeg synes dette er idiotisk, og de kan ikke kreve dette. Nei, jeg mener ikke hvis vi tar den frem, men hvis vi har mobilen MED på skolen, må den gis til læreren. 

 

Vil ikke høre "bare gi den til læreren" eller noe sånt. Jeg vil bare vite om de har lov (helst en forskrift eller lov som beviser dette).

 

PS: Dette er på ungomsskolen.

Synes det er like greit at læreren tar telefonen din og alle andres. Vi ungdommer bruker telefon for mye og er rett og slett avhengig. 

 

Lenke til kommentar

Læreren har neppe lov til å fysisk ta mobilen fra deg. Du har uansett "lov" til å nekte å gi den fra deg. Det rammes ikke av straffeloven å nekte å gi sin egen mobil til en voksen, så vidt jeg vet.

 

Du kan starte en underskriftskampanje i klassen/skolen eller noe liknende dersom du er overbevist om at læringsmiljøet ikke forverres av at elevene kan ha mobilen på seg i timene.

Det er nok ikke lov å fysisk ta den, men det er nok lov å nekte inngang i klasserommet :p

 

Mange tror at dette er et supert tiltak, men i realiteten er det nok en helt annen sak :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stå på! Skolen bør fungere som forberedelse til arbeidslivet. På jobben er det vanlig å sitte og pusle med telefonen dagen lang. Skolens ledelse har tydeligvis en latterlig oppfatning om at elevene er på skolen for å lære, og vil fjerne forstyrrende elementer. Sannheten er at elevene er der for oppbevaring og for å kose seg.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk en del arbeidsplasser hvor man ikke får ta med egen telefon inn, den må ligge igjen i garderoben, har opplevd på en bedrift at ansatte som sto ved ett samlebånd sendte meldinger til hverandre, der var det 160 ansatte og det ble innført telefonforbud i fabrikken.

Lenke til kommentar

Tja, for det første må det stå i ordenregelemetet at de har lov til å gjøre det.
Det er også begrenset hva som faktisk kan stå der, så du kan jo alltids sjekke

med opplæringsloven (selvom jeg tvil er du vil finne noe). Anbefaler å ta det opp

med elevrådet, evt. EO hvis dere er medlem der. De pleier å greit finne ut hvorvidt

det er greit, og kan også være behjelpelig med å finne en løsning.

Lenke til kommentar

Vi hadde også den ordningen. Første uka var alle veldig imot det, men det fungerte faktisk. Du holder bedre på konsentrasjonen i timene, det blir mindre mobbing osv.

Eneste problemet vi opplevde var når folk glemte telefonene igjen etter at skoledagen var slutt, og mobilen lå igjen til dagen etter, over helgen eller ferien.

Vet at dette ikke var det du spurte om, men det er faktisk ikke så gale som det virker som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes faktisk en del arbeidsplasser hvor man ikke får ta med egen telefon inn, den må ligge igjen i garderoben, har opplevd på en bedrift at ansatte som sto ved ett samlebånd sendte meldinger til hverandre, der var det 160 ansatte og det ble innført telefonforbud i fabrikken.

De fleste helseyrker krever det (sykehjemmet eg jobber på har en NULL mobil bruk med mindre det er i pauser)

Lenke til kommentar

 

Det finnes faktisk en del arbeidsplasser hvor man ikke får ta med egen telefon inn, den må ligge igjen i garderoben, har opplevd på en bedrift at ansatte som sto ved ett samlebånd sendte meldinger til hverandre, der var det 160 ansatte og det ble innført telefonforbud i fabrikken.

De fleste helseyrker krever det (sykehjemmet eg jobber på har en NULL mobil bruk med mindre det er i pauser)

 

I produksjon i næringsmiddelindustrien er det også forbudt med mobiltelefon. Samt smykker, halskjeder, piercing (mulig unntatt det som er under plagg), høretelefoner, mp3-spillere, parfyme/deo, neglelakk etc.

Lenke til kommentar

Jeg syns dette høres ut som en god idé. Fra det året jeg underviste i ungdomsskolen så er inntrykket mitt at mobilen blir brukt alt for mye, og selvfølgelig er ekstremt distraherende. Ikke bare fordi man mister fokus når man sitter på mobilen, men fordi man bruker litt tid på å samle fokus etter at man legger den vekk igjen óg.

 

(...)

 

Jeg er ganske keen på å si noe positivt om avataren din.

 

Læreren har neppe lov til å fysisk ta mobilen fra deg. Du har uansett "lov" til å nekte å gi den fra deg. Det rammes ikke av straffeloven å nekte å gi sin egen mobil til en voksen, så vidt jeg vet. 

 

Du kan starte en underskriftskampanje i klassen/skolen eller noe liknende dersom du er overbevist om at læringsmiljøet ikke forverres av at elevene kan ha mobilen på seg i timene.

Bare for å bekrefte, lærere har ikke lov til å fysisk ta mobilen fra elevene. Selv om det som regel blir konsekvenser når elever ikke følger regelverk.

Lenke til kommentar

Det offentlige skoleverket er ikke privat eiendom. Hvis det offentlige ønsker å gjøre inngrep i elevenes hverdag trenger de lovhjemmel. Denne lovhjemmelen er for ungdomsskolen gitt i opplæringslova § 2-9: 

 

 

 

§ 2-9. Ordensreglement og liknande

Kommunen skal gi forskrifter om ordensreglement for den enkelte grunnskolen. Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast.

Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i § 38 første leddet bokstav c i forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje.

Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast.

Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda.

 

Ordensreglementet kan etablere plikter, men kan ikke etablere en rett til å håndheve reglementet ved tvang. Bortsett fra bortvisning er det imidlertid opp til kommunen å fastsette hvilke sanksjoner som skal følge av hvilke brudd på ordensreglementet. 

Lenke til kommentar

 

 

Det finnes faktisk en del arbeidsplasser hvor man ikke får ta med egen telefon inn, den må ligge igjen i garderoben, har opplevd på en bedrift at ansatte som sto ved ett samlebånd sendte meldinger til hverandre, der var det 160 ansatte og det ble innført telefonforbud i fabrikken.

De fleste helseyrker krever det (sykehjemmet eg jobber på har en NULL mobil bruk med mindre det er i pauser)

 

I produksjon i næringsmiddelindustrien er det også forbudt med mobiltelefon. Samt smykker, halskjeder, piercing (mulig unntatt det som er under plagg), høretelefoner, mp3-spillere, parfyme/deo, neglelakk etc.

 

Det viste eg ikkje :) Kunne i utgangspungtet ikkje utalt meg om akuratt det.

 

I de fleste yrker der hygiene er eit tema gjeld mobilregler (samt det med smykker og ting som er "på" deg.) og slikt regner eg med?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...